2011-11-11, 08:33
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Dessutom hatar jag när folk av en eller annan anledning inte använder å, ä, och ö. Kanske kan det ursäktas om man t.ex. är utomlands tillfälligt men att bo i utlandet i åratal och inte orka skaffa sig ett svenskt tangentbord.
Om du syftar på mig så får du skylla på windows som inte erbjuder skandinaviskt service pack i den verisionen jag har. Har underøkt saken noga då jag sjæv tycker det ær lite irriterande. Førvisso, det går o få in ä och ö med hjælp av ett tangettryck på ¨ knappen (till høger om Å) och sedan ett tryck på a før ä och o før ö, men palla ....
Citera
2011-11-11, 09:48
Moderator
Kyrpators avatar
Ska vi kanske ta det hela från början. Vad menar TS med "ogrundligt"?
Citera
2011-11-11, 09:59
Bannlyst
Nej, jag har alltid hatat det och kommer alltid att hata det! På samma sätt avskyr jag "mej" och "dej" - fy fan vad fula "dom" stavningarna är!

Dessutom är det ett problem - och detta kan man inte upprepa för ofta - att inte alla svenskar uttalar de/dem som "dom"! I många dialekter säger man "di" för de, och i mer ovanliga fall uttalas även "dem" som det stavas. Hur kul är det för dessa talare att läsa "dom" i en text?

Ordet dom är ett substantiv med annat uttal. Pronomenet stavas de!
Senast redigerad av Oilkink 2011-11-11 kl. 10:12.
Citera
2011-11-11, 18:12
Medlem
Citat:
Dessutom är det ett problem - och detta kan man inte upprepa för ofta - att inte alla svenskar uttalar de/dem som "dom"! I många dialekter säger man "di" för de, och i mer ovanliga fall uttalas även "dem" som det stavas. Hur kul är det för dessa talare att läsa "dom" i en text?

Skulle det vara roligare för någon som säger "dom" att läsa "de/dem" i text...? Dåligt argument...
Citera
2011-11-11, 19:44
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazie
Om du syftar på mig så får du skylla på windows som inte erbjuder skandinaviskt service pack i den verisionen jag har. Har underøkt saken noga då jag sjæv tycker det ær lite irriterande. Førvisso, det går o få in ä och ö med hjælp av ett tangettryck på ¨ knappen (till høger om Å) och sedan ett tryck på a før ä och o før ö, men palla ....

Syftade inte på någon särskild.

Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Nej, jag har alltid hatat det och kommer alltid att hata det! På samma sätt avskyr jag "mej" och "dej" - fy fan vad fula "dom" stavningarna är!

Håller med fullständigt.
Citera
2011-11-11, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink

Skulle tro att 50-89% av Sveriges befolkning inte fattar vad du menar där. Tough luck alltså.
Citera
2011-11-12, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Skulle det vara roligare för någon som säger "dom" att läsa "de/dem" i text...? Dåligt argument...

Inte alls något konstigt argument. Många ord i svenskan uttalas av en majoritet talare inte som de stavas. Hur många uttalar exempelvis mig och dig som de stavas? Ändå känns det helt naturligt att läsa de ordformerna i en text - men man uttalar dem ändå "mej" och "dej" när man läser! På samma sätt menar jag att det är bättre att använda stavningen de/dem och uttala på vilket sätt du vill! Skulle det vara roligare för någon som säger "nån" att läsa "någon" i en text kan jag ju fråga dig i retur?

Citat:
Ursprungligen postat av fumod
Skulle tro att 50-89% av Sveriges befolkning inte fattar vad du menar där. Tough luck alltså.

Möjligt, men den delen av befolkningen sitter heller inte och debatterar i detta språkforum! Det är de för illiterata för!
Citera
2011-11-12, 08:35
Medlem
Citat:
Inte alls något konstigt argument. Många ord i svenskan uttalas av en majoritet talare inte som de stavas. Hur många uttalar exempelvis mig och dig som de stavas? Ändå känns det helt naturligt att läsa de ordformerna i en text - men man uttalar dem ändå "mej" och "dej" när man läser! På samma sätt menar jag att det är bättre att använda stavningen de/dem och uttala på vilket sätt du vill! Skulle det vara roligare för någon som säger "nån" att läsa "någon" i en text kan jag ju fråga dig i retur?

Jo, argumentet är konstigt.

Från början säger du så här: det finns de som gör skillnad på de/dem i talat språk, och det är inte roligt för dem att behöva läsa "dom" i text.

Jag motsätter mig mot detta eftersom argumentet är fullständigt symmetriskt: det finns dem (majoriteten...) som inte gör skillnad på de/dem i talat språk, och det är ju inte roligt för dem att behöva läsa de/dem.

Du tar det för givet att den första gruppens "behov" är större än den andra gruppens, men ger inget argument för varför det skulle vara så.
Senast redigerad av trzy 2011-11-12 kl. 08:38.
Citera
2011-11-12, 21:41
Medlem
Ragwings avatar
Jag var på förhör hos polisen och märkte till min besvikelse att polismannen som skrev protokoll använde sig av "dom". Lyckligtvis sa jag inget till honom, då hade jag nog säkerligen fått en dom.
Citera
2011-11-12, 21:54
Medlem
Bellossoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Jag har börjat märka mer och mer att jag verkligen hatar att se "dom" i text? Det ser ju så extremt fult ut och jag blir smått distraherad utav det en kort stund till skillnad från om de/dem. Däremot blir jag ju ännu mer förströdd om de används fel men samtidigt så känner jag ingen ogillande mot det, det är bara att jag blir mer distraherad. Men "dom" som sagt blir jag nästan sur om jag ser det.

Vad betyder "ogrundligt"?

Nej, jag håller inte med. Det är tusen gånger bättre att skriva dom, jämfört med att inte kunna använda de och dem korrekt, det senare ser verkligen efterblivet ut.
Citera
2011-11-12, 22:26
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Ska vi kanske ta det hela från början. Vad menar TS med "ogrundligt"?
Jag gissade naturligtvis att eftersom ordet "grundligt" finns borde "ogrundligt" finnas även om man knappt sett det, som ett alternativ till ogrundat men som låter mindre värderingsladdat.
Citera
2011-11-12, 22:29
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Vad betyder "ogrundligt"?

Nej, jag håller inte med. Det är tusen gånger bättre att skriva dom, jämfört med att inte kunna använda de och dem korrekt, det senare ser verkligen efterblivet ut.
Visserligen men "dom" är inte så långt ifrån som fult som "Dem tror på det" eller "Han rånade och mördade de"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in