2011-11-10, 03:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Hej alla gourmeter!

Jag såg ett inslag i ett program på tv i somras om någon som var och plockade nässlor och gjorde nässelsoppa på dem. Jag frågade min mamma senare och hon berättade då att visst hade hon också ätit det, men det var när hon var barn.

Så jag gick ut en dag i tidig höst och letade nässlor och hittade sådana också. Kokade dem och tuggade i mig. Samtidigt hade jag något som gnagde i skallen om att man kunde käka barken på träd också, att det var ett bra överlevnadsknep. Vet inte vad jag hade fått det ifrån, men hur som helst så fanns det några björkar i närheten utanför en inhägnad och jag tog och drog loss några små bitar bara. Sedan satte jag mig och tuggade i mig en del framför tv-n minns jag. Hade ingen aning om hur jag skulle förvara dem.

Men nu idag när jag öppnade frysen så kom jag ihåg att jag lagt de resterande bitarna där.

Ska barken tillagas på något speciellt sätt?
Skulle jag ha kryddat nässelsoppan?
Citera
2011-11-10, 03:57
Medlem
Miiiiias avatar
Du kanske tänker på att göra barkbröd? Jag har läst lite om det, och det verkar inte jättelätt.
http://www.svd.se/mat-och-vin/recept...od_5915593.svd <-- där har du grunderna. Googla om du vill ha fler alternativ.

Nässelsoppa har jag aldrig ätit så jag kan inte uttala mig om det.
Citera
2011-11-10, 05:50
Medlem
christerys avatar
Nässelsoppa är ju som spenatsoppa, nyttigt dessutom. Googla bara på recept, skall käkas med ett halvt hårdkokt ägg i mitten så soppskålen tycker jag.

Barkbröd har jag hört talas om som man använde under krigs/oår och cikoria (stavning?) istället för kaffe.

Finns säkert massor med frilufts/överlevnads tips nå internet.
Citera
2011-11-10, 06:09
Medlem
Zedsdeads avatar
Rätt givet att du trollar men nässelsoppa ska göras på nässelskott och inte på gamla skruttiga brännässlor. Gå alltså ut på våren (!) och plocka de små skotten på nässlorna (inte de stora bladen). Rensa, skölj, blancha, mixa, smaksätt. Tada!
Senast redigerad av Zedsdead 2011-11-10 kl. 06:16.
Citera
2011-11-10, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zedsdead
Rätt givet att du trollar men nässelsoppa ska göras på nässelskott och inte på gamla skruttiga brännässlor. Gå alltså ut på våren (!) och plocka de små skotten på nässlorna (inte de stora bladen). Rensa, skölj, blancha, mixa, smaksätt. Tada!
Reagerade också på att Ts varit ute på hösten och plockat nässlor till soppa. De ska precis som du säger plockas tidigt när de är så små att man knappast bränner sig på dem.

Den enda användningen av helt utvuxna nässlor jag har hört talas om är att torka dem och koka te.
Citera
2011-11-10, 13:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Hittade ett recept på Nässelsoppa på Nätet:

1.Plocka och rensa och skölj nässlorna. Använd handskar.
2.Koka upp vatten i en kastrull. Salta ev. vattnet med ca en tsk salt.
3.Sänk ner nässlorna och koka i 5 minuter.
4.Häll av nässlorna genom ett durkslag.
5.Kyl ner de kokta nässlorna i durkslaget med kallt vatten. Hacka nässlorna.
6.Dags att göra nässelsoppan. Skala och hacka lök och ev. vitlök fint.
7.Fräs löken i olivolja eller smör någon minut, tillsätt nässlorna och fräs någon minut till.
8.Pudra över lite mjöl över nässlorna och rör ut det i nässlorna.
9.Spä soppan med vatten och ev. någon dl grädde eller creme fraiche samt vitvin. Koka upp. 8 dl nässelsoppa räcker till 4 portioner.
10.Smaka av soppan med salt och vitpeppar. Du kan också ha i en halv grönsaksbuljongtärning.
11.Servera nässelsoppan ev. med kokt ägghalva eller efter tycke.

Det där med handskarna är lite töntigt, visst kan man ha det om man vill, men man vänjer sig ju inom en halvminut. Jag gjorde nog fel som plockade tidig höst (sep). Det stod på en annan site att man ska göra det under våren (som några skrev här) eller sen höst. Typ nu då?

Barken på träd har jag inte hittat något om ännu. Särskilt gott var det ju inte iaf...

Jag läste också om att man kan skada njurarna med för mycket nässlor. Det beror väl på den starkt urindrivande egenskapen.
Citera
2011-11-10, 17:36
Medlem
christerys avatar
Men denna kanske hjälper. Ides inte läsa den själv. Annars var det innerbark av tall och björk. Alltså inte nävern man käkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in