• 1
  • 2
2011-11-10, 11:52
Medlem
strategasiats avatar
Vilket land tror ni ligger p topp nr det kommer till Choklad? Alla vet ju att bde Schweizisk och Belgisk choklad ligger p topp, men vilken utav dessa tv r populrast?
Vilket land r chokladernas land?
Citera
2011-11-10, 12:03
Medlem
Feychias avatar
Jag tror absolut att det r schweizisk choklad som ligger p topp. De har ju fler knda mrken, t.ex Lindt och Toblerone. hmm
Citera
2011-11-10, 12:11
Medlem
knullklassons avatar
Belgarna vinner ver schweizarna sju dagar i veckan. De r smskaliga och exklusiva till skillnad mot Schweiz (ls Nestl) som pumpar ut billig mainstream-choklad till massorna.
Citera
2011-11-10, 12:27
Medlem
Feychias avatar
Schweizarnas choklad har ju blivit s knd och stor som den faktiskt r idag mestadels pgrund av den hga kvaliten. Fortsatt tror jag ocks att det finns fler typer av Schweizisk choklad. Knner dock bara till en typ av belgisk choklad.
Citera
2011-11-10, 12:47
Medlem
Moroten89s avatar
Jag skulle vilja ge en eloge fr rysk choklad , om inte annat s kan skert ngon gottegris till oligark pumpa in miljoner fr att gra vrldens bsta choklad.

Jag har faktiskt rligt talat aldrig tit belgisk choklad, mer n de dr bitarna som ser ut som snckor och sjhstar. Pga det skulle jag nog stta mina pengar p Schweiz, de mste ju ha stora varumrken av en anledning liksom.
Citera
2011-11-10, 14:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Varfr ligger denna trd i Kutur: allmnt och inte i Godis och snacks alternativt Livsnjutare och finsmakare eller mjligtvis Matlagning, metoder och redskap?

Det r knappast de kulturella skillnaderna mellan olika lnders chokladtillverkning som diskuteras i den hr trden...

Hur som helst om vi ska hlla oss till mnet s r det ju s att de tv lnder som brukar hamna i topp nr det handlar om choklad r Belgien och Frankrike (Inte Schweiz.), ven om det av mnga anses vara italienare som ligger bakom den allra bsta chokladen i vrlden (Amededei) och det p senare r ven dykt upp en hel del riktigt intressanta producenter i andra lnder som till exempel USA (Men dessa r inte representativa fr sina respektive lnders chokladkulturer och br drfr inte rknas in nr man diskuterar choklad utifrn nationella perspektiv.) .

S om valet str mellan Belgien och Schweiz, skulle tminstone jag g fr Belgien.

Schweizisk choklad r generellt sett vldigt "mainstream" och vnder sig mot den stora massan vilket inte r fallet i samma utstrckning med Belgisk choklad.
Citera
2011-11-10, 14:51
Medlem
Belgien har absolut bst kvalitetschoklad av dessa. Men Schweizisk choklad sljer i strre kvantiteter (troligtvis pga livsmedelsjttarnas marknadsfring, ls Nestl mfl). Belgarna har ju en fantastisk hantverksskicklighet och har jttemnga smfretag, s det blir stor variation. Tycker man om choklad r en resa till Bryssel att rekommendera.

Citat:
Jag skulle vilja ge en eloge fr rysk choklad
Har du tit rysk choklad? som att ta margarin med smak av kakao och petroleum, urk.
Citera
2011-11-11, 09:06
Medlem
strategasiats avatar
3-1 till belgien d alts..
Citera
2011-11-11, 10:58
Medlem
Feychias avatar
Frgan var vilket land som ligger p topp nr det kommer till choklad, INTE vilken choklad vi tycker r godast. Schweizisk choklad sljer ju mer och r mer knt internationellt. Hr i vst kanske belgisk choklad r mer omtyckt men i vrlden generellt r det nog Schweizisk. Sen s r det en svr frga att svara p, definera "Ligga p topp". r det vilken choklad vi i sverige fredrar? Vilken choklad som sljer mest i vrlden, bsta kvalite, dyraste?? Hur menar du?

Jag sger att Schweizisk choklad slr belgisk.

Vill ven tillgga, den enda belgiska choklad vi svenskar knner till r ju faktiskt de dr snckorna typ?
Men alla knner vi vl till bde Lindts choklad och Toblerone? Fr att ge ngra exempel p Schweizisk choklad.
Citera
2011-11-11, 11:38
Medlem
strategasiats avatar
Det r ju mer relevant vilken choklad som r godast n vilka som prodcerar mer osv, att schweitz har milka, lindth och toblerone strker vl p ngot stt inte argumentet att scweizisk choklad skulle vara bra eftersom samtliga r skit choklad, jmfr dom med exempelvis belgiska Godiva, Nirvana och Ghirardelli.

Belgisk choklad anses vara den gourmet standard som alla andra choklad konfekt mts. ven den schweiziska chokladen r knd fr sin hga kvalitet men det som gr belgisk choklad unik r kvaliteten p ingredienserna och en nstan fanatisk anslutning till den gamla vrldens tillverkningsteknik. ven i dagens vrld av automatisering och massproduktion s grs fortfarande belgisk choklad fr hand i sm butiker med originalutrustning. Faktum r att dessa sm choklad butiker r en populr dra fr turister som besker Belgien idag. Ungefr som vingrdar, turer med belgisk choklad affrer inkluderar vinprovningar och exklusiva souvenirer.
Citera
2011-11-11, 11:43
Medlem
Feychias avatar
hhaha Ngon har varit inne p wikipedia ser jag Kul!

Det terstr fortfarande fr dig att definera frgan. Du frgar oss vilken choklad vi tycker r gidast allts? D finns det ju inget rtt svar. Men OM vi ska utg ifrn internationella fakta s kan nog ingen sticka under stolen med att Schweiz r mer knd fr sin choklad n vad Beligien r.

Men som sagt, definera frgan. Undrar du vilken choklad vi tycker r godast s svarar jag Fransk.
Undrar du vilket land jag tror r strst inom choklad utav de tv du nmnt, fortfarande Schweiz
Citera
2011-11-11, 11:46
Medlem
Feychias avatar
Vill ven tillgga att om vi ska vara realistiska s r det nog inte s mnga som knner till de belgiska mrken du just nmnt. Iallafall inte lika mnga som knner till Lindt och Toblerone.
Senast redigerad av Feychia 2011-11-11 kl. 11:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in