2011-11-07, 23:42
Medlem
Laptons avatar
Okej, så jag har utarbetat ett flertal spelidéer som jag vill förverkliga i den mån jag är kapabel till.
Inget avancerat i form av 3D eller liknande (än så länge), utan det jag vill börja med är ett strategispel i enkel 2D.

Grejen är att jag inte kan NÅGONTING (inget alls) om sådana här saker. Jag vet inte ens i vilket program jag bör jobba. Jag har kollat in Visual Basic och där finns många tutorials till förfogande. Men så finns där också Java (?) och säkerligen andra plattformar.

Har googlat runt lite, men oenighet verkar råda om vilken plattform som är att föredra. Jag sitter på en PC och kan som sagt ingenting. Nada. Noll. Jag vill lära mig från grunden.

Vet inte ens om jag har postat rätt, men alla tips, råd, länkar, komplimanger och förolämpningar är välkomna.
Citera
2011-11-08, 09:35
Medlem
Protons avatar
Ska du verkligen skriva detta i Visual basic classic eller vbscript?
Citera
2011-11-08, 12:54
Medlem
Laptons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ska du verkligen skriva detta i Visual basic classic eller vbscript?

Det är ju det jag inte vet. Jag vet inte vilket som är att föredra. Jag kan ingenting, som sagt.
Vad skulle du rekommendera?
Citera
2011-11-08, 12:57
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapton
Det är ju det jag inte vet. Jag vet inte vilket som är att föredra. Jag kan ingenting, som sagt.
Vad skulle du rekommendera?
Jag skulle rekommendera dej att du skriver det i något språk som lever, exempelvis något av .NET-språken eller java eller C++ beroende på vad det är du egentligen vill göra. Jag skulle däremot inte göra det i Visual basic classic eller vbscript.
Citera
2011-11-08, 16:27
Medlem
Utan förkunskaper så har du en väldigt lång väg framför dig. Väldigt lång.

Men, jag är inte här för att krossa dina drömmar så:
För att komma igång med spelutveckling så anser jag att du kan börja med Flash och Actionscript 3.0 för att förstå hur allt hänger ihop. Här har du en riktigt, riktigt bra guide.

Allt handlar om du måste förstå koden! Du kan inte försöka göra detta genom att Googla upp vartenda del av ditt spel, då kommer du trötta snabbt utan att ha lärt dig ett skit.

Ett sista tips, försök dig inte på ditt egna spel från början. Gå igenom guider på Internet, läs en bok och bygg ihop väldigt små spel först, för att sedan bygga ett lite lite större spel.

Lycka till
Citera
2011-11-08, 16:47
Medlem
Protons avatar
VB classic -> Övriga utvecklingsfrågor /Mod
Citera
2011-11-08, 16:51
Medlem
Du kanske skulle testa att ge dig på XNA? Det är en utvecklingsplattform som är gjord för just spelutveckling och baseras på Microsofts .NET Framework.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_XNA
Citera
2011-11-08, 16:53
Medlem
jonthe12s avatar
Jag skulle rekommendera dig att lära dig C#. Gör små eller större konsollprogram till att börja med. När du är säker på hur saker funkar kan du enkelt gå vidare med XNA som är lämpligt för spelutveckling.
Citera
2011-11-08, 16:55
Medlem
gavlips avatar
Python?
Citera
2011-11-09, 09:12
Medlem
I C# och JAVA är det lättast att hantera grafik enligt mig. Resten är lika lätt i alla språk.
Citera
2011-11-10, 23:27
Medlem
Om du inte kan koda och inte kommer att göra det allt för mycket,
då får jag också rekommendera C# och sedan använda XNA för de grafiska bitarna.
Citera
2011-11-11, 12:08
Medlem
Haha, oenigheten i tråden är lika stor som det TS beskriver att h*n hittat under sitt sökande.

För att göra ett spel behöver du lära dig att programmera. Programmerar gör man i ett programspråk, till exempel Java, Visual Basic, C#, Python, Ruby. Alla dessa namn är bara olika språk för att beskriva samma sak.

Programmering innebär att du med hjälp av ett språk som människor kan förstå talar om för datorn vad du vill att den ska göra, till exempel att spela upp en melodi i högtalarna. Språket du skriver översätts sedan till ettor och nollor som datorn kan förstå, och de händelser du beskrev sker (förhoppningsvis) när datorn kör din kod.

Konkret exempel:

Ordet Röd
  • Svenska: Röd
  • Engelska: Red
  • Franska: Rouge
etc

Säga hej i textform på en datorskärm:
  • Java: System.out.print("hej");
  • VB: Console.WriteLine ("hej")
  • C#: System.Console.WriteLine("hej");
  • Python: print "hej"
  • Ruby: puts "hej"

Alla är olika språk, men beskriver och betyder exakt samma sak. Det spelar enligt mig ingen roll vilket språk du lär dig, då det du måste kunna för att skapa ett spel är att PROGRAMMERA. För att kunna säga "RÖD" på valfritt språk måste du kunna PRATA.

Många kommer säga "LÄR DIG C++ FÖR ALLA GÖR SPEL I DET" men jag håller absolut inte med då C++ inte är ett bra nybörjarspråk. Tvärtom är det alldeles för mycket att hålla reda på med minneshantering och allt vad det är.

Börja istället att lära dig skriva enkla program i C#, så får du ett språk som kan använda kända spelramverk såsom XNA, och du slipper minneshantering. Dessutom har du stor nytta av C# om du vill lära dig nya språk i framtiden/jobba med programmering i arbetslivet.

Det är svårt att komma igång att göra ett spel innan man förstått programmering i sig. Därför rekommenderar jag att du lägger just speltankarna på hyllan i ett par veckor och kör C#-nybörjartutorials, där du får lära dig att skriva textbaserade program.

Kanske kan ett textbaserat spel kännas så givande att skapa att inspirationen börjar flöda inför ditt 2D-spel? Programmering är väldigt mycket roligare/mer givande än vad det låter, och när jag började skriva mina första textbaserade program kunde jag knappt slita mig från datorn.
Senast redigerad av Skrynklig 2011-11-11 kl. 12:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in