• 1
  • 2
2011-11-07, 21:27
Medlem
dannees avatar
Hej,

Lite intresserad av o veta vad ni Kockar ligger på för månads lön, utan olika sorters tillägg eller dricks medräknat.
Jag jobbar som Kock på en förskola och har 25.000 i grundlön per månad, sköter beställningar, egenkontroller osv. Det är bara 1 anställd i Köket(jag) Har 4 års erfaranhet från Vanlig restaurang och 1 på förskola.

Dock bara intresserad av ni andra Kockar som jobbar dagtid. Ej kvällar eller helger.
Säg gärna vad det är för sorts ställe ni jobbar på.
Senast redigerad av dannee 2011-11-07 kl. 21:42.
Citera
2011-11-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Hej,

Lite intresserad av o veta vad ni Kockar ligger på för månads lön, utan olika sorters tillägg eller dricks medräknat.
Jag jobbar som Kock och har 25.000 i grundlön per månad, sköter beställningar, egenkontroller osv. Har 5 års erfarenhet.

Dock bara intresserad av ni andra Kockar som jobbar dagtid. Ej kvällar eller helger.
Säg gärna vad det är för sorts ställe ni jobbar på.

Har en kompis som jobbar i ett simpelt gatukök och har en grundlön på 27.000, så 25.000 är väldigt dåligt om du jobbar på en fin restaurang
Citera
2011-11-07, 21:36
Medlem
dannees avatar
27k sluta ljug please.
Dessutom skrev jag att jag e ointresserad av ni som jobbar kvällar o helger.
Citera
2011-11-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
27k sluta ljug please.
Dessutom skrev jag att jag e ointresserad av ni som jobbar kvällar o helger.

Ljuger inte, men han jobbar iof helger torsdag-söndag jobbar han
Citera
2011-11-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag
Har en kompis som jobbar i ett simpelt gatukök och har en grundlön på 27.000, så 25.000 är väldigt dåligt om du jobbar på en fin restaurang

Finns inte ett gatukök i sverige som betalar den lönen.
arbetat 6år i branschen , flera år som köksmästare/kökschef och jag kan garantera dig
att den summan inte stämmer.
Citera
2011-11-07, 22:03
Medlem
william123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobbaridag

Haha snack, den beryktade "spär på att jag tjänar så det låter som jag har ett grymt jobb" frasen..

Har en kompis var mamma jobbar som kock likaså på en förskola, enbart dagtid, dock är dom väl en 4 st i köket tror jag.. Enligt polarn ligger hon på ca 24,500..
Citera
2011-11-07, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av william123
Haha snack, den beryktade "spär på att jag tjänar så det låter som jag har ett grymt jobb" frasen..

Har en kompis var mamma jobbar som kock likaså på en förskola, enbart dagtid, dock är dom väl en 4 st i köket tror jag.. Enligt polarn ligger hon på ca 24,500..

Exakt - det är lätt att få det att låta bra.
Jag tjänade en bra bit över 35000 förra månaden..... men inte på 40 timmars veckor..!

Återigen , En kock på en Ala carte restaurant tjänar mellan 120-140kr i timman.
En förskolekock tjänar långt under detta. Själv har jag 170kr per timma , med flera års erfarenhet av ledande ansvarstjänst som köksmästare och kökschef. Vi betalar våra kockar 115-135kr i timmen.

Se hotel och restaurangfackets avtal , det ligger öppet för alla att se på deras hemsida.

underbetalt slavarbete om ni frågar mig. - Sveriges sämsta fackförbund som av mig aldrig kommer få en krona.
Senast redigerad av zoloth 2011-11-07 kl. 22:52.
Citera
2011-11-07, 23:42
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Exakt - det är lätt att få det att låta bra.
Jag tjänade en bra bit över 35000 förra månaden..... men inte på 40 timmars veckor..!

Återigen , En kock på en Ala carte restaurant tjänar mellan 120-140kr i timman.
En förskolekock tjänar långt under detta. Själv har jag 170kr per timma , med flera års erfarenhet av ledande ansvarstjänst som köksmästare och kökschef. Vi betalar våra kockar 115-135kr i timmen.

Se hotel och restaurangfackets avtal , det ligger öppet för alla att se på deras hemsida.

underbetalt slavarbete om ni frågar mig. - Sveriges sämsta fackförbund som av mig aldrig kommer få en krona.

Mjaaa... Privat o Kommunala kock löner på förskola står sig väl i jämnförelse med vad en vanlig kock tjänar på en hyfsad restaurang skulle jag tro. Min lön utträknad per timme blir ca 144 och jag har inte så många års erfarenhet. Men visst räknar du med 17,5kr efter 19.00 o 16.00 på lör, så kanske du hamnar lite över på restaurang.
Borde finnas möjlighet o tjäna mer i fall du är ansvarig för ett större förskole eller skol kök. Jag gör ju egenkontroller matsedel osv, sedan har man en kostchef som man kan vänder sig till, kostmöten varje halvår, utbildningar osv.

Dock så har du oftast MYCKET bättre försäkring, arbets villkor och för att inte prata om arbets miljö... på en förskola, sen e det såklart inte på alla förskolor man lagar mat från grunden o det e väl inget vidare för personalen som jobbar på en sådan dessutom slipper man vara med i H&R, Kommunal är iaf en bit bättre... kanske är den bästa biten av allt!

Jag har jobbat mycket kvällar och helger innan jag började på förskola Visst kan man sakna gemenskapen och dra ett par bärs med personalen efter stängning!
Lagar all mat från grunden till totalt 100 barn och personal, diskar endast grytor o shit från köket, resten tar avdelningarna hand om, det e defentivt mitt bästa jobb jag haft, men visst skulle man ha bättre lön...
Senast redigerad av dannee 2011-11-08 kl. 00:02.
Citera
2011-11-07, 23:51
Medlem
dannees avatar
Vad är det för några ni betalar 135kr till.
Hur många års erfarenhet eller andra kriterier?
Senast redigerad av dannee 2011-11-08 kl. 00:09.
Citera
2019-04-29, 02:08
Medlem
Bumpar tråden! Har nästan 141 kr med flera års erfarenhet. Hört att den höjts enligt avtal. Googlat lite, någon som har koll?
Citera
2019-04-29, 02:41
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Bumpar tråden! Har nästan 141 kr med flera års erfarenhet. Hört att den höjts enligt avtal. Googlat lite, någon som har koll?

Det beror på vilket fack jobbet är anslutet till (om det nu är det), och om det ens följer fackets rekommendationer.
https://fackforbunden.se/yrke/kock
Citera
2019-04-29, 08:48
Medlem
De här skämtlönerna får mig verkligen att undra. Sägs det inte vara akut brist på kockar i Sverige, eller är det precis som all annan brist bara kodord för "vi hittar inte den erfarenhet vi vill ha, villig att jobba för den lön vi vill betala"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in