• 1
  • 2
2011-11-09, 16:19
Medlem
Hej, jag har en gasspis och vet ungefär hur den funkar. problemet är att när jag sätter in saker i ugnen får det inte färg på ovansidan. det blir genomstekt men får ingen färg... vad jag förstår har min ingen grillfunktion. kan jag ha missat något? det är en äldre modell....Hur gör ni?
Citera
2011-11-09, 16:30
Medlem
Joe Cools avatar
Svårt att lösa helt men det går att få till det lite bättre iaf.
Höjd temperatur på slutet är bra för att ge färg men problemet är att det då gärna blir bränt i botten.
Plåtar till gasugnar brukar ha hål längs kanterna som släpper igenom värmen till ovansidan. En eller ett par sådana plåtar med ett galler tätt ovanför där du ställer formen skyddar undersidan från värme samtidigt som ovansidan får en del. Självklart är det bättre ju högre upp man har maten.
Citera
2011-11-09, 16:54
Medlem
lite beroende på vad du lagar så kan du ju vända på grejjerna för att få färg på båda sidor. Det tråkiga med gasung är annars just att det inte blir nån grillyta
Citera
2011-11-09, 18:04
Medlem
Lys avatar
Har faktiskt inte märkt av några problem alls med gasugn, varken vid matlagning eller bakning. Jag kanske bara har tur, det verkar enligt de som har problem med gasugn som att det lätt bränns vid speciellt vid bakning. Har läst man kan ha dubbla plåtar om det bränns för mycket underifrån.
Citera
2011-11-09, 22:02
Medlem
Cliffaks avatar
Lyckades aldrig speciellt bra när jag hade gasugn. Det fanns inga temperaturer angivna på vredet (obegripligt på en ny spis..) och man var tvungen att låta maten stå inne i evigheter, minst dubbelt så länge som med elugn. Exempelvis klyftpotatis blev visserligen klar på någon timme men var då fortfarande likfärgad och tråkig.
Citera
2011-11-10, 10:40
Medlem
tack för lite bra tips ska leta efter plåtar med hål i och får testa att höja värmen på slutet. Det kändes lite surt när jag stod o bakade bullar med vaniljkräm i, jag väntade o väntade de stod inne i säkert en timme och till sist höjde jag värmen, faktum är att de fick faktiskt lite färg då men vaniljkrämen i bullen försvann... mindre lyckat.

känns verkligen typiskt då jag är en riktig bakmänniska och nu kommer julen snart..
Citera
2011-11-10, 10:53
Medlem
Sätt på ugnen drygt en timme innan maten skall in i den.
Citera
2011-11-10, 16:34
Medlem
Joe Cools avatar
Om man har en pizzasten så funkar det nog att sätta den på ett galler i botten av ugnen under första delen av baket och sedan flytta upp den på falsen ovanför maten mot slutet. Borde ge lite extra yta.
Jag har numera en lyxig gasspis med övervärme/grill och roterande spett, det är annars en bra lösning!
Citera
2011-11-10, 17:01
Medlem
TheMPGs avatar
Hmm, gasugnen använder man inte, men har en separat ugn inbyggd om man har lite känsla för matlagning, gasspis är underbart, gasugn är inte det.
Citera
2011-11-10, 17:52
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
Hmm, gasugnen använder man inte, men har en separat ugn inbyggd om man har lite känsla för matlagning, gasspis är underbart, gasugn är inte det.

Om man bor i ett gammalt hus med gas är det inte säkert att man har något val eftersom elmatningen till lägenheterna oftast inte är dimensionerad för att klara elugn.

Håller med om att gasspis är trevligt, själv föredrar jag dock induktionshäll.
Citera
2011-11-10, 17:53
Medlem
håller helt klart med gasspis underbar ugnen suger.... Jo det står rätt högt upp på min lista att köpa en ny snygg gasspis med grillfunktion. roterande spett lät bra men det funkar nog inte så bra men en massa lussebullar haha
Citera
2011-11-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Sätt på ugnen drygt en timme innan maten skall in i den.

ska det verkligen behövas? tyckte att något av det bästa med gas var att det är varmt direkt och att man slapp vänta..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in