Haha, oenigheten i tråden är lika stor som det TS beskriver att h*n hittat under sitt sökande.
För att göra ett spel behöver du lära dig att programmera. Programmerar gör man i ett programspråk, till exempel Java, Visual Basic, C#, Python, Ruby. Alla dessa namn är bara olika språk för att beskriva samma sak.
Programmering innebär att du med hjälp av ett språk som människor kan förstå talar om för datorn vad du vill att den ska göra, till exempel att spela upp en melodi i högtalarna. Språket du skriver översätts sedan till ettor och nollor som datorn kan förstå, och de händelser du beskrev sker (förhoppningsvis) när datorn kör din kod.
Konkret exempel:
Ordet
Röd- Svenska: Röd
- Engelska: Red
- Franska: Rouge
etc
Säga
hej i textform på en datorskärm:
- Java: System.out.print("hej");
- VB: Console.WriteLine ("hej")
- C#: System.Console.WriteLine("hej");
- Python: print "hej"
- Ruby: puts "hej"
Alla är olika språk, men beskriver och betyder exakt samma sak. Det spelar enligt mig ingen roll vilket språk du lär dig, då det du måste kunna för att skapa ett spel är att
PROGRAMMERA. För att kunna säga "RÖD" på valfritt språk måste du kunna
PRATA.
Många kommer säga "LÄR DIG C++ FÖR ALLA GÖR SPEL I DET" men jag håller absolut inte med då C++ inte är ett bra nybörjarspråk. Tvärtom är det alldeles för mycket att hålla reda på med minneshantering och allt vad det är.
Börja istället att lära dig skriva enkla program i C#, så får du ett språk som kan använda kända spelramverk såsom XNA, och du slipper minneshantering. Dessutom har du stor nytta av C# om du vill lära dig nya språk i framtiden/jobba med programmering i arbetslivet.
Det är svårt att komma igång att göra ett spel innan man förstått programmering i sig. Därför rekommenderar jag att du lägger just speltankarna på hyllan i ett par veckor och kör C#-nybörjartutorials, där du får lära dig att skriva textbaserade program.
Kanske kan ett textbaserat spel kännas så givande att skapa att inspirationen börjar flöda inför ditt 2D-spel?

Programmering är väldigt mycket roligare/mer givande än vad det låter, och när jag började skriva mina första textbaserade program kunde jag knappt slita mig från datorn.