• 1
  • 2
2011-11-10, 23:17
Medlem
Är en 27:årig kille som tränar ungefär 4 dagar i veckan (på gym). Kör framför allt styrketräning , men kör åtminstone ett konditionspass i veckan.

Men till frågan nu då. Vad ska man äta före/efter träning? Har läst runt lite och vet att man ska käka snabba kolhydrater ett par timmar före träning , personligen kör jag med ett par råa ägg innan jag drar med. Men den huvudsakliga frågan lyder; Vad ska man äta efter passet ? Jag vet att man ska äta proteiner etc , men vad för rätter är enkla att laga till vardags ? Jag styr inte inköpen heller , så behöver kunskap om vad jag kan skicka iväg morsan att köpa.

Allt det här med proteintillskott , gainers har jag koll på, så de behöver ni inte berätta något om.

Grejjen som många pratar om är det här med att äta för att bygga muskler , eller för att deffa. Men går de inte att göra någon slags blandning ? Alltså att man både hjälper musklerna att återhämta sig men som ändå är bra för viktnedminskning?

Jag har även sett att många skriver att man kan ta ett par äggmackor osv , men jag vill alltså ha ett mål! Mat som man lagar på spisen om ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand!
Senast redigerad av rasmusgillarpenis 2011-11-10 kl. 23:20.
Citera
2011-11-10, 23:19
Medlem
linnros24s avatar
Hej då, grabben
Citera
2011-11-10, 23:21
Medlem
27:årig skulle de ha stått!
Citera
2011-11-10, 23:48
Medlem
sireminis avatar
27 åring med nicket rasmusgillarpenis som bor hos mamma och som inte kan komma på en maträtt?
Vad brukar du äta då?

Det finns bättre val än råa ägg eftersom du bara tar upp hälften av proteinet när det är rått.

http://www.recept.nu
Senast redigerad av siremini 2011-11-10 kl. 23:53.
Citera
2011-11-11, 20:54
Medlem
Gymmes avatar
Råa ägg är inte så bra som du tror, inte alls lika bra som kokta.
Råa ägg kan i längden skapa problem med.

Du skall som du skrev äta snabba kolhydrater. Jag brukar ta mig själv två bananer samtidigt som jag slurplar på min Whey för att sedan därefter äta något som Pasta med köttfärssås... Brukar absolut inte vara detta varje dag. Men det är bara ett av många exempel.
Citera
2011-11-11, 21:15
Medlem
Behöver troligtvis inte bry dig om snabbheten på kolhydraterna efter träning ifall du nu inte kört något rejält tömmande pass och planerar att köra ett likadant dagen därpå.
Citera
2011-11-11, 21:21
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymme
Råa ägg kan i längden skapa problem med.
Vad för problem?
Citera
2011-11-11, 21:27
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siremini
Vad för problem?

Salmonella är väl det enda, förutom proteinupptaget.

OnT: Jag kör på baguette, mjölk och vassleprotein.
Senast redigerad av Bigorexia 2011-11-11 kl. 22:17.
Citera
2011-11-11, 22:21
Medlem
sireminis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Salmonella är väl det enda, förutom proteinupptaget.

OnT: Jag kör på baguette, mjölk och vassleprotein.
Fast då blir det ju inte "i längden", då är det ju mer allmänt. Svenska ägg är salmonellafria har jag läst iaf
Citera
2011-11-12, 00:41
Medlem
Några dl blandat fullkorn och vit pasta och sen 400-500g nötfärs (den med 5% fett ftw).
Sen har du 100-120g protein och en hel del kolhydrater

(Och en vassledrink direkt efter träningen i väntan på maten såklart)
Senast redigerad av fbaff 2011-11-12 kl. 00:44.
Citera
2011-11-12, 01:11
Medlem
Mannuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasmusgillarpenis
Grejjen som många pratar om är det här med att äta för att bygga muskler , eller för att deffa. Men går de inte att göra någon slags blandning ? Alltså att man både hjälper musklerna att återhämta sig men som ändå är bra för viktnedminskning?
Det går att göra båda samtidigt. Googla "body recomposition". Se till att öka styrkan i alla övningar du tränar progressivt, och ligg still i kroppsvikt, så kommer du att bygga muskler och bränna fett "samtidigt".

Angående maten: ta en proteindrink efter träning (vassle/whey eller EAA), eller drick en 1,5 liter mjölk, och ät sedan helt vanlig, bra mat.
Citera
2011-11-12, 14:16
Medlem
Råa ägg är inte så bra som du tror, inte alls lika bra som kokta.

Vad är det för skillnad när dom är kokta då ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in