2011-11-10, 08:41
Medlem
Hej vill börja med att säga att jag vet inte om det här inlägget ligger under rätt kategori men vi kör!
Jag och min kompis håller på med UF alltså ungföretagande och vi har en idé om att göra en egen kokbok och vi tänker såhär att våra vänner mamma pappa liksom kommer köpa den men för att få andra att köpa den behöver det vara något speciellt med den typ det följer med en dvd hur vi går till väga. a iallafall behöver vi hjälp med något som kan få en kokbok intressant lite över det vanliga!
Tack på förhand!
Citera
2011-11-10, 09:17
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewqewq
Hej vill börja med att säga att jag vet inte om det här inlägget ligger under rätt kategori men vi kör!
Jag och min kompis håller på med UF alltså ungföretagande och vi har en idé om att göra en egen kokbok och vi tänker såhär att våra vänner mamma pappa liksom kommer köpa den men för att få andra att köpa den behöver det vara något speciellt med den typ det följer med en dvd hur vi går till väga. a iallafall behöver vi hjälp med något som kan få en kokbok intressant lite över det vanliga!
Tack på förhand!

Skippa DVD då det är föråldrad teknik, Vad du skulle kunna ha är ett inbyggt USB 3.0 uttag så man kan docka sin dator/pekplatta, och ladda över recepten dit (kanske som filmer om ni vill det.)

Dock så tycker jag att ni ska nöja er med att släppa boken digitalt det om något skulle vara lite nyskapande.
Citera
2011-11-10, 17:53
Medlem
christerys avatar
En "bok" som bara finns på nätet, anpassad för laptop/tablet/smartfån och som kan ladda ner valda recept offline (för friluftsmänniskan) Gå crossower på snabbmat+husman, tex köttfsoppegumbo (Köttsoppa med selleri, lök, vitlök, paprika (eller chili ) och okra)

Betalning (billig för 1 mån/max 4 recept som laddas ner tex.)

Flera språk naturligtvis. Fixas med google translate och nån som rättar.)

Tänk, receptapp men mer än en app.
Citera
2011-11-10, 23:17
Medlem
StigAllans avatar
Kokböcker slänger var kändis ut med jämna intervaller.
För att jag skulle köpa en kokbok av er så ska den ha något som inte finns att hitta i andra böcker.
Jag har några meter kokböcker och är rätt kräsen innan jag köper någon ny.
Citera
2011-11-11, 07:27
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
En "bok" som bara finns på nätet, anpassad för laptop/tablet/smartfån och som kan ladda ner valda recept offline (för friluftsmänniskan) Gå crossower på snabbmat+husman, tex köttfsoppegumbo (Köttsoppa med selleri, lök, vitlök, paprika (eller chili ) och okra)

Betalning (billig för 1 mån/max 4 recept som laddas ner tex.)

Flera språk naturligtvis. Fixas med google translate och nån som rättar.)

Tänk, receptapp men mer än en app.

Vem fan betalar för en recept app när det finns miljoner recept gratis ute på nätet?
Citera
2011-11-11, 16:20
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vem fan betalar för en recept app när det finns miljoner recept gratis ute på nätet?

Vem fan betalar för en kokbok när det finns miljoner recept gratis ute på nätet?
Ergo, du har ingen kokbok.
Citera
2011-11-11, 16:32
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Vem fan betalar för en kokbok när det finns miljoner recept gratis ute på nätet?
Ergo, du har ingen kokbok.

Du ser inte skillnaden på en bok och bara recept? Nej, jag äger ingen bok där det enbart finns recept, däremot böcker där det skrivs en historia bakom receptet, en historia bakom författaren. Mat är så mycket mer än bara matskedar och kryddmått.
Citera
2011-11-11, 19:39
Medlem
JonDs avatar
Håller hellt och hållet med AldoRaine här, kokböckerna i min hylla har mer än recept och bilder som är fina för ögat.
Självklart återfinns några med enbart recept också, men då kommer vi till antika böcker från början av 1900-talet, samt några "giveaway"-böcker från ica.

Det är innehållet som är intressant, inte om det följer med en DVD, som de flesta stoppar i dvdn en gång och sedan aldrig igen. Digitala medier är ett problem tack vare allt material vi har tillgång till på nätet.

Tror att det är ett projekt som är rätt nära omöjligt att lansera en kokbok och lyckas sälja den utan erfarenhet av matlagningen samt med fokus på nytänkande medier snarare än innehåll.
Citera
2011-11-11, 19:46
Medlem
christerys avatar
Men... ville inte TS ha förslag för en nytänkande kokbok? Inte "racka ner på dom som svarar"?

Vill ni göra det så gör det via PM, för dom läser jag inte om det inte är DePaul/EvilHoney som skickar. Så slipper vi skita ner tråden.

En app som är mer än en app. Det är mitt förslag.
Senast redigerad av christery 2011-11-11 kl. 19:48.
Citera
2011-11-11, 19:52
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Men... ville inte TS ha förslag för en nytänkande kokbok? Inte "racka ner på dom som svarar"?

Vill ni göra det så gör det via PM, för dom läser jag inte om det inte är DePaul/EvilHoney som skickar. Så slipper vi skita ner tråden.

En app som är mer än en app. Det är mitt förslag.

Ja då kan han göra en samisk kokbok med chiliinfluenser men med vildmarken i blick.
Lite nischat men det måste en säljande kokbok ha.
Senast redigerad av StigAllan 2011-11-11 kl. 20:05.
Citera
2011-11-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Ja då kan han göra en samisk kokbok med chiliinfluenser men med vildmarken i blick.
Lite nischat men det måste en säljande kokbok ha.

Den har ju Börje Salming just gjort. Ostburgare med lingonsalsa...
Citera
2011-11-12, 18:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Den har ju Börje Salming just gjort. Ostburgare med lingonsalsa...
Lät inte vidare... Men det är klart, kan man ha ketchup till gröt (har en klasskompis som gjorde det i 8an 9an) så går väl allt.

Ostburgare lät ju inte så samiskt. Med eller utan lingon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in