2011-11-07, 11:45
Medlem
bastard.s avatar
Det är så här att fästningen mellan avgasrör och ljuddämpare har har gått av till 70%. Nu har jag inte råd att byta ut hela systemet, så jag tänkte köpa avgastejp och linda runt det trasiga för att stoppa tjuvläckaget. Vad jag förstått finns denna tejpt att köpa på de flesta bensinmackar. Men finns det något annat jag bör tänka på?
Citera
2011-11-07, 11:58
Medlem
GanjaPlantas avatar
nytt rör och avgasklämmor sen lite avgaspasta går ju också, blir ganska stabilt också
Citera
2011-11-07, 12:14
Medlem
fjungen33s avatar
Finns på biltema men funkar inte värst bra. Håller typ en kort stund
Citera
2011-11-07, 16:46
Medlem
INTPs avatar
Man lagar inte avgasrör med tejp. I bästa fall kan man täppa igen en läcka tillfälligt, men just dom i skarven mellan rör och dämpare är svårast att få ordning på. Fram med svetsen.
Citera
2011-11-07, 17:13
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Man lagar inte avgasrör med tejp. I bästa fall kan man täppa igen en läcka tillfälligt, men just dom i skarven mellan rör och dämpare är svårast att få ordning på. Fram med svetsen.

Svetsa gamla avgasrör är ingen höjdare tyvärr.
Citera
2011-11-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Svetsa gamla avgasrör är ingen höjdare tyvärr.

+1 på det men svets är oändligt mycket bättre än tejp.
Citera
2011-11-07, 17:56
Medlem
Svetsa i tunn rostig plåt riskerar att hålen bara blir ännu större om man inte är duktig.
Köp en ny ljuddämpare.. kostar inte många hundringar och är inte nå extremt svårt att byta.
Citera
2011-11-07, 18:44
Medlem
Ta ett lite mindre rör som du sätter inuti både ljuddämpare och avgasrör.
Sedan på med klämmor på rören, om det inte finns något att sätta klämman på vid ljuddämparen så se till att få in röret ganska långt i dämparen.
Men det bästa är förstås att montera ett nytt avgassystem.
Citera
2011-11-07, 19:08
Medlem
Omtanksams avatar
Finns ingen genväg som varar mer än dagar. Pasta,bandage/tejp osv är i mina ögon bortkastade pengar. Byta alternativt svetslaga är det som gäller. En duktig svetsare kan lappa ihop det mesta men har du inte svets och kunskap själv så lämna inte bort det för svetslagning, utan byt ut det som är dåligt. Det är allt som oftast en bättre affär såvida du inte känner någon som kan göra det för typ kaffepengar.
Citera
2011-11-07, 23:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kul-Ram
Ta ett lite mindre rör som du sätter inuti både ljuddämpare och avgasrör.
Sedan på med klämmor på rören, om det inte finns något att sätta klämman på vid ljuddämparen så se till att få in röret ganska långt i dämparen.
Men det bästa är förstås att montera ett nytt avgassystem.
För att göra det lite enklare så tar man ett STÖRRE rör (eller en tjock konservburk) och snittar upp, sedan kränger man det över det gamla röret, kletar fullt med Gun-Gum eller liknande och drar åt med ett par slangklämmor.
Detta givetvis under förutsättning att det finns några cm rörstump kvar vid dämparen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in