Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-11-11, 00:18
Medlem
EraserP12s avatar
Hej!

Jo jag har en vän jag känt i väldigt många år som har en förmåga att ljuga om det mest löjliga. Storleken på senaste fiskefångsten, hur många han har strulat med, osv.

Men ibland blir det ännu löjligare, han hade lovat att ta kontakt med en annan polare för att vi skulle gå på krogen tillsammans. Jag sa åt han att sms:a mig efteråt så jag fick veta hur det skulle bli. Inget svar på flera timmar, så jag ringde upp honom. Då sa han att han hade sms:at och ringt honom utan svar. Det komiska är att jag några minuter senare chattade med polaren på facebook och han hade inte fått något sms eller samtal från lögnaren.

Jag förstår inte hur han tänker, exemplet ovan är endast ett exempel. Detta sker var och varannan dag. Jag ser igenom detta väldigt lätt och har tidigare konfronterat människan utan att ändra sitt sätt.

En annan jobbig sak är att han inte vågar säga som det är. Frågar jag om han är sugen på en fika på stan svarar han att han missade bussen eller någon annan löjlig bortförklaring - istället för att säga som det är.

Ibland visar sig dock den förmodade lögnen vara sanning, vilket gör det svårt för mig att konfrontera varje gång. Blir ju rätt löjligt i slutändan om jag säger "ljuger du?" som svar på varje påstående när han då och då talar sanning.

Tacksam för all möjlig hjälp, detta börjar bli jobbigt. I övrigt är han jätteskön och vi har gjort många resor tillsammans osv.

När jag läser igenom texten jag skrivit kanske det inte ser ut som något stort problem, men det är det för mig. Jag uppskattar ärlighet och hatar när folk ljuger.

Tacksam för råd!
Senast redigerad av EraserP12 2011-11-11 kl. 00:21.
Citera
2011-11-11, 00:25
Medlem
Tror det är väldigt vanligt och tror inte du kan göra så mycket åt saken. Tror du måste acceptera att han ljuger. Alla människor har sina små svagheter.

Tycker själv det kan bli jobbigt att säga som det är ibland. Om en kompis vill ta en fika och hon vet att jag inte har någonting bättre för mig så skyller jag hellre på att jag inte har några pengar än berättar att jag faktiskt inte är speciellt sugen på att fika. Känns trevligare.
Citera
2011-11-11, 00:36
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tildeee
Tror det är väldigt vanligt och tror inte du kan göra så mycket åt saken. Tror du måste acceptera att han ljuger. Alla människor har sina små svagheter.

Tycker själv det kan bli jobbigt att säga som det är ibland. Om en kompis vill ta en fika och hon vet att jag inte har någonting bättre för mig så skyller jag hellre på att jag inte har några pengar än berättar att jag faktiskt inte är speciellt sugen på att fika. Känns trevligare.
Ja, det förstås. Men detta har jag inte upplevt med några andra vänner. Vita lögner existerar ju och de är ju acceptabla, men på det viset han levererar dem blir det bara pinsamt. Får svårt att lita på honom, säger vi att vi ska festa nästa helg kan du aldrig vara säker på att det blir så förrän du ser han på krogen/lägenheten/vad som helst, om du förstår vad jag menar.
Citera
2011-11-11, 00:39
Medlem
Tell the BK to STFU and GTFO.

Fuck it, shit happens, drive on.
Citera
2011-11-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EraserP12
Ja, det förstås. Men detta har jag inte upplevt med några andra vänner. Vita lögner existerar ju och de är ju acceptabla, men på det viset han levererar dem blir det bara pinsamt. Får svårt att lita på honom, säger vi att vi ska festa nästa helg kan du aldrig vara säker på att det blir så förrän du ser han på krogen/lägenheten/vad som helst, om du förstår vad jag menar.

Jo förstår att det kan vara jobbigt.

Människor som är som din kompis är ofta väldigt sociala, spontana och roliga människor att umgås med eftersom man inte riktigt vet vad som kommer hända, tycker jag. Den negativa sidan att man aldrig riktigt kan lita på att de dyker upp och så vidare tycker jag man får ta då. Det är lite irriterade men jag tror som sagt inte du kan göra någonting åt saken.
Citera
2011-11-11, 00:49
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tildeee
Jo förstår att det kan vara jobbigt.

Människor som är som din kompis är ofta väldigt sociala, spontana och roliga människor att umgås med eftersom man inte riktigt vet vad som kommer hända, tycker jag. Den negativa sidan att man aldrig riktigt kan lita på att de dyker upp och så vidare tycker jag man får ta då. Det är lite irriterade men jag tror som sagt inte du kan göra någonting åt saken.
Du har rätt, det du säger stämmer precis. Fast jag har ändå svårt att acceptera beteendet, men är väl inte så mycket att göra åt då. Blir bara så lack när han säger att han ringt och sms:at när han inte har gjort det. Så onödigt av honom...
Senast redigerad av EraserP12 2011-11-11 kl. 00:55.
Citera
2011-11-11, 04:01
Medlem
Jag har en liknande kompis. Dock så ljuger han inte direkt om saker utan bara ÖVERDRIVER ALLT och allt han gör är så jävla hajpat(stavning?). Allt från att det hände någon enormt coolt medans han diskade till att han spöade skiten ur någon (som igentligen bara var en knuff). Gillar ju honom som kompis men ibland blir det bara för mycket. Vad ska man ta sig till med alla vardags ljugare/sannings förvridare?

Har pratat med han några gånger om det fast det är ju ganska svårt att ändra sin personlighet antar jag. Hoppas någon kan komma med tips till oss =)
Citera
2011-11-11, 06:58
Jag tror att din vän lider av låg självkänsla och känner sig tvungen att göra dig till lags. Det är säkert inte bara såhär med dig utan med de flesta han umgås med.

Tänk efter, han ljuger om storleken på fiskefångsten, hur många han strulat med etc. Borde det inte tyda på att han gärna vill framstå som bättre? Han vågar inte säga att han inte ringt/smsat den andra, antagligen för att han inte vågade göra detta heller. Sen vågar han inte säga att han inte hade mod nog att ringa och därför ljuger han. Kan detta stämma? I såfall måste du banka in i honom att sanningen inte allt är den behagligaste men att du föredrar rå ärlighet framför lirkande och att det är helt okej att inte våga göra vissa saker, att säga nej, att inte alltid vara bäst och att han är bra som han är, du behöver inte små förbättringar!
Citera
2011-11-11, 11:32
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixten88
Jag har en liknande kompis. Dock så ljuger han inte direkt om saker utan bara ÖVERDRIVER ALLT och allt han gör är så jävla hajpat(stavning?). Allt från att det hände någon enormt coolt medans han diskade till att han spöade skiten ur någon (som igentligen bara var en knuff). Gillar ju honom som kompis men ibland blir det bara för mycket. Vad ska man ta sig till med alla vardags ljugare/sannings förvridare?

Har pratat med han några gånger om det fast det är ju ganska svårt att ändra sin personlighet antar jag. Hoppas någon kan komma med tips till oss =)
Ja, man vågar ju inte gå för hårt på då man riskerar att bli ovänner istället... Svårt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av smaksattsak
Jag tror att din vän lider av låg självkänsla och känner sig tvungen att göra dig till lags. Det är säkert inte bara såhär med dig utan med de flesta han umgås med.

Tänk efter, han ljuger om storleken på fiskefångsten, hur många han strulat med etc. Borde det inte tyda på att han gärna vill framstå som bättre? Han vågar inte säga att han inte ringt/smsat den andra, antagligen för att han inte vågade göra detta heller. Sen vågar han inte säga att han inte hade mod nog att ringa och därför ljuger han. Kan detta stämma? I såfall måste du banka in i honom att sanningen inte allt är den behagligaste men att du föredrar rå ärlighet framför lirkande och att det är helt okej att inte våga göra vissa saker, att säga nej, att inte alltid vara bäst och att han är bra som han är, du behöver inte små förbättringar!
Han vågar ringa, har aldrig varit problem med det. Tror nog mer att det var så att han inte var så sugen på krogen, och sket i det. Varför inte säga det då??? Istället uppstod en jävligt pinsam situation med den andra polaren som inte förstod någonting, bara för att han inte var ärlig.

Ska försöka få han att säga sanningen, men det är inte lätt. Han är ju så van vid detta beteende att det blivit vardag för honom.
Citera
2011-11-12, 01:58
Medlem
Du bestämmer själv vilken sorts vänner du vill omge dig med.
Citera
2011-11-12, 17:29
Medlem
Fluweels avatar
Du har konfronterat honom utan att han har förändrat sig, och det betyder nog att det inte finns så mycket du kan göra för att få honom att förändra sig. Risken är nog överhängande att han ljuger enormt mycket för sig själv och också har svårt att hålla isär vad som verkligen har hänt och vad han har hittat på.

Ta dig tid och tänk efter om du trots alla hans lögner ändå vill fortsätta vara hans vän. Och om du vill det, acceptera då att han ljuger. Försök ta det med humor och säg till när lögnerna blir för överdrivna, fast gärna med glimten i ögat.
Kanske får han någon gång modet att försöka bli ärligare. Det är jobbigt och då lär han behöva vänner.

Men bestäm dig först, om du vill vara vän med honom.
Citera
2011-11-12, 20:21
Medlem
Mich13s avatar
Hatar sådana här personer, så fort de inte kan göra något eller säger nej så kommer man aldrig kunna lita på personen. Har haft två sådana polare, umgås till viss del med båda men skulle inte kalla någon av dessa en nära polare längre. Detta har enbart gjort så att jag har svårt att lita på människor, är alltid misstänksam om en person säger nej.

Personen kommer aldrig att kunna ändra på detta beteende, antingen får du acceptera det och vänja dig med hans beetende eller strunta i att umgås med honom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in