• 1
  • 2
2011-11-08, 06:48
Medlem
deltoros avatar
Jag arbetar inom offentlig frvaltning & p min arbetsplats har vi en s kallad hlsoinspirationsgrupp. Nu har gruppen, med chefernas vlsignelse, bestmt att vi en halvdag ska gna oss t yoga och linedance.
Jag anser att jag r anstlld fr att arbeta, inte fr att dansa med mina kollegor och s lnge jag gr mitt jobb s har inte arbetsgivaren med min hlsa att gra. Deltagande i sagda aktiviteter r dock obligatoriskt!
Min frga r, har arbetsgivaren verkligen rtt att tvinga en att dansa - om det inte ens r i nrheten av ens arbetsuppgifter?!!
Senast redigerad av deltoro 2011-11-08 kl. 06:51. Anledning: Lade till fetstil
Citera
2011-11-08, 06:57
Medlem
Geblods avatar
Str det i ditt avtal att du mste vara med p s.k obligatoriska aktiviteter? Om inte, tror jag inte att du r tvungen nej.
Citera
2011-11-08, 07:03
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geblod
Str det i ditt avtal att du mste vara med p s.k obligatoriska aktiviteter? Om inte, tror jag inte att du r tvungen nej.

Tyvrr r inte mina arbetsuppgifter specificerade i mitt anstllningsavtal, str endast vad jag r anstlld "som" och titeln p min tjnst.
Ska se om jag kan ta reda p om det str mer detaljerat ngon annanstans vad min tjnst innefattar s tack fr tipset!!
Citera
2011-11-08, 07:27
Medlem
Svizzeras avatar
Njut av betald dansstund istllet fr att tjafsa. Och passar det inte, gr det faktiskt att ska annat jobb!

Det vore dremot en annan femma om det handlade om att klubba ihjl slungar, bergsbestigning eller ngonting annat totalt opassande.

Det hr handlar delvis om att f igng folk lite och dels om bygga upp en team-anda. Jobbar du p ett stlle dr det tjafsas en hel del och stmningen ligger p bottenniv?
Citera
2011-11-08, 08:01
Medlem
Du kommer frsts vara kontorsmuppen om du sitter brevid och tjurar. Antingen gr du dit och gr bort dig och garvar t det, eller s stannar du hemma och r "sjuk".
Citera
2011-11-08, 08:29
Medlem
MalinMys avatar
Tnk positivt!

Har du yogat och linedansat frut? Inte? Ta tillfllet i akt och prva ngot nytt!

Jag sjlv brukar knna som du i perioder nr jag inte gillar mina arbetskamrater (vantrivs) och det r nog just d man br slpa sig ivg p just sdana aktiviteter.

Njut av dagen istllet. Omvxling frnjer

Eller, som ngon skrev: Bli "sjuk" om du absolut inte klarar av det.
Senast redigerad av MalinMy 2011-11-08 kl. 08:30. Anledning: stavfel
Citera
2011-11-08, 10:55
Medlem
Karmans avatar
Nej, s i helvete att dom kan tvinga dig. Sg i frn och det rejlt! Som du sger, du r dr fr att arbeta och inte fr att tramsa dig.
Citera
2011-11-08, 11:14
Medlem
Butterkakans avatar
Skyll p dligt kn eller sjukanml dig..
Citera
2011-11-08, 14:50
Medlem
Marmosets avatar
Rent generellt kan ingen tvingas till arbetsuppgifter som inte ingr i beskrivningen av den tjnst man innehar. Kolla med din fackfrening!

Sen kan du ju alltid rka halka p de blta lven och linka in p jobbet med ett tappert leende ett par dagar innan...p sjlva dagen kan du sen sitta dr med ett gigantiskt bandage och smrja krset med den - frhoppningvis - mumsiga maten och schyssta fin-fikat.

p.s. Mste vara en jvligt dlig ledning ni har som inte kan lsa sna hr saker smidigt!
Citera
2011-11-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Njut av betald dansstund istllet fr att tjafsa. Och passar det inte, gr det faktiskt att ska annat jobb!

Det vore dremot en annan femma om det handlade om att klubba ihjl slungar, bergsbestigning eller ngonting annat totalt opassande.

Det hr handlar delvis om att f igng folk lite och dels om bygga upp en team-anda. Jobbar du p ett stlle dr det tjafsas en hel del och stmningen ligger p bottenniv?

Ska annat jobb fr att man inte vill dansa p jobbet? Jag personligen hade nog hellre klubbat slar eller klttrat i berg....tror jag
Citera
2011-11-08, 17:17
Medlem
JonBs avatar
Var glad fr att du jobbar p ett fretag som bryr sig om sina anstllda. Det dr r teambuilding och hlsotrning, lngt ifrn alla fretag som ens hade tnkt tanken... G dit och njut och ha roligt, mycket trevligare n att vara den som inte var med...

Sedan r jag iofs vertygad om att du slipper om du gr in till chefen och frklarar att du verkligen inte vill... Tror nog att han/hon uppskattar ett samtal mer n att du stoppar ett anstllningsbevis med lagar och paragrafer under nsan p honom/henne..
Citera
2011-11-08, 18:29
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera

Fast nu gr ju inte mitt jobb ut p att dansa - hade det varit det jag ville jobba med s hade jag bytt jobb till ett dr jag fr dansa jmt.

Vem avgr vad som r opassande?

Team-andan r extremt bra som den r - vi stller upp fr varandra till 100 procent. Och roligt har vi ocks vet ingen annan som har ett jobb dr det skrattas s mycket som p mitt

Anledningen till att jag startade trden r att jag r tillrckligt gammal & har tillrckligt med sjlvinsikt, fr att sjlv avgra vad jag vill gra. Dansa gr jag nr & hur JAG vill och p MINA villkor.
Arbetet skter jag p det stt arbetsgivaren har rtt att frvnta sig & mer drtill. Anser drfr inte att denne har rtt att krva att jag ska dansa p arbetstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in