2011-11-10, 10:41
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Då vi börjar bli överbefolkade och resurserna börjar ta slut här på jorden så tänkte jag att man kunde bygga en hävstång där man placerar en kraftig sprängladdning med riktad sprängverkan och helt enkelt byter omloppsbana till samma som planeten mars har.
Här kan du se hur jag menar:
http://imageshack.us/photo/my-images/546/omlopp.png/

Jag ser många fördelar med detta, del så behöver vi inte bekosta dyra resor till mars med obemannade farkoster och sen får vi mycket närmare till planeten som vi sen skulle kunna bo på eftersom jorden börjar bli för liten för oss.

Sen får vi ju lite längre dagar vilket gör att vi hinner producera och leverera mer. Årstiderna blir också mycket längre och iaf jag som bor här uppe i norr skulle gilla det eftersom sommaren är ganska kort.

Hur tänker ni runt detta? Ser ni några andra fördelar?
2011-11-10, 11:21
Medlem
mungs avatar
Skrattade högt när jag såg bilden, helt underbar illustration. Att man får längre sommar på detta vis balanseras ju av att medeltemperaturen sjunker, så du får en jävligare vinter och en halvtaskig sommar istället. Vore det inte bättre att flytta Mars närmare Jorden?
2011-11-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Mars närmare Jorden?

Jo, det vore det, men du bör ju tänka på att det blir mycket dyrare.
2011-11-10, 11:42
Medlem
Tinfoiltrolls avatar
Blir nog tyvärr ytterst svårt att genomföra i praktiken. Det är min initiala analys som lekman inom berörda områden.
2011-11-10, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinfoiltroll
Blir nog tyvärr ytterst svårt att genomföra i praktiken. Det är min initiala analys som lekman inom berörda områden.

Svårt är det, men inte omöjligt. Det är fan bara att kraftsamla och lösa uppgiften.
2011-11-10, 11:49
Medlem
Hahaha! Vilken skööön bild

Men tror du inte att månen kommer flyga bakåt eftersom den har mindre volym än Jorden?
Och om detta nu lyckas, kommer väl jorden krascha rakt in i Pluto?

Och kommer inte hävstången skapa stor skada på Jorden?!
Typ skrapa av en enorm bit av Jordskorpan. Typ som en osthyvel?
Isåfall vilket land eller kanske det krävs länder! Vilka länder skulle offras att bli bortskrapade av hävstången?
2011-11-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2ndGeneration
Och kommer inte hävstången skapa stor skada på Jorden?!
Typ skrapa av en enorm bit av Jordskorpan. Typ som en osthyvel?
Isåfall vilket land eller kanske det krävs länder! Vilka länder skulle offras att bli bortskrapade av hävstången?

Ja, det skapar ju onekligen en massa problem, men jag har lösningen på detta. Vi skippar helt enkelt hela idén om en hävstång och bygger helt enkelt en enorm raketmotor här på jorden.
Här sparar vi ju en hel del pengar då vi kortar ned transportsträckorna.
Här har jag ritat en illustration på hur vi kan lösa problemet.
http://imageshack.us/photo/my-images/819/tellusfarkost.png/

Jag ser helt klart fördelar med att skippa hävstången helt och hållet, bygger vi en enorm raket här på jorden så kan vi ju faktiskt ta en tur kring solsystemet och kolla läget. Rita om kartan för generositeten, alla får vara med och resa liksom.
2011-11-10, 13:14
Medlem
PuffTheDragons avatar
hahaha, har du rökt på?

Du får tänka på att om du ökar Jordens hastighet med en faktor av √2 så får vi säga "tack och adjö" till solsystemet. Jordens hastighet nu kring solen är omkring 30 km/s. Multiplicerar du det med √2 så får du omkring 43 km/s. Så om du ökar Jordens hastighet med 13 km/s så flyger vi ut ur solsystemet.
Omloppshastigheten för att hålla sig i omloppsbana vid Mars är √(GM/a) = √((7x10^-11x2x10^30)/(25x10^10) = √(6x10^8) ≈ 2.5x10^4 m/s = 25 km/s.

Tänkte bara att du kan ha det i bakhuvudet när du ska flytta på Jorden.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2011-11-10 kl. 13:29.
2011-11-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Tänkte bara att du kan ha det i bakhuvudet när du ska flytta på Jorden.

Ja det är rätt det du säger, däremot inte sagt att vi inte kan lösa problemet, vi får helt enkelt ha en kraftig raket som tar oss ur omloppsbanan, sen får vi ha raketer som vi använder för att korrigera och justera hastigheten och för att hålla rätt kurs, allt detta ska skötas från cockpiten som jag tänkte att vi kunde placera över Ryssland.
2011-11-10, 15:01
Medlem
Krafses avatar
Jag gillar't, bygg om planeten till ett rymdskepp! Genialiskt!
Men jag skulle isåfall vilja att vi flyttar oss i en helt runt omloppsbana (om det går?) så man slipper årstiderna.
2011-11-10, 15:03
Medlem
Haha vad du än har tagit för krumelurpiller låter det som en härlig tripp
2011-11-10, 15:31
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag gillar't, bygg om planeten till ett rymdskepp! Genialiskt!
Men jag skulle isåfall vilja att vi flyttar oss i en helt runt omloppsbana (om det går?) så man slipper årstiderna.

Det skulle också vara fränt om vi med hjälp av rymdskeppet låste jorden i sin position lite då och då
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in