Citat:
Ursprungligen postat av Tanya i Linköping
Det där tyckte jag var mycket intressant, det var en del jag inte visste där..men skrämmande *ryser* Jag tror det är bra att vi får mer kunskap om hur sånt här funkar och får insikt i de psykologiska orsakerna och varför samhället har dom tänkesätt och fördomar som finns. Mycket lärorikt, men som sagt...det är obehagliga saker...helst vill man "hålla för öronen och blunda" samtidigt....det är nästan för mycket att ta in.
Men ju mer insikter vi får ju mer kan vi kanske förebygga och hjälpa? Eller är jag naiv när jag säger så?
Men ju mer insikter vi får ju mer kan vi kanske förebygga och hjälpa? Eller är jag naiv när jag säger så?
Jo det är alltid bra med kunskaper i området om man vill få ner antalet regelrätta övergrepp. Fast egentligen saknas det inte så mycket kunskap i toppskiktet. Problemet är mer att det saknas bredd på kompetensen inte minst på mindre orter och i skolans värld.
Begrepp som sekundära och primära pedofiler, situationsbundna, kulturella m.m är accepterade begrepp där endast de primära räknas in som pedofiler som sexuell lägning.
Den sekundära "pedofilen" däremot uppstår i samband med annan patologi ej specifikt relaterad till pedofili, schizofreni som resulterar i en mångformig perverst beteende. Hans handlingar sker i samband med, och som en konsekvens av en jagupplösning. Därför är det ofta vanligt att han ger sig på allt möjligt och blandar in en massa perversiteter som han med nazistuniformen t ex. De behöver inte vare tydliga i sin hetero eller homo roll utan ger sig på det de kommer åt för att kontrollera och förnedra. Ett barn är på det sättet väldigt lämpligt, visst skulle han kunna våldta Kerstin på Konsum men han har mycket större tillgång till sin dotter då hon bor under samma tak, och därför blir hon offret. Inte för att han nödvändigtvis är pedofil i sin läggning.
Indelningen är viktig inte minst för att personal i skolor ska kunna känna igen mönster, men även när man vårdar förgripare och potentiella förgripare.