Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2011-11-13, 23:59
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavvelito
Jag är varken intresserad av någon yogahokuspokus eller dans. Om man är anställd så är man anställd att göra sitt jobb. Hade jag eller andra velat dansa eller gå på yogakurs osv hade vi nog gjort det på vår fritid.

Hade inte funnits en chans i världen att jag skulle gå på något sådant skit som cheferna tror att de är nytänkande och hippa för att de introducerar. Vill de att människor ska må bra så kan de börja med att anställa någon extra för de timmarna. Jävla trams.

Exakt. Blir smått beklämd av svaren i den här tråden, är folk verkligen så utsvultna på "uppskattning" att allt arbetsgivaren hittar på som inte är arbetsrelaterat ses som något positivt? Eller är man så skräckslagen inför tanken att ha en avvikande åsikt att man köper allt rakt av? Eller är folk så avstängda att man inte ifrågasätter något alls? "Heil Hitler"??!
Citera
2011-11-13, 23:59
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Exakt hur får du ihop jämförelsen mellan en frivillig middagsbjudning på fritiden och en obligatorisk närvaro vid en aktivitet som ligger långt utanför ett anställningsförhållande som regleras av ett flertal lagar mm? Utveckla gärna, för jag förstår det definitivt inte. Du jämför äpplen och päron och drar sedan en slutsats av det.
Jag tycker LAS och MBL är kommunistisk skit, och gör inget annat än bromsar näringslivet i det här landet. Gilla läget säger jag. TS får en stunds betald friskvård, det är inte alla som får det. Att hålla på att tjafsa om en sån här grej är skitlöjligt med eller utan lagar.
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Men det är principen jag emot - att tvingas göra något jag faktiskt inte är anställd för!!!
Ja, stackars dig. Att delta i personalvårdande insatser är så gott som antytt i alla anställningsavtal. Din chef vill göra verksamheten så bra som möjligt. Om han anser att sammanhållning och trevnad på arbetsplatsen leder till att de anställda arbetar effektivare, och att företagsgymnastik är ett medel för att uppnå detta, anser jag att han också ska få "tvinga" er att delta. Har du giltigt sjukintyg så kommer du slippa.

Struntar du att spola i toaletten, eftersom det inte uttryckligen står i ditt anställningsavtal, du som är så principfast?
Citera
2011-11-14, 00:08
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Jag tycker LAS och MBL är kommunistisk skit, och gör inget annat än bromsar näringslivet i det här landet. Gilla läget säger jag. TS får en stunds betald friskvård, det är inte alla som får det. Att hålla på att tjafsa om en sån här grej är skitlöjligt med eller utan lagar.

Ja, stackars dig. Att delta i personalvårdande insatser är så gott som antytt i alla anställningsavtal. Din chef vill göra verksamheten så bra som möjligt. Om han anser att sammanhållning och trevnad på arbetsplatsen leder till att de anställda arbetar effektivare, och att företagsgymnastik är ett medel för att uppnå detta, anser jag att han också ska få "tvinga" er att delta. Har du giltigt sjukintyg så kommer du slippa.

Struntar du att spola i toaletten, eftersom det inte uttryckligen står i ditt anställningsavtal, du som är så principfast?

Har inget med sammanhållning att göra, inte trevnad heller då det isåfall knappast skulle varit obligatoriskt - eller menar du att man kan tvinga folk att trivas med något? Obehaglig inställning du har.
Sjukintyg - varför skulle jag skaffa det?? Läs hela tråden.
Friskvård är något annat, det får vi 1500:-/år att spendera på t ex massage - något jag uppskattar till fullo.
Citera
2011-11-14, 01:00
Medlem
LetThemBurns avatar
De flesta verkar vilja lägga in personliga värderingar om olika eventuella situationer på arbetsmarknaden. Jag tänkte ge min syn på själva sakförhållandet. Ofta vill man veta exakt vilka regler o lagar som gäller för en specifik frågeställning eller en uppkommen omständighet, men på svensk arbetsmarknad finns det sällan ett tydligt och korrekt svar. Detta beror på att nästan alla anställningsvillkor går det att göra överenskommelser om mellan en anställd och en arbetsgivare, antingen kollektivt eller individuellt.

I ditt, deltoro, fall skulle jag hävda att du kan säga nej (för att istället ägna dig åt dina huvudsakliga arbetsuppgifter) till att delta i dansen om inte annat är kollektivt eller individuellt avtalat på din arbetsplats. Det är sedan upp till din arbetsgivaren att pröva om detta kan vara någon form av arbetsvägran (eller vilken omständighet som en chef skulle vilja pröva så långt som till AD med anledning av den beskrivna situationen).

Det finns ju även en förhandlingsordning att följa när det gäller förändrade omständigheter för en anställning på en arbetsplats. Om det finns problem med samarbete, samhörighet eller gemenskap på din arbetsplats brukar det kunna vara mer fruktbart för en chef att först diskutera detta med åtminstone de anställdas representanter (som länk mellan chef och personalgrupp på en stor arbetsplats) för att få en återkoppling på vad som kan vara en bra åtgärd eller lösning. Det är säkert fler än du som upplever detta som ett tvång.

Dvs om inte detta med danstvång tidigare har prövats i AD så kan din chef inte beordra dig att dansa.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in