2002-11-02, 16:12
äldre konto (old)
Ej medlem
Någon som orkar ta tag i detta ganska enorma ämne.

De flesta utopier är ganska orealistiska, allafall att övergå till från vårt nuvarande samhälle.

Själv skulle jag se ett ganska primitivt samhälle (1700-tal eller tidigare) utan övermakt. Ett slags ultraliberalt samhälle där folk med samma tankar och åsikter kunde samlas och bilda egna samhällen, på så sätt skapas inga "världsnormer" utan alla är helt enkelt galna fanatiker.
En värld där man själv får välja vad man vill veta, vill man så kan man vara en inskränkt bonde som aldrig rör sig utanför "sitt samhälle" så behöver man inte och vill man veta mer om andra samhällen så får man ta och se dom med EGNA ögon och inte göra det lätt för sig och bara förlita sig på något slags "normal-globalt" perspektiv.

Måste erkänna att jag är smått inspirerad av Tolkiens förenklade värld, den är oerhört kontrastfull och orealistisk men tanken på att man skulle kunna vara en "satt" Hobbit som spenderar hela sitt liv åt att äta och ge bort presenter verkar ganska frestande jämfört med dagens samhälle.

Tyvärr så är de flesta männsikor inte så inne på reduktiv evolution.
Citera
2002-11-25, 21:13
äldre konto (old)
Ej medlem
utopier..

De flesta ser väl någon sorts jämlikt anarkistiskt samhälle som den bästa utopin, frågan är väl om det bara är en utopi eller om den kan bli verklighet.
Citera
2002-11-28, 02:25
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag tror på några grundläggande skillnader i mot hur vi lever idag:

Dela på mäns och kvinnors bostäder, låt de såklart träffas och ha sig, men inga 'lagar' eller kulturella krav om att man måste sova i samma hus.

Tillåt promiskuöst beteende på bägge könens villkor, men bannlys alla former av övergrepp stenhårt.

Låt barnen starta sitt liv hos kvinnorna för att efter något år övergå i ett kollektivt 'dagis' som föräldrar till barnen sköter var sin dag per vecka.

Inför vuxenhetsriter. När barnen kommit till puberteten skall de medverka i en form av cermoni som tydligt visar att de nu är vuxna. De skall också behandlas som sådana och kanske få bära ett smycke etc som symboliserar det.

Utnyttja teknik och uppfinningar till max. Ha ett liknande patentsystem som vi har nu, men låt en större del av forskningen vara betald av staten.

Behåll skatteskalan men omforma procentsatserna. Låt stat hantera akutsjukdom, men låt de övriga sjukhusen och omsorgsanläggningarna vara privata.

Tillåt inga stora företag - när ett företag har över X% av marknaden skall det ovillkorligen splittas upp. Hur detta kan göras har jag lite ideer om.

Inför straff och kalla det för straff, inte för vård. Att en domare, som fallet är idag, utefter brottet skall bedöma hur länge en kriminell måste vårdas är ju löjligt.

Satsa stenhårt på barn som far illa. Enligt forskning kan man redan vid 3-4 års åldern se att ett barn kommer få problem senare. FÅNGA UPP DETTA DIREKT. (Med mitt sociala nätverk som byggs upp kommer inte detta ske så ofta eftersom barn och vunxa har mer vuxenkontakter än samhället idag)

Låt inga som helst icke-förnybara naturresurser få utvinnas eller brukas.

Några punkter bara....
Citera
2002-11-29, 17:26
äldre konto (old)
Ej medlem
Ett vitt europa, skulle va fräckt. Förslava Afrika o så.
Citera
2002-12-02, 10:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Den fria världen. En värld där människor tillåts utvecklas utan statliga regleringar och inskränkningar.

En renodlad marknadsekonomi, m a o.
Citera
2003-06-19, 01:34
äldre konto (old)
Ej medlem
Mänskligheten skulle upphöra. Utan människan hade nog naturen levt i fullständig harmoni. Det är nog den bästa utopin jag kan komma på, synd att den inte gynnar mig eller er så mycket, mest resten av världen.
Citera
2003-06-24, 18:41
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keepzir
Mänskligheten skulle upphöra. Utan människan hade nog naturen levt i fullständig harmoni. Det är nog den bästa utopin jag kan komma på, synd att den inte gynnar mig eller er så mycket, mest resten av världen.
Människan har inte lagt naturen under sig. Vi är en del av den.

Den naturen jag tänker på kommer alltid leva i harmoni.
Citera
2003-06-25, 12:00
Medlem
min utopi

Att knuffa mänskligheten raka vägen ut i rymden. Att lära maskiner använda sig av kött för att starta en eskalerande, manglande rörelse av maskinkött på väg i alla rikningar i en otäck fart. Ostoppbart liv är min dröm. Det ska koka över av livsformer i vårt solsystem. Till att börja med.
Ska det uppstå någon harmoni i detta universum skulle jag vilja se fler medvetanden än det mänskliga användas. Användas för att säkra existensen av liv.
Citera
2003-07-19, 01:07
äldre konto (old)
Ej medlem
Alla människor ligger i tuber och bombas med lyckoämnen (sterotonin, dopamin och sån skit) och bara mår bra hela tiden.
Det bästa med den utopin är att vi snart är där
Citera
2003-07-20, 18:56
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Håller med.
Citera
2003-07-20, 19:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Citat:
Håller med.

Så sant... tyvär... :cry:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in