• 1
  • 2
2011-11-08, 06:48
Medlem
deltoros avatar
Jag arbetar inom offentlig förvaltning & på min arbetsplats har vi en så kallad hälsoinspirationsgrupp. Nu har gruppen, med chefernas välsignelse, bestämt att vi en halvdag ska ägna oss åt yoga och linedance.
Jag anser att jag är anställd för att arbeta, inte för att dansa med mina kollegor och så länge jag gör mitt jobb så har inte arbetsgivaren med min hälsa att göra. Deltagande i sagda aktiviteter är dock obligatoriskt!
Min fråga är, har arbetsgivaren verkligen rätt att tvinga en att dansa - om det inte ens är i närheten av ens arbetsuppgifter?!!
Senast redigerad av deltoro 2011-11-08 kl. 06:51. Anledning: Lade till fetstil
Citera
2011-11-08, 06:57
Medlem
Geblods avatar
Står det i ditt avtal att du måste vara med på s.k obligatoriska aktiviteter? Om inte, tror jag inte att du är tvungen nej.
Citera
2011-11-08, 07:03
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geblod
Står det i ditt avtal att du måste vara med på s.k obligatoriska aktiviteter? Om inte, tror jag inte att du är tvungen nej.

Tyvärr är inte mina arbetsuppgifter specificerade i mitt anställningsavtal, står endast vad jag är anställd "som" och titeln på min tjänst.
Ska se om jag kan ta reda på om det står mer detaljerat någon annanstans vad min tjänst innefattar så tack för tipset!!
Citera
2011-11-08, 07:27
Medlem
Svizzeras avatar
Njut av betald dansstund istället för att tjafsa. Och passar det inte, går det faktiskt att söka annat jobb!

Det vore däremot en annan femma om det handlade om att klubba ihjäl sälungar, bergsbestigning eller någonting annat totalt opassande.

Det här handlar delvis om att få igång folk lite och dels om bygga upp en team-anda. Jobbar du på ett ställe där det tjafsas en hel del och stämningen ligger på bottennivå?
Citera
2011-11-08, 08:01
Medlem
Du kommer förstås vara kontorsmuppen om du sitter brevid och tjurar. Antingen går du dit och gör bort dig och garvar åt det, eller så stannar du hemma och är "sjuk".
Citera
2011-11-08, 08:29
Tänk positivt!

Har du yogat och linedansat förut? Inte? Ta tillfället i akt och pröva något nytt!

Jag själv brukar känna som du i perioder när jag inte gillar mina arbetskamrater (vantrivs) och det är nog just då man bör släpa sig iväg på just sådana aktiviteter.

Njut av dagen istället. Omväxling förnöjer

Eller, som någon skrev: Bli "sjuk" om du absolut inte klarar av det.
Senast redigerad av MalinMy 2011-11-08 kl. 08:30. Anledning: stavfel
Citera
2011-11-08, 10:55
Medlem
Karmans avatar
Nej, så i helvete att dom kan tvinga dig. Säg i från och det rejält! Som du säger, du är där för att arbeta och inte för att tramsa dig.
Citera
2011-11-08, 11:14
Medlem
Butterkakans avatar
Skyll på dåligt knä eller sjukanmäl dig..
Citera
2011-11-08, 14:50
Medlem
Marmosets avatar
Rent generellt kan ingen tvingas till arbetsuppgifter som inte ingår i beskrivningen av den tjänst man innehar. Kolla med din fackförening!

Sen kan du ju alltid råka halka på de blöta löven och linka in på jobbet med ett tappert leende ett par dagar innan...på själva dagen kan du sen sitta där med ett gigantiskt bandage och smörja kråset med den - förhoppningvis - mumsiga maten och schyssta fin-fikat.

p.s. Måste vara en jävligt dålig ledning ni har som inte kan lösa såna här saker smidigt!
Citera
2011-11-08, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Njut av betald dansstund istället för att tjafsa. Och passar det inte, går det faktiskt att söka annat jobb!

Det vore däremot en annan femma om det handlade om att klubba ihjäl sälungar, bergsbestigning eller någonting annat totalt opassande.

Det här handlar delvis om att få igång folk lite och dels om bygga upp en team-anda. Jobbar du på ett ställe där det tjafsas en hel del och stämningen ligger på bottennivå?

Söka annat jobb för att man inte vill dansa på jobbet? Jag personligen hade nog hellre klubbat sälar eller klättrat i berg....tror jag
Citera
2011-11-08, 17:17
Medlem
JonBs avatar
Var glad för att du jobbar på ett företag som bryr sig om sina anställda. Det där är teambuilding och hälsoträning, långt ifrån alla företag som ens hade tänkt tanken... Gå dit och njut och ha roligt, mycket trevligare än att vara den som inte var med...

Sedan är jag iofs övertygad om att du slipper om du går in till chefen och förklarar att du verkligen inte vill... Tror nog att han/hon uppskattar ett samtal mer än att du stoppar ett anställningsbevis med lagar och paragrafer under näsan på honom/henne..
Citera
2011-11-08, 18:29
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera

Fast nu går ju inte mitt jobb ut på att dansa - hade det varit det jag ville jobba med så hade jag bytt jobb till ett där jag får dansa jämt.

Vem avgör vad som är opassande?

Team-andan är extremt bra som den är - vi ställer upp för varandra till 100 procent. Och roligt har vi också vet ingen annan som har ett jobb där det skrattas så mycket som på mitt

Anledningen till att jag startade tråden är att jag är tillräckligt gammal & har tillräckligt med självinsikt, för att själv avgöra vad jag vill göra. Dansa gör jag när & hur JAG vill och på MINA villkor.
Arbetet sköter jag på det sätt arbetsgivaren har rätt att förvänta sig & mer därtill. Anser därför inte att denne har rätt att kräva att jag ska dansa på arbetstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in