Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-10, 01:07
  #1
Medlem
danishgolds avatar
Jag måste fixa mig ett nytt pass inom detta eller början på nästa år innan mitt nyvarande pass går ut.

Det jag länge undrat är om poliserna vid passmyndigheten/pass-stället hos polisen direkt på sina datorer när dom får mitt legg och kollar om jag har pass eller inte kan se vad jag är dömd för, för brott? eller om dom inte kan se vilka brott jag begått och varit dömd för?

någon som vet?

Vågar inte gå in och göra ett nytt pass ifall dom sitter vid datorn och se aha han har gjort de och de och de och de även om passet går igenom?
Citera
2011-11-10, 01:14
  #2
Medlem
Men största sannorlighet så kollar de inte sådan information på polisstationen när du står och blir fotad. Möjligtvis när de bearbetar ansökan men det sker i så fall inte på polistationen med dig närvarande. Kom ihåg att du måste lämna fingeravtryck nuförtiden.
Citera
2011-11-10, 01:38
  #3
Medlem
danishgolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakan
Men största sannorlighet så kollar de inte sådan information på polisstationen när du står och blir fotad. Möjligtvis när de bearbetar ansökan men det sker i så fall inte på polistationen med dig närvarande. Kom ihåg att du måste lämna fingeravtryck nuförtiden.

Va fingeravtryck med?

fan ochså...

vill annars skaffa mitt pass imorgon om det går, fast spelar nog ingen roll? tänkte om man kunde få typ utfärdat eller liknande nu när det är 11 - 11 - 11 imorgon fredag i datum
Citera
2011-11-10, 01:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danishgold
Va fingeravtryck med?

fan ochså...

vill annars skaffa mitt pass imorgon om det går, fast spelar nog ingen roll? tänkte om man kunde få typ utfärdat eller liknande nu när det är 11 - 11 - 11 imorgon fredag i datum

Det går oftast väldigt fort. Jag skaffade mitt på fredag och fick det på måndag. Men det var ett par år sedan.
Citera
2011-11-10, 07:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danishgold
Va fingeravtryck med?

fan ochså...

vill annars skaffa mitt pass imorgon om det går, fast spelar nog ingen roll? tänkte om man kunde få typ utfärdat eller liknande nu när det är 11 - 11 - 11 imorgon fredag i datum

Det funkar inte på det viset nuförtiden.!

Alla pass tillverkas på samma ställe så det tar minst någon vecka innan du kan hämta ut det. Dessutom så spelar det ingen roll om du är dömd för något, så länge du avtjänat ditt straff och inte är efterlyst eller misstänkt för något.

.
Citera
2011-11-10, 11:20
  #6
Medlem
SingleStars avatar
Det kollas enbart om du är [efter]lyst men något sådant är du väl inte?

Då kan du skaffa ditt pass utan problem.

Om du har ett giltigt pass kollas det också. Du får inte ut ditt nya pass förrän ditt gamla lämnas in för makulering. Såvida det gamla inte är anmält stulet/förlorat.
Citera
2011-11-10, 13:45
  #7
Medlem
Om du är villkorligt frigiven från fängelsestraff, och står under övervakning, måste du ha ett tillstånd utfärdat från kriminalvården.

Allt viktigt står att läsa i Passlagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback