2011-11-10, 14:28
Medlem
Cosmouses avatar
Hejsan allesammans.

Som vissa kanske vet så klarar inte filsystemet NTFS filer över 4 GB.

Har formaterat minnet till exFat samt FAT32, dock gick inga av dessa till min BluRay spelare.

Därför fick jag snilleblixten att man kan ju dela en fil i 2 delar, så den ena filen är kanske 2.5 GB, och den andra också 2.5 GB.

Därför borde det gå ju alldeles utmärkt att föra över BluRay filmer med till USB minne och kolla på det på spelaren.

Så min fråga är, vilket program kan man splitta en film i två delar? Det vore även ett plus om det gick snabbt att göra det med. Sen givetvis ska det inte förändra kvalitén på filmen alls.
Citera
2011-11-10, 14:41
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Hejsan allesammans.

Som vissa kanske vet så klarar inte filsystemet NTFS filer över 4 GB.

Har formaterat minnet till exFat samt FAT32, dock gick inga av dessa till min BluRay spelare.

Det är FAT32 som inte klarar filer över 4GB, men NTFS fungerar det utmärkt.
Citera
2011-11-10, 14:45
Medlem
Cosmouses avatar
Då sa jag fel, i vilket fall som helst så kan inte min BluRay spelare spela upp formatet från FAT32 och exFat.

Så jag behöver i alla fall veta vilket program som kan dela filmen i två delar.

Sitter just nu med Avidemux samt mkvmerge. Försöker förstå mig på det, någon annan som har bättre tips?
Citera
2011-11-10, 15:07
Medlem
loekpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Då sa jag fel, i vilket fall som helst så kan inte min BluRay spelare spela upp formatet från FAT32 och exFat.

Så jag behöver i alla fall veta vilket program som kan dela filmen i två delar.

Sitter just nu med Avidemux samt mkvmerge. Försöker förstå mig på det, någon annan som har bättre tips?

Formatera usbminnet till NTFS borde vara ett säkert kort.
Citera
2011-11-10, 15:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekpappa
Formatera usbminnet till NTFS borde vara ett säkert kort.
Då kan man mycket riktigt använda större filer än 4gb, men å andra sidan klarar de flesta spelare bara att läsa Fat32.
Citera
2011-11-10, 16:13
Medlem
loekpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Då kan man mycket riktigt använda större filer än 4gb, men å andra sidan klarar de flesta spelare bara att läsa Fat32.

Det visste jag inte, men man tycker ju att om den inte har stöd för FAT32 så borde den väl ha stöd för NTFS i alla fall.
Citera
2011-11-10, 19:12
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loekpappa
Det visste jag inte, men man tycker ju att om den inte har stöd för FAT32 så borde den väl ha stöd för NTFS i alla fall.

Fast jag tror att det är en felskrivning från TS.

NTFS är som jag förstår det skyddad av Microsoft. Därav har många mediaspelare fått hålla sig till Fat32 eller egna filsystem.
Citera
2011-11-10, 23:40
Medlem
Cosmouses avatar
Vi går in på helt fel spår här.

Detta handlar inte om vad eller hur jag ska formatera mitt USB minne, utan ett program som jag kan splitta en .mkv fil till två filer istället för en.

Då jag provat allt som de går med USB minnet och inget gick så återstår det bara att splitta en fil till två delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in