Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-09, 07:53
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av River99
Nej, du är tydligt inte insatt alls. Italien var mycket mer välmående innan Berlusconi kom till makten.

Italien är fortfarande ett mycket rikt land, medlem i G8-gruppen (Världens 8 största industrinationer, Italien är 5 el. 6), stor netto-bidragsgivare till EU mm.

Men under Berlusconis tid vid makten har tillväxten varit runt noll. Hans oansvariga populistiska ekonomiska politik som ökat på det massiva budgetunderskottet, flirtande med främlingsfientliga partier har orsakat en stor kris som kan rasera hela EU. Kom ihåg att Italien är Euro-zonens tredje största ekonomi!

Jag förstår inte hur någon kan tycka att Berlusconi är bra.
Var skrev jag något om Italiens ekonomi? Detta är politikdelen och sedan landet blev en demokrati har det varit kaos, en mängd småpartier och en ny premiärminister varje år. Det som driver landet framåt är den norra delen, den södra är bara en parasit.

Det Berlusconi lyckats med är att ena småpartierna och skapa lite politisk stabilitet, i övrigt var han mycket riktigt en politisk katastrof. Att flirta med främlingsfientliga partier är väl för det mesta bra för ekonomin då man kan minska invandringen, hans populism är däremot inte bra.

Samtidigt är det det som höll honom vid makten och det är därför det nu krävs en stark ledare, med massor av småpartier som vill bestämma kommer aldrig en Prodi-typ klara sig länge.
Citera
2011-11-09, 11:54
Medlem
fredrikdenstores avatar
Nästa man till rakning!!
http://www.e24.se/business/italienska-rantor-nar-smarttroskel_3173396.e24#xtor=AD-500-[e24.se]-[3173396]-[Box]-[aftonbladet]-[]-[]
Citera
2011-11-09, 12:51
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13904078.ab

Hoppar han av ett sjunkande skepp? Kan det hjälpa till att få Europa på fötter?

Idag jublar judarna och tattarna över att den moderne och sekulariserade Berlusconi tvingas bort från makten.
Kommunistsvinet till president heter Giorgio Napolitano, och det är hans Judemaffia som ligger bakom propagandan och förtalet av moderaten Silvio Berlusconi.

Det är den här svartskallen som är den sanne idioten nere i Italien: https://secure.wikimedia.org/wikiped...gio_Napolitano
Citera
2011-11-09, 14:21
Bannlyst
Jag tycker det är läskigt att vi har 2 demokratiskt valda regeringar (oavsett fel och brister) som har tvingats bort av/från EU/överstatligt håll, med hänvisning till marknaden.

Även i Sverige kan man ju se demokratins förfall, vi hade demokratiska val 2010 senast, och när vi har nästa demokratiska val 2014 (om allt går som det är tänkt) så kommer nästan alla partier att ha nya partiledare, och under varierande (beroende på parti) period ha letts av helt andra ledare än dom vi valde.

Man skulle kunna tolka detta som ett marionettstyre.

(sen är det ett rätt smart drag av Berlusconi, om reformen röstas igenom, och han tvingas bort, så kommer reformerna leda landets förfall, genom arbetslöshet och utslagning, då kan Berlusconi komma tillbaka som den bort-tvingade hjälten, om reformerna inte genomförs så kan han sitta kvar)
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-11-09 kl. 14:26.
Citera
2011-11-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungsol
För att vi bor i Sverige och alla kan svenska!
Undrar lite hur det italienska folket tänker om sin ledare... Hur tror de att vi i de andra europeiska länderna ser honom som? Tror nog många skäms lite, fast å andra sidan är väl vi i Sverige lite väl pk ibland.
http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1572191/Berlusconi-meddelar-att-han-avgar-.html
Sådär då?
Citera
2011-11-10, 22:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen
Jag tycker det är läskigt att vi har 2 demokratiskt valda regeringar (oavsett fel och brister) som har tvingats bort av/från EU/överstatligt håll, med hänvisning till marknaden.

Även i Sverige kan man ju se demokratins förfall, vi hade demokratiska val 2010 senast, och när vi har nästa demokratiska val 2014 (om allt går som det är tänkt) så kommer nästan alla partier att ha nya partiledare, och under varierande (beroende på parti) period ha letts av helt andra ledare än dom vi valde.

Man skulle kunna tolka detta som ett marionettstyre.

(sen är det ett rätt smart drag av Berlusconi, om reformen röstas igenom, och han tvingas bort, så kommer reformerna leda landets förfall, genom arbetslöshet och utslagning, då kan Berlusconi komma tillbaka som den bort-tvingade hjälten, om reformerna inte genomförs så kan han sitta kvar)
Helt enig. Tragiskt att inte fler gör den reflektionen. I Grekland har man dessutom tillsatt en PM som är en fullfjädrad medlem av Trojakan.

Tips för de som vill öppna ögonen: ifrågasätt den enkla formuleringen att det handlar om att rädda PIIGS! Den formuleringen görs förtfarrande i var och varannan tidning av journalister som inte förstår bättre. Det är förvisso sant men Trojkan har en mycket viktigare agenda och det är att rädda de banker som lånat ut till PIIGS.
Senast redigerad av Madagascar 2011-11-10 kl. 22:48.
Citera
2011-11-11, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Helt enig. Tragiskt att inte fler gör den reflektionen. I Grekland har man dessutom tillsatt en PM som är en fullfjädrad medlem av Trojakan.

Tips för de som vill öppna ögonen: ifrågasätt den enkla formuleringen att det handlar om att rädda PIIGS! Den formuleringen görs förtfarrande i var och varannan tidning av journalister som inte förstår bättre. Det är förvisso sant men Trojkan har en mycket viktigare agenda och det är att rädda de banker som lånat ut till PIIGS.

Tack, jag söker inte bekräftelse på flashback men när det gäller vissa saker så är det faktiskt skönt att någon annan ser samma sak, jag skulle iofs säga att det inte handlar om att rädda någon alls, utan att bibehålla en maktposition (min tanke, så fort jag hör någon säga "vi kan inte skaffa fler jobb", eller "vi kan inte göra satsningar" är just vilket järngrepp alla länder sitter i, men ett självvalt sådant)

Det finns egentligen inga problem att t.ex. börja trycka pengar imorgon om det skulle vara så, med dom outnyttjade resurser vi har idag så är risken för inflation obefintlig, däremot så löser det inget problem, eftersom även dom pengarna till slut hamnar hos bankerna, om vi inte tänker om.

Det som är allvarligt är att när media rapporterar om det här, så berättar man alltid hur bra det är, och man har alltid med någon som berättar hur rätt Papademos (t.ex.) är.

Media har oundvikligen blivit del av den 1%-en (fast jag måste faktiskt framhålla P1´s Staffan Sonning som ett ljus i mörkret)

Man kan ju inte kalla det för "diktatorer", det är ett allt för värdeladdat ord idag, istället har man börjat använda ordet "teknokrater".

Faran för demokratin är stor. Såväl inom länderna, som mellan länder, kan man med rätta hävda att landet inte har en demokratiskt vald ledare, det finns därför ingen legitimitet, vilket öppnar för farliga krafter.
Senast redigerad av carina.svendsen 2011-11-11 kl. 14:33.
Citera
2011-11-11, 14:38
Medlem
trivaws avatar
Goda nyheter, så slipper man höra så mycket tjat om han och hans skandaler i media.
Citera
2011-11-11, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Idag jublar judarna och tattarna över att den moderne och sekulariserade Berlusconi tvingas bort från makten.
Kommunistsvinet till president heter Giorgio Napolitano, och det är hans Judemaffia som ligger bakom propagandan och förtalet av moderaten Silvio Berlusconi.

Nja, lite tvärtom där. Berlusconi har varit extremt Israelvänlig, med bred marginal den största Israelvänner av alla ledare i EU. Han ville till och med få med Israel i EU.

Citat:
Ursprungligen postat av carina.svendsen

Ursäkta, men det är ju oinformerat struntprat. Berlusconi avgick efter att ha förlorat sin majoritet i det italienska parlamentet. Det är helt sant att hans väldigt inkompetenta ekonomiska politik spelade in. Italien är ett välutvecklat och rikt land, Norditalien står på en högre kulturell och ekonomisk nivå än det mesta av Europa. Ändå har Italien hamnat i problem, och helt beroende på Berlusconis ekonomiska inkompetens. Vad Italien skulle ha behövt är en högerregering, men tyvärr finns det inga högerpartier i Italien. Berlusconis så kallade högerparti har vägrat att liberalisera arbetsmarknaden, att privatisera företag eller att skära i de offentliga utgifterna. Rent ekonomiskt står Berlusconi långt till vänster om både Obama och svenska sossar.

Nåväl, det var inte bara detta som spelade in, utan också att koalitionspartnern Bossi tröttnade på honom och att tidigare vapendragaren Fini tröttnade på honom. Naturligtvis spelade det in att den ekonomiska situationen är svag, men en premiärminister med starkt stöd i parlamentet har inga problem att reda ut sådant.

Berlusconi var en inkompetent politiker som i praktiken bedrev en stark vänsterpolitik också om det lät annorlunda i hans retorik. Den enda frågan där han påminde mer om högern än om vänstern var i hans starka sympatier för Israel.
Citera
2011-11-11, 16:30
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Berlusconi var en inkompetent politiker som i praktiken bedrev en stark vänsterpolitik också om det lät annorlunda i hans retorik.

Ja just det, Berlusconi var ju Marxist-Leninist.-Not ! Han är åtminstone vantolkad och missförstådd, så den närmsta jämförelsen får väl bli Bert Karlsson. Företagaren med gott om stålar, fast med avsaknad av politisk begåvning.

Hjulen snurrar vidare och nya stolpskott tar makten, det är det enda som är säkert.
Senast redigerad av Schnuppfen 2011-11-11 kl. 17:00.
Citera
2011-11-11, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Norditalien står på en högre kulturell och ekonomisk nivå än det mesta av Europa.

Jag tror inte jag har läst ett enda inlägg här på flashback som innehåller fler höger-vänsterhänvisningar, vilket är intressant eftersom det i princip handlade om en person (fördelar man höger och vänster jämt så hamnar man helt enkelt i mitten)

Men, jag tänkte du kunde få beskriva hur du menar att denna högre kulturella och ekonomiska nivå yttrar sig, i samhället och för den enskilda medborgaren.

(det låter som "american exceptionalism", eller hur engelsmän beskriver Storbritannien som civilisationens medelpunkt)
Citera
2011-11-11, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Ja just det, Berlusconi var ju Marxist-Leninist.-Not ! Han är åtminstone vantolkad och missförstådd, så den närmsta jämförelsen får väl bli Bert Karlsson. Företagaren med gott om stålar, fast med avsaknad av politisk begåvning.

Hjulen snurrar vidare och nya stolpskott tar makten, det är det enda som är säkert.

Innan jag ger mig in i debatten ska jag berätta för nya läsare att min gamle vän Schnuppfen och jag är överens om det mesta, speciellt när det gäller vår kärlek för norra Italien, vår position till höger på den politiska skalan och vår kritiska hållning till okontrollerad massinvandring.

Sedan finns det två områden där vi inte är överens. Det oväsentliga för denna tråd gäller judar, Schnuppfen gillar dem av någon orsak inte. Jag är själv Israel-kritisk men har svårt för att ogilla ett folk som gett oss Franz Kafka, Albert Einstein, Primo Levi, Mordechai Richler och Leonard Cohen. Det andra området, högst relevant, är Silvio Berluscuni.

I sin retorik har Berlusconi alltid placerat sig till höger, men nu tänkte jag på hans politik och den är allt annat än höger. Den är inte direkt vänster heller, utan mera apatisk. Reformerna som han vägrat genomföra är däremot nödvändiga reformer som vilken sann högerpolitiker som helst hade genomfört.
- Liberalisera företagsklimatet
- Skär ner på den överstora statliga byråkratin
- Privatisera vissa statliga företag
- Gör det lättare att starta företag
- Gör det lättare att anställa människor

Inget av detta har Berlusconi gjort, och därför är Italien i den situation de är idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in