2026-03-02, 23:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova.L
Hej! Jag och min pojkvän är i en diskussion just nu om vi ska skaffa barn eller inte i framtiden. Så för att göra det lite roligare har vi börjat diskutera namn.

Vi båda vill ha något unikt och fint, lite med fantasy vibes. Grejen är att jag gillar exempelvis Mindra som tjejnamn (vilket han också gör), men han vill döpa barn efter den fornnordiska mytologin så som typ Fjorgynn, Oden och typ Grimhild. Eller Skurt, det är ett namn han tar upp hela tiden. Jag vägrar gå med på detta. Känner rent spontant "stackars barn".

Så nu letar jag/vi efter seriösa men unika och fina namn till både pojkar och flickor. Kom jättegärna med förslag, tack från oss

Lothar, Ramon, Torulf eller Ranulf för en pojke.

Flavia, Diana, Ramona, Sigrun, Svava eller Svanhild för en flicka.

Ramon Ramona, Diana och Flavia är latinska, inte fornnordiska, men jag nämner dem ändå för att jag tycker att de har rätt vibbar för det du söker. Fantasy. Samtidigt är alla namn jag nämnde riktiga namn som folk heter eller har hetat, dock ovanliga - vilket nog är positivt för sagokänslan.

...och självklart ska han inte heta Skurt! Det skulle inte gå igenom heller, hos Skatteverket. Däremot kan man ju ha ett sådant lustigt och hopplöst namn som "arbetsnamn", innan barnet föds och man får se vilket kön det är. Dock ska man akta sig så man inte fixerar sig för mycket vid det namnet. Jag hade faktiskt en kompis, som tillsammans med sin sambo hade "Kurt" som arbetsnamn, för att det var det töntigaste och löjligaste namn de kunde tänka sig. Men sedan när de hade sagt det tillräckligt många gånger, så tyckte de inte att det var konstigt längre utan bara sött - och då fick ungen heta det på riktigt! DEN lille killen tyckte jag synd om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in