Citat:
Ursprungligen postat av Sixten88
Jag har en liknande kompis. Dock så ljuger han inte direkt om saker utan bara ÖVERDRIVER ALLT och allt han gör är så jävla hajpat(stavning?). Allt från att det hände någon enormt coolt medans han diskade till att han spöade skiten ur någon (som igentligen bara var en knuff). Gillar ju honom som kompis men ibland blir det bara för mycket. Vad ska man ta sig till med alla vardags ljugare/sannings förvridare?
Har pratat med han några gånger om det fast det är ju ganska svårt att ändra sin personlighet antar jag. Hoppas någon kan komma med tips till oss =)
Ja, man vågar ju inte gå för hårt på då man riskerar att bli ovänner istället... Svårt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av smaksattsak
Jag tror att din vän lider av låg självkänsla och känner sig tvungen att göra dig till lags. Det är säkert inte bara såhär med dig utan med de flesta han umgås med.
Tänk efter, han ljuger om storleken på fiskefångsten, hur många han strulat med etc. Borde det inte tyda på att han gärna vill framstå som bättre? Han vågar inte säga att han inte ringt/smsat den andra, antagligen för att han inte vågade göra detta heller. Sen vågar han inte säga att han inte hade mod nog att ringa och därför ljuger han. Kan detta stämma? I såfall måste du banka in i honom att sanningen inte allt är den behagligaste men att du föredrar rå ärlighet framför lirkande och att det är helt okej att inte våga göra vissa saker, att säga nej, att inte alltid vara bäst och att han är bra som han är, du behöver inte små förbättringar!
Han vågar ringa, har aldrig varit problem med det. Tror nog mer att det var så att han inte var så sugen på krogen, och sket i det. Varför inte säga det då??? Istället uppstod en jävligt pinsam situation med den andra polaren som inte förstod någonting, bara för att han inte var ärlig.
Ska försöka få han att säga sanningen, men det är inte lätt. Han är ju så van vid detta beteende att det blivit vardag för honom.