2011-11-08, 14:05
Medlem
VeganJans avatar
En man har dömts till dagsböter för att ha slagit en hund efter att den attackerat mannens son. Vad tycks? Om man pratar om strikt hundägaransvar kanske han borde ha slagit hundens ägare istället, men det hade såklart inneburit värre påföljder. I min bok är det rätt försvarbart att man klickaliserar om en hund hoppar på ens barn.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pap...m-angrep-sonen

Domen finns att ladda ner här.

/Mod
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2011-11-10 kl. 12:32.
Citera
2011-11-08, 14:08
Medlem
Kungensbordells avatar
Han överreagerade ju så in i helvete. Ta upp den i skinnet och kasta den i marken, jävla idiot.
Citera
2011-11-08, 14:10
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Inte för att jag gillar hundar, men denne pappa överreagerad å det kraftfullaste. Snacka om att skapa hundrädsla hos barnet!
Citera
Medlem
epost72s avatar
TV4
Den åttaårige pojken anfölls och blev biten av en hund. Vittnen drog snabbt bort hunden men pojkens pappa lyfte upp hunden i skinnet, kastade den i marken och gav den flera knytnävsslag.
NWT
En liten pojke ramlade ner i ett dike och blev då angripen av en boxertik som började bita i hans jacka och huvud.
Pojkens mamma och en annan hundägare lyckades avbryta hundens attack och den la sig ner på marken.
Men för pappan, som hade stått cirka 15 meter längre bort och hört pojkens gälla röst, var det inte färdigt.

Han säger själv att han det blev svart för honom - möjligen för att en av familjens hundar tidigare hade bitit hans fru i armen.
Nu tog han tag i tiken - fast hon redan hade gett upp - lyfte henne i skinnet och kastade henne i marken.
Enligt ett vittne - som säger att han skrek ”sluta” fyra gånger för att inte hunden skulle bli ihjälslagen - hade han satt sig grensle över tiken och gett henne ett tiotal hårda knytnävsslag mot bröstkorg och bog.
Att ge sig på hunden när faran redan är avvärjd känns en smula oförsvarbar.

Skulle nog säga att han kom undan alldeles för lindrigt egentligen.
Senast redigerad av epost72 2011-11-08 kl. 14:22.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Han överreagerade ju så in i helvete. Ta upp den i skinnet och kasta den i marken, jävla idiot.

Så långt tyckte jag ingripandet var helt rimligt, det som var lite för mycket var ju de efterkommande knytnävesslagen..

men att ta hunden i nackskinnet och dra ner den i backen, var helt acceptabelt ingripande.
Citera
2011-11-08, 14:12
Medlem
Bengt-Olovs avatar
Jag tänker gå emot strömmen här och säga att pappan gjorde helt rätt.
Jag hoppas bara att hundägaren avlivar hunden.

När det gäller hundar som attackerar människor i allmänhet, och barn i synnerhet, anser jag att det ska vara "one strike and your out".
Citera
2011-11-08, 14:13
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell

Nu vet jag inte riktigt hur dilemmat såg ut, men av de som framgår så verkar det vara så att farsan skyddade sin son från en argsint hunt, hade min son blivit angripen av en argsint hunt som även bitit sonen så hade jag utan tvekan lagt en redig jävla spark rätt i ansiktet på hundfan så den slocknat för gott!
Att slå på en liggande hund verkar dock onödigt, men att slänga den åt helvete ser jag inga som helst fel i.

Hade antagligen slagit till hundägaren också om han inte visat ånger av vad hunden gjort och tagit hundens parti i situationen.
Citera
2011-11-08, 14:14
Medlem
Charlatanens avatar
Vad fan är problemet med värmländska hundägare; antingen ska jycken springa fritt i skogen och bli biten av varg eller så biter jycken ungar i stan. Är värmlänningar kompetenta nog att ta hand om hundar?

OnT: Hade det varit min unge som blivit oprovocerat attackerad av en byracka så hade hundjäveln fått nosen insparkad. Jag älskar hundar men exemplar som inte kan bete sig mot människor har jag inte mycket övers för. Sen att det oftast beror på efterblivna ägare är skit samma.
Citera
2011-11-08, 14:14
Medlem
VeganJans avatar
http://nwt.se/arvika/article1000206.ece

mer info i NWT.

överreaktion vistt, men tycker det borde vara förmildrande om man just sett hunden bita sin son i huvudet.
Citera
2011-11-08, 14:21
Medlem
Ataria90s avatar
Om hunden slutat bita, vad är det då för mening med att slå den?
Hunden lär ju knappast förstå varför den blir slagen. (Rätta mig gärna på detta om jag har fel.)

Dock hade jag slagit på hunden så in i helvete om den vägrat släppa greppet.

Själv blev jag biten i låret av en hund som drog sig lös när jag och mina kamrater
hade streethockeymatch när jag var liten. Hunden gillade inte inlines var förklaringen,
den drog sig loss från cirka 50 meters avstånd och jag såg den komma långt innan bettet.
Blev en liten panikrush där och några fina ärr i låret. Hunden var snabbare än mig.

Iallafall, vid det tillfället så använde jag min bandyklubba till att slå hunden i huvudet med
tills den släppte greppet. Efteråt fick jag en ursäkt, lite fika - och fick såklart klappa hunden. ^^
Citera
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkab
Så långt tyckte jag ingripandet var helt rimligt, det som var lite för mycket var ju de efterkommande knytnävesslagen..

men att ta hunden i nackskinnet och dra ner den i backen, var helt acceptabelt ingripande.

Att lägga ner den är ju helt klart rimligt, men bilden jag fick utifrån artikeln var att han lyfte upp hunden och kastade ner den i backen. Hade det istället varit ett annat barn som hade slagit pojken så hade det blivit ett jävla liv.
Citera
Medlem
ninjabeiruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Olov
Jag tänker gå emot strömmen här och säga att pappan gjorde helt rätt.
Jag hoppas bara att hundägaren avlivar hunden.

När det gäller hundar som attackerar människor i allmänhet, och barn i synnerhet, anser jag att det ska vara "one strike and your out".

Överdrivet.

Människor också då eller? Om jag puttar till en människa vill du slå ihjäl mig då? Hundar är som vi. Vi är djur, dom är djur. Alla har rätt att leva.

menar mest att det beror på hur hunden gör det. Men nu så var det ju överdrivet då sonen klarade sig utan fysiska skador. Fel av pappan då.

Men om hunden hade slitit sönder hans arm osv hade det varit rätt. men i detta fall var hunden inte så farlig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in