Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-10-04, 23:02
Medlem
PointyHairedBosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz Bolzano
Så sant. Om man jämför bolsjeviken Andreotti med moderaten Berlusconi, så var Andreottis maffiafasoner minst tre ggr så synliga i media. Överlag handlar även Berlusconis maffiakontakter om en medial företeelse, och man skrattar överlägset i Italien åt Sveriges övertro på sina tidningar och journalister.
.

Den här tråden innehåller enormt mycket felaktigheter och struntprat. Tro mig, jag bor i Italien och har bott här i totalt 10 år. Men jag tror att idiotpriset går till den som kallar Andreotti "bolsjevik". Han är kristdemokrat och var en typisk exponent för en "social" center-höger, med gott förhållande till USA, som egentligen alltid har regerat i Italien och har fortsatt genom Berlusconi. Det mest anmärkningsvärda är väl att Berlusconi trots att han knullar runt med alla kvinnor han får tag på inklusive minderåriga prostituerade ändå har haft nästan lika bra förhållande till katolska kyrkan som Andreotti och kristdemokraterna alltid hade.

I Italien skrattar man inte överlägset åt Sverige. Ingen bryr sig överhuvudtaget. Du har en typisk svensk övertro på Sveriges roll i Europa och världen.
Citera
2012-10-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PointyHairedBoss
Den här tråden innehåller enormt mycket felaktigheter och struntprat. Tro mig, jag bor i Italien och har bott här i totalt 10 år. Men jag tror att idiotpriset går till den som kallar Andreotti "bolsjevik". Han är kristdemokrat och var en typisk exponent för en "social" center-höger, med gott förhållande till USA, som egentligen alltid har regerat i Italien och har fortsatt genom Berlusconi. Det mest anmärkningsvärda är väl att Berlusconi trots att han knullar runt med alla kvinnor han får tag på inklusive minderåriga prostituerade ändå har haft nästan lika bra förhållande till katolska kyrkan som Andreotti och kristdemokraterna alltid hade.

I Italien skrattar man inte överlägset åt Sverige. Ingen bryr sig överhuvudtaget. Du har en typisk svensk övertro på Sveriges roll i Europa och världen.

Du har fullständigt rätt. Användaren du talar om, Frank Bolzano, är ett troll som utger sig för att vara italienare men har ungefär lika mycket koll på Italien som genomsnittssvensken har på Laos.

Båda dina poänger stämmer förstås fullständigt. Andreotti var en högerman, och ingen i Italien skrattar åt svensk journalistik av den enkla orsaken att italienare bryr sig lika lite om journalistik som om sametinget, och vet lika lite om svensk journalistik som Frank Bolzano vet om Italien.
Citera
2012-10-05, 00:43
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker synd om italienarna...

Särskilt de kulturbärande italienarna med vit hudfärg och västeuropeiskt utseende. Det är den europida italiska rasen som utvecklat målarkonsten, arkitekturen, musiken och inte minst den högre skolans gastronomi. I princip grundlagt det rättsväsende och den statsbildning som vi svenskar följer idag.

Tumregel: Om en italienare skulle platsa i Turkiet, Libanon, Egypten, Saudiarabien, Iran, Irak eller Tunisien utseendemässsigt, så är han inte en hemmahörande italienare.
Citera
2012-10-05, 01:17
Medlem
Vidfamnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Särskilt de kulturbärande italienarna med vit hudfärg och västeuropeiskt utseende. Det är den europida italiska rasen som utvecklat målarkonsten, arkitekturen, musiken och inte minst den högre skolans gastronomi. I princip grundlagt det rättsväsende och den statsbildning som vi svenskar följer idag.

Tumregel: Om en italienare skulle platsa i Turkiet, Libanon, Egypten, Saudiarabien, Iran, Irak eller Tunisien utseendemässsigt, så är han inte en hemmahörande italienare.
Håller med dig fullt ut om att den högre konsten, musiken, arkitekturen och gastronomin har sina rötter i Italien men är du leghista eller vad?
För det första så finner du folk från hela landet med typiskt europeiskt utseende även om de är färre till antalet i södern och på öarna.

Nog OT.
Citera
2012-10-05, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Håller med dig fullt ut om att den högre konsten, musiken, arkitekturen och gastronomin har sina rötter i Italien men är du leghista eller vad?
För det första så finner du folk från hela landet med typiskt europeiskt utseende även om de är färre till antalet i södern och på öarna.

Nog OT.

Helt korrekt. Jag känner många naturligt blonda grönögda syditalienare vars släkt bott i Syditalien i hundratals år liksom många helt svarthåriga norditalienare vars släkt bott i Norditalien i hundratals år.

Den extremt förenklade uppdelning Schnuppfen försöker göra existerar inte, och har aldrig existerat.
Citera
2012-10-05, 12:18
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Den extremt förenklade uppdelning Schnuppfen försöker göra existerar inte, och har aldrig existerat.

Nu befiner vi oss i Sverige, och ingenting kan någonsin bli för enkelt eller för kortfattat. När man läser tråden försöker många krångla till bilden av Berlusconi. Sådant skapar förvirring.

Berlusconi är och förblir en industriman och investerare av rang, och hans gästspel i politiken var endast en parentes i sammanhanget. Han fortsätter att avlöna svenska fotbollsproffs nere i Italien, och han investerar även i fotomodeller som Victoria Silvstedt och han skänker stora summor till den italienska ungdomsidrotten.
Allting utgår från det egna perspektivet, och är man korporativist så anser man att såväl Berlusconi som Andreotti bedrev en vänstervriden politik.

In med Roberto Fiore i Quirinalen istället, så lär vi nog få se ett Italien som reser sig såväl industriellt som kulturellt igen.
Citera
2012-10-05, 14:14
Medlem
Citat:
Nu befiner vi oss i Sverige, och ingenting kan någonsin bli för enkelt eller för kortfattat.

Det är förstås en bra poäng.

Citat:

Berlusconi är och förblir en industriman och investerare av rang, och hans gästspel i politiken var endast en parentes i sammanhanget.

Det konstiga är att denne framgångsrike affärsman var så otroligt inkompetent att styra ett lands ekonomi.

Under Berlusconi var Italien nästsämt i världen vad gäller ekonomi. Samtliga länder i hela världen utom Zimbabwe med galningen Mugabe hade högre tillväxt än Italien under de år Berlusconi var vid makten. Det måste sägas vara ett underbetyg av rang. Om Berlusconi kunnat styra landet hade folk kanske inte brytt sig så mycket om hans sexlekar, och det är förstås sexlekarna svenska medier skrivit om. För Italien var hans enorma inkompetens på det ekonomiska området det avgörande felet.
Citera
2012-10-10, 16:37
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasE-son
Det är förstås en bra poäng.

Det konstiga är att denne framgångsrike affärsman var så otroligt inkompetent att styra ett lands ekonomi.

Sedan får man inte vara så mediastyrd som många är i den här tråden. Via PM har jag dessutom fått bekräftat det jag redan visste, att F. Bolzano mycket riktigt är en vithudad italienare född i Rom men bosatt i Friuli-Venezia Giulia. Svensk hustru och barn födda i Sverige, och västerländsk vit hudfärg på samtliga i hans familj.

Berlusconi är för kompetent och för bra organisatör för de stökiga och svartmuskiga syditalienarna, så hans avgång är ett resultat av de illvilliga marxist-leninister och judevänner som dominerar inom italiensk vänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in