Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Vad skulle hända om Anonymous skulle vilja kriga mot Spanska Inkvisitionen? Eller Mösspartiet? Frågorna är lika relevanta.
För att nyansera mig lite; det historiskt existerande Illuminati (i Bayern) har inte funnits på flera hundra år. Att kriga mot det är irrelevant.
Sedan finns det massor av företeelser och grupper som diverse konspirationsteoretiker klistrat "Illuminati"-etiketter på. Men eftersom ingen ens kan enas om vad detta "Illuminati" är blir det bara ett namn, något som inte betyder något (eftersom det kan betyda allt och vad som helst).
Om Anonymous i stället skulle välja att attackera existerande maktcentra och -strukturer, då pratar vi om något påtagligt och reellt. Var det det du menade? Och i så fall vilka maktcentra?
Det man pratar om är den globala makteliten. De få människor som äger "pengar" och således all politik också. En mycket verklig grupp människor som absolut inte är fiktionella.
Det är dessa människor man i överlag kallar Illuminati. Alltså "ett fåtal människor styr världen" och det kan ingen disputera.
Sedermera finns det undergrupper, som tex Bilderberger Group - som också är väldigt reell. Dessa planerar världspolitik och världsekonomi, och är enbart ett fåtal människor.
Sedan kan man även ingå de fåtal personer som i själva verket utser vem som skall vara USA's president (vi vet mycket väl att valen är riggade så att "rätt" person vinner), och detta kan man heller inte säga emot.
För att då sammanfatta: De människor/grupper av eliten (som alltså är non-fiction) som "styr världen" kallas Illuminati i folk-mun.
Det handlar alltså inte om någon "konspirationsteori" utan är ett samlingsnamn på de FAKTISKT riktiga folk som befinner sig i denna maktelit.
Både du och jag vet att beslut tas, i ALLA politiska och ekonomiska frågor - av ett fåtal personer. Detta i låg nivå per kommun och landstinge - ända upp till hög nivå som länder, och tillslut hela regioner (EU tex), och ända upp i toppen - hela världen.
Detta är så världen ser ut, och jag ser inget konstigt i det egentligen.