2011-11-10, 15:54
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det skulle också vara fränt om vi med hjälp av rymdskeppet låste jorden i sin position lite då och då

Det glädjer mig att andra också begriper det jag tänker, so much to do, so little time.
2011-11-10, 21:57
Medlem
Men ett rymdskepp skulle väl aldrig kunna förflytta jorden en millimeter, hur starka motorer den än har, så länge som raketmotorn befinner sig i vår atmosfär? För atmosfären är ju en del av vår planet, om än i gasform..

Om man jämför "jorden och atmosfären" med "bil och släpkärra":

Jorden är bilen och atmosfären är släpkärran: Effekten måste väl bli som att stå på bilens släp och försöka putta på bilen framåt?

Är jag helt ute och cyklar nu?
2011-11-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Men ett rymdskepp skulle väl aldrig kunna förflytta jorden en millimeter, hur starka motorer den än har, så länge som raketmotorn befinner sig i vår atmosfär?

Då bygger vi raketmotorn så hög att den lämnar atmosfären = Problemet löst.
2011-11-10, 22:16
Medlem
Finalswes avatar
Du lär ju utplåna allt liv på jorden med den där sprängladdningen.
Redan där har du löst problemet med överbefolkningen-

Edit: förlåt jag såg fel på bilden. men jorden lär ju slungas ut i rymden och komma längre ifrån solen och därför uppstår tuffare klimat och livet på jorden dör ut.
Senast redigerad av Finalswe 2011-11-10 kl. 22:20.
2011-11-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Då bygger vi raketmotorn så hög att den lämnar atmosfären = Problemet löst.

Det går inte.. Då får man ju ha en axel mellan jorden och raketmotorn ute i rymden, och axeln måste också vara i vinkel, vilket gör att den kommer att knäckas av sin egen tyngd..
Du vet ju hur det gick för Titanic.. runt 270 meter lång, och den båtfan gick av på mitten av sin egen tyngd. Hur skulle då inte en flera mil lång axel bete sig?
2011-11-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finalswe
Du lär ju utplåna allt liv på jorden med den där sprängladdningen.
Redan där har du löst problemet med överbefolkningen-

Edit: förlåt jag såg fel på bilden. men jorden lär ju slungas ut i rymden och komma längre ifrån solen och därför uppstår tuffare klimat och livet på jorden dör ut.

Även om vi kan ändra klimatet genom att ändra omloppsbana, så kommer vi nog att ändra jordens kretslopp på ett extremt negativt sätt.. Även om klimatet för oss blir behagligare för en tid, så kommer djur/växtlivet att förändras så pass mycket att det till slut blir förödande konsekvenser för oss människor också på ett eller annat sätt..
2011-11-10, 23:03
Medlem
Citat:
Det går inte.. Då får man ju ha en axel mellan jorden och raketmotorn ute i rymden, och axeln måste också vara i vinkel, vilket gör att den kommer att knäckas av sin egen tyngd..
Du vet ju hur det gick för Titanic.. runt 270 meter lång, och den båtfan gick av på mitten av sin egen tyngd. Hur skulle då inte en flera mil lång axel bete sig?

Ja, det var ju ett tag sen Titanic flöt runt på havet. Det är nya tider nu vet du. Om vi borrar hål igenom hela jorden och bygger raketen rakt igenom jorden så löser vi hållfasthetsproblemet. Här har du en sprängskiss av min "tellusraket". http://imageshack.us/photo/my-images/406/raket.png/
2011-11-10, 23:06
Medlem
Citat:
Även om vi kan ändra klimatet genom att ändra omloppsbana, så kommer vi nog att ändra jordens kretslopp på ett extremt negativt sätt.. Även om klimatet för oss blir behagligare för en tid, så kommer djur/växtlivet att förändras så pass mycket att det till slut blir förödande konsekvenser för oss människor också på ett eller annat sätt..

Men jag väljer ändå detta alternativ ist för att tex bli utplånad en en enorm jävla supernovaexplotion. Vi måste börja skissa på en plan att kunna förhindra global killers och då måste vi ha en handlingsplan för att kunna flytta våran hemplanet.
2011-11-10, 23:10
Medlem
Finalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Ja, det var ju ett tag sen Titanic flöt runt på havet. Det är nya tider nu vet du. Om vi borrar hål igenom hela jorden och bygger raketen rakt igenom jorden så löser vi hållfasthetsproblemet. Här har du en sprängskiss av min "tellusraket". http://imageshack.us/photo/my-images/406/raket.png/

Jag tror inte att det är så bra att penetrera jordens kärna

Vi säger att vi bygger denna raket på det viset du har ritat, vi skjuter iväg oss och vi är framme om ett viss antal timmar/dagar.
borde inte våran raket på stanna jordens rotation och förlänger dygnet med så lång tid det tar att nå destinationen? Det vill säga om vi på något sätt får igång jordens rotation igen efter resan.

Jag gillar att du har ritat ett "liten" fönster på raketen som är lika stort som danmark
2011-11-10, 23:13
Medlem
Citat:

Vi säger att vi bygger denna raket på det viset du har ritat, vi skjuter iväg oss och vi är framme om ett viss antal timmar/dagar.
borde inte våran raket på stanna jordens rotation och förlänger dygnet med så lång tid det tar att nå destinationen? Det vill säga om vi på något sätt får igång jordens rotation igen efter resan.

Jag gillar att du har ritat ett "liten" fönster på raketen som är lika stort som danmark

Tid existerar bara i form av en tanke. Medvetenhet är komplett och evigt, allt händer nu.
2011-11-10, 23:14
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:

Japp, rotationen stannar vilket är helt perfekt, då tar det aldrig mer än en dag, oavsett vart man ska åka! Allternativt så kan man spiralspinna lite.
2011-11-10, 23:14
Medlem
Citat:

Många personer ska ju få plats i cockpit och då vill man ju gärna ha koll ut, man vill ju kontrollera så att inte högra vingen får isbildning på sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in