2011-11-10, 14:28
Medlem
StefPhoenixs avatar
Jag har börjat märka mer och mer att jag verkligen hatar att se "dom" i text? Det ser ju så extremt fult ut och jag blir smått distraherad utav det en kort stund till skillnad från om de/dem. Däremot blir jag ju ännu mer förströdd om de används fel men samtidigt så känner jag ingen ogillande mot det, det är bara att jag blir mer distraherad. Men "dom" som sagt blir jag nästan sur om jag ser det.
Senast redigerad av StefPhoenix 2011-11-10 kl. 14:32.
Citera
2011-11-10, 14:32
Medlem
XpS06s avatar
Jag håller fullständigt med dig. Jag tycker det visar brist på grundläggande kunskaper inom det svenska språket. Oerhört fult är det
Citera
2011-11-10, 14:51
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XpS06
Jag håller fullständigt med dig. Jag tycker det visar brist på grundläggande kunskaper inom det svenska språket. Oerhört fult är det
Visserligen är det väl bra om folk använder dom om de inte kan de/dem men jag skulle nästan föredra att de använde dem fel än att sriva så fult.
Citera
2011-11-10, 14:58
Medlem
Man lär sig att använda "de" och "dem" i grundskolan. Inte särskilt svårt att skriva det heller enligt mig. Jag har lite svårt att ta folk som använder "dom" på allvar i vissa sammanhang.

En till sak jag stör mig på är särskrivning...
Någon som har samma problem?
Citera
2011-11-10, 15:19
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Visserligen är det väl bra om folk använder dom om de inte kan de/dem men jag skulle nästan föredra att de använde dem fel än att sriva så fult.

Eftersom man får lära sig de/dem i grundskolan så anser jag att det är någonting man bör kunna, man ska helt enkelt inte skriva fel.
Jag tycker därför att det är lika illa att skriva "dom" som det är att skriva de/dem fel
Citera
2011-11-10, 15:26
Medlem
Lazies avatar
Jag hatar folk som skriver "dem". det är bögigt...
Citera
2011-11-10, 15:55
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazie
Jag hatar folk som skriver "dem". det är bögigt...

På vilket sätt är det homosexuellt att skriva "dem"?
Det är korrekt svenska att skriva på det sättet och att tycka att det är "bögigt" att skriva korrekt är ju riktigt IQ-befriat!
Citera
2011-11-10, 16:38
Medlem
Lazies avatar
Citat:
På vilket sätt är det homosexuellt att skriva "dem"?
Det är korrekt svenska att skriva på det sättet och att tycka att det är "bögigt" att skriva korrekt är ju riktigt IQ-befriat!

Det ær bøgigt då folk (læs skitungar och dumma folk som på nått vis smusslat sig in på høgskola) brukar detta ord før att påvisa att dom i ung vuxen ålder upptæckt vad som enligt svenska akademins ordlista ær den korrekta benæmningen. Utifrån denna vetskap uppstår ett høgmod dær dom verkar tro att de (du såg rætt, jag skrev de) har doktorerat i femtioelva olika språk.
Jag gillar att skriva talspråk, dærfør skiver jag "dom", "nått" och "bøgigt" som i detta sammanhang, och æven i många andra konversationer ute i svenska 2011-talet, ær synonym med "idiotiskt", "korkat" och "dumt".
Citera
2011-11-10, 17:37
Medlem
XpS06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazie
Det ær bøgigt då folk (læs skitungar och dumma folk som på nått vis smusslat sig in på høgskola) brukar detta ord før att påvisa att dom i ung vuxen ålder upptæckt vad som enligt svenska akademins ordlista ær den korrekta benæmningen. Utifrån denna vetskap uppstår ett høgmod dær dom verkar tro att de (du såg rætt, jag skrev de) har doktorerat i femtioelva olika språk.
Jag gillar att skriva talspråk, dærfør skiver jag "dom", "nått" och "bøgigt" som i detta sammanhang, och æven i många andra konversationer ute i svenska 2011-talet, ær synonym med "idiotiskt", "korkat" och "dumt".

Så det du menar är att då vissa beter sig högmodigt, så blir orden de använder (som är korrekt skriftspråk) bögiga?
Snacka om att ha förutfattade meningar och att dra alla över en kam.

Skriver du även talspråk då du fyller i ditt CV eller när du skriver ett formellt brev?
Jag kan ju direkt säga att om någon sökte jobb hos mig och skrev talspråk, skulle denne personen i fråga aldrig få komma på en intervju.
Citera
2011-11-10, 20:34
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Så det du menar är att då vissa beter sig högmodigt, så blir orden de använder (som är korrekt skriftspråk) bögiga?
Snacka om att ha förutfattade meningar och att dra alla över en kam.

Skriver du även talspråk då du fyller i ditt CV eller när du skriver ett formellt brev?
Jag kan ju direkt säga att om någon sökte jobb hos mig och skrev talspråk, skulle denne personen i fråga aldrig få komma på en intervju.

Stop stanna! Jag ska avsløja någonting før dig nu! Vi gør det lite kul och svarar omvænt på frågorna idag, sist først: Flashback och en CV ær två vitt skilda ting, och nej jag fyller inte i min CV i talspråk. Jag tror knappast du skriver alla fb inlægg på formellt vis som du gør i ditt arbete då du, så som jag førstår det, har en eller annan ledande position och ledande positioner brukar vanligtvis innefattar en del skrivande.
Huvudfråga: Nej jag drar inte alla øver en kam men likt våldtæcksmæn och tungt kriminella invandrare førstør før resterande nysvenskar så gør också dessa fjortis demmare det før resten av normala dem-skrivare i mina øgon.
Nu vet jag førvisso inte hur gammal du ær, men har du någonsin haft konto på facebook och haft i alla fall 25 st tjejjer i 20-25 års åldern på kamratlistan så vet jag att Du vet vad ja snackar om.
Senast redigerad av Lazie 2011-11-10 kl. 20:36.
Citera
2011-11-10, 20:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techoze
Man lär sig att använda "de" och "dem" i grundskolan. Inte särskilt svårt att skriva det heller enligt mig. Jag har lite svårt att ta folk som använder "dom" på allvar i vissa sammanhang.

En till sak jag stör mig på är särskrivning...
Någon som har samma problem?

Dom som skriver dom kanske inte vet vilket ord dom egentligen ska skriva och därför skriver dom dom.
Nu fick jag in ordet dom rätt många gånger i en mening och säkert retade det någon.
Nej allvarligt talat så håller jag med ts. Dock kan det verka lite enklare ibland att t.ex. här på fb skriva "dom". Enklare så till vida att det inte verkar så allvarligt och mindre "finskrivande". För övrigt så stör jag mig också mycket på särskrivare. Dessutom hatar jag när folk av en eller annan anledning inte använder å, ä, och ö. Kanske kan det ursäktas om man t.ex. är utomlands tillfälligt men att bo i utlandet i åratal och inte orka skaffa sig ett svenskt tangentbord. Hemskt. I så fall ska man inte skriva på svenska sidor. Jag anser att det borde förbjudas ex.vis här på fb.
Själv skriver jag inte alltid efter alla regler även om jag kan det. Kanske fel men men.
Citera
2011-11-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix

Nej, fy fan. Kan dem inte använda de/dem korrekt så borde dem skriva dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in