• 1
  • 2
2011-11-09, 08:30
Bannlyst
Jag har tittat på den nya som verkar rörig och ser att många byter tillbaks till XP. Jag funderar på att ha 2-3 OS på den nya. Är den nya en snikmodell som följer med och XP Pro är gammalt men avancerat?
Citera
2011-11-09, 08:31
Medlem
Det beror ju på vad du är ute efter?

Personligen väljer jag w7homeP framför xpPro alla dagar i veckan, men det är väl mest för utseendets skull
Citera
2011-11-09, 11:33
Medlem
Den nya vad?

Windows XP är väl ungefär 10 år gammal just nu och lär bara uppdateras i cirka 3 år till.

För övrigt kommer Windows 8 förmodligen nästa år. Dessutom tror jag UEFI kommer ersätta bios snart, något som Windows 8 stödjer fullt ut

http://www.idg.se/2.1085/1.368650/slutet-for-bios

Jag kör Windows 7 Home Premium hemma och jag älskar det betydligt mer än min dator med Windows XP. Tycker du borde köra på W7
Senast redigerad av salxarmobil 2011-11-09 kl. 11:35.
Citera
2011-11-09, 11:50
Medlem
Jag har kört med Win 7 i ca 1 månad nu, jag är jättenöjd.
Det var inget krabb med drivrutiner, allt fungerar, jag behövde inte ens de riktiga drivrutinerna som följer med hårdvaran.
Funktionsmässig så är det toppen, men som med allt nytt, det tar lite tid att lära sig.
Det finns mycket som man kan ändra för att passa sina behov.
När det gäller program, så har alla mina gamla windowsprog. fungerat.
Citera
2011-11-09, 15:08
Bannlyst
Själv föredrar jag Windows 7 Professional över Home Premium. Det var mest för att jag inte vill känna mig begränsad till max 16GB RAM på x64:an och dessutom innehåller professional lite annat smått och gott som även hemanvändrare kan ha nytta av. Annars så klarar man väl sig bra på Home Premium med. Windows XP skulle väl bara jag köra om jag har gamla program eller hårdvara som inte funkar med sjuan. Betalade dock inget för mina professional licenser utan fick det via skolan.
Citera
2011-11-09, 15:15
Medlem
Oformads avatar
Sitter för närvarande på en xp och en 7. Och kan väl inte säga att jag märker sådär värst stor skillnad.

Dom har ändrat runt lite här och där, men rent funktionsmässigt känns det som att det mesta är samma. Hoppas därför rnågon riktigt insatt kan svara och peka ut de väsentliga skillnaderna.
Citera
2011-11-09, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allvetarN2
Det beror ju på vad du är ute efter?

Personligen väljer jag w7homeP framför xpPro alla dagar i veckan, men det är väl mest för utseendets skull
Att det ska vara som förr men med mer minne och snabbare.

Citat:
Ursprungligen postat av salxarmobil
Den nya vad?

Windows XP är väl ungefär 10 år gammal just nu och lär bara uppdateras i cirka 3 år till.

För övrigt kommer Windows 8 förmodligen nästa år. Dessutom tror jag UEFI kommer ersätta bios snart, något som Windows 8 stödjer fullt ut

http://www.idg.se/2.1085/1.368650/slutet-for-bios

Jag kör Windows 7 Home Premium hemma och jag älskar det betydligt mer än min dator med Windows XP. Tycker du borde köra på W7
Den nya är W7 och den gamla XP
Citat:
Ursprungligen postat av teliapappi
Jag har kört med Win 7 i ca 1 månad nu, jag är jättenöjd.
Det var inget krabb med drivrutiner, allt fungerar, jag behövde inte ens de riktiga drivrutinerna som följer med hårdvaran.
Funktionsmässig så är det toppen, men som med allt nytt, det tar lite tid att lära sig.
Det finns mycket som man kan ändra för att passa sina behov.
När det gäller program, så har alla mina gamla windowsprog. fungerat.
En del av mina fungerar inte i XP ens.

Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Själv föredrar jag Windows 7 Professional över Home Premium. Det var mest för att jag inte vill känna mig begränsad till max 16GB RAM på x64:an och dessutom innehåller professional lite annat smått och gott som även hemanvändrare kan ha nytta av. Annars så klarar man väl sig bra på Home Premium med. Windows XP skulle väl bara jag köra om jag har gamla program eller hårdvara som inte funkar med sjuan. Betalade dock inget för mina professional licenser utan fick det via skolan.
Pro brukar vara bättre och kostar. Vadå 16 GB?

Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Sitter för närvarande på en xp och en 7. Och kan väl inte säga att jag märker sådär värst stor skillnad.

Dom har ändrat runt lite här och där, men rent funktionsmässigt känns det som att det mesta är samma. Hoppas därför rnågon riktigt insatt kan svara och peka ut de väsentliga skillnaderna.

En försämring är att Vilande försvunnit, det finns bara Strömsparläge som är gamla Vänteläge.
Citera
2011-11-09, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BrainPower
Pro brukar vara bättre och kostar. Vadå 16 GB?
Ja Home Premium är begränsad till 16 GB RAM medan Professional, Enterprise och Ultimate har stöd för ~192GB RAM. Nu betalade ju jag inget för mina licenser annars så hade dem kostat runt 1000 kr/st för OEM.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...oducts/compare
http://msdn.microsoft.com/en-us/libr...mits_windows_7
Senast redigerad av PerZerk 2011-11-09 kl. 22:17.
Citera
2011-11-10, 02:02
Bannlyst
16 kan nog räcka jämfört med 500 Mb nu
Citera
2011-11-10, 08:52
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
16 kan nog räcka jämfört med 500 Mb nu

ALLA HOME versioner är begränsade versioner..
Det PRO-versionerna har, utöver allt som home/home premium har är bl.a.

Stödet för 192Gb RAM mot Home versionernas max 16GB RAM
STÖD FÖR KRYPTERING AV FILER OCH MAPPAR
BÄTTRE SÄKERHETSKOPIERING, som bl.a. kan ske till nätverksmappad disk (NAS eller utdelad mapp på annan dator) Home är begränsad till lokal disk/USB-disk!

Alla som har t.ex. en bärbar BÖR använda XP eller Windows 7 PRO i.o.m. att de då kan kryptera sina privata filer och spara kryptonyckeln på t.ex. en USB-pinne, som sparas på säker plats!
SAMT regelbundet, via t.ex. schemaläggning, säkerhetskopiera sina filer till t.ex. en stationär dators utdelade mapp/NAS etc.

På så vis skyddar de sina privata filer, samt behåller huvuddelen av sina filer ifall datorn förloras/stjäls!
På t.ex. Webhallen så kostar 64-bitars Svensk Windows 7 PRO ynka 350kr mer än än motsvarande Home Premium!

Tro mej! Det är värt varenda EXTRA krona oavsätt om du har en bärbar eller ej!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2011-11-10 kl. 08:55.
Citera
2011-11-10, 17:07
Bannlyst
Vad jag mins fanns XP som en snikversion också
Citera
2011-11-10, 18:32
Bannlyst
Citat:
Vad jag mins fanns XP som en snikversion också
Tänker du på x64 versionen? Annars så tror jag inte att det finns en volymversion likt Windows 7 Enterprise till XP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in