2021-07-22, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Man kan inte vara 100% säker på något, detta inkluderar att vara 100% säker på att inget är 100% säkert.

Allting är relativt utifrån betraktaren.
En konstant är endast konstant utifrån vissa regler.

Men om det oändligt stora, enligt vissa expanderande, tomrum verkligen är oändligt måste det någonstans finnas oändligt många 100%-igt säkra saker. Likaså 100%-igt osäkra saker.

Rymdens oändlighet skulle innebära att det finns oändligt många chanser att allt skulle kollapsa etc.
Tycker dessa tankar hör lite till din fråga.
Det kanske finns världar där man kan vara helt säker på saker. Men inte denna.
Citera
2021-07-22, 21:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suddare
I det fallet visar sig en möjligheten att tolkning begränsar kunskapens djup.
1+1 = 11 för de som kommit överens om det.
Sen kan man väl säga att man helt enkelt kan känna sig 100% säker och verkligheten går i förutsägelsens riktning i vissa fall.
Det finns 11 sorters människor: de som förstår unära tal, och de som inte gör det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unary_numeral_system
Citera
2021-07-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det finns 11 sorters människor: de som förstår unära tal, och de som inte gör det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unary_numeral_system
Utöver döden, kan man verkligen garantera något i den fysiska/materiella tillvaron? Kan man garantera ett bra liv?
Senast redigerad av Heymid 2021-07-23 kl. 15:15.
Citera
2021-07-23, 16:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Utöver döden, kan man verkligen garantera något i den fysiska/materiella tillvaron? Kan man garantera ett bra liv?
Ganska stort hopp mellan att kunna garantera något i den fysiska världen, och att garantera ett bra liv. Vad ÄR ett bra liv? Definitionsfråga. Själv tycker jag, för att vara lite aktuell, att det olympiska mottot fångar något väsentligt även som inställning till livet.
I OS är det inte viktigast att vinna utan att delta, det viktigaste i livet är inte att segra utan att kämpa väl.
Citera
2021-07-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ganska stort hopp mellan att kunna garantera något i den fysiska världen, och att garantera ett bra liv. Vad ÄR ett bra liv? Definitionsfråga. Själv tycker jag, för att vara lite aktuell, att det olympiska mottot fångar något väsentligt även som inställning till livet.
I OS är det inte viktigast att vinna utan att delta, det viktigaste i livet är inte att segra utan att kämpa väl.
Sant. Våra filosofer är inte ens eniga om vad ett bra liv är. Aristoteles trodde att vi föddes med en essens, att sträva efter att lära sig saker, så är man en soffpotatis så lever man inte ett bra liv. Men existentialister (som Camus) anser att vi själva värderar våra liv.
Citera
2021-07-25, 10:46
Medlem
Citat:
Det jag undrar är om det finns någon absolut sanning om mänskligt beteende, som ingen kan frångå vare sig vi har fri vilja eller ej? Jag vet en 40-årig man i Dr Phil som bara låg i en säng i sin mammas hem i fem år innan han bestämde sig för att komma ut i världen och få ett jobb (konstig mamma va, hon brydde sig knappast). Kan någon människa hypotetiskt leva ett helt vuxet liv där denne runkar dygnet runt? Förvisso äter och dricker också så denne överlever. Finns det någon objektiv, oövervinnerlig gräns för mänskligt beteende, utöver de fysiska lagarna? Vissa säger att vårt beteende drivs av entropi. Du kanske tänker ”Jag ska röra min högerarm i all evighet”, men entropin gör ändå att du till slut gör nånting annat istället. I teorin kanske det är möjligt, men i praktiken nej. Jag har iaf inte hört att ett visst sätt att leva/bete sig som människa är omöjligt.
Senast redigerad av Heymid 2021-07-25 kl. 11:01.
Citera
2021-07-26, 13:37
Medlem
Man kan väl säga att det finns ingen kunskap, bara sannolika slutsatser.
Citera
2021-07-26, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Man kan inte vara 100% säker på något, detta inkluderar att vara 100% säker på att inget är 100% säkert.

Allting är relativt utifrån betraktaren.
En konstant är endast konstant utifrån vissa regler.

Men om det oändligt stora, enligt vissa expanderande, tomrum verkligen är oändligt måste det någonstans finnas oändligt många 100%-igt säkra saker. Likaså 100%-igt osäkra saker.

Rymdens oändlighet skulle innebära att det finns oändligt många chanser att allt skulle kollapsa etc.
Tycker dessa tankar hör lite till din fråga.
Och det är du säker på, menar du? Jag tror som du, att ingenting kan vetas, i alla fall i detta universum, och att vi inte kan kommunicera huruvida vi verkligen vet något eller inte (kanske i teorin, men i praktiken nej).

Men hela det här ”Kan man veta något eller inte?” är en intressant lektion i semantisk teori och filosofi. Det får en att tänka efter, för att kunna urskilja på vad som menas och kunna ställa fler generella frågor om möjligheten till kunskap och vår objektiva kunskapsbas.
Senast redigerad av Stigtew 2021-07-26 kl. 17:35.
Citera
2021-07-27, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Nej det kan man inte.
Egentligen kan man inte ens vara säker på att det finns någon sanning alls.
Citera
2021-07-27, 11:34
Medlem
Har kanske påpekats förut men det här gamla citatet av den kända filosofen: "jag tänker, alltså finns jag" refererar väl till just detta?
Just processen av att kunna uppfatta någonting, kan vara en tanke kan vara vad som helst, måste ju innebära att jag kan vara säker på att jag åtminstone finns.
Citera
2021-07-27, 14:04
Medlem
”Det finns ingen sanning, bara varseblivning.”
”Det finns ingen sanning, bara sannolika slutsatser.”
Citera
2021-07-30, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsociety
Har kanske påpekats förut men det här gamla citatet av den kända filosofen: "jag tänker, alltså finns jag" refererar väl till just detta?
Just processen av att kunna uppfatta någonting, kan vara en tanke kan vara vad som helst, måste ju innebära att jag kan vara säker på att jag åtminstone finns.
Tankar har ingen objektiv sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in