• 1
  • 2
2004-12-27, 12:15
Medlem
Har för mig att jag läst att antalet bilstölder sjunkit drastiskt på senare år för att nya bilar har nycklar som ger ifrån sig någon typ av signal till bilen. Utan den signalen startar den inte, oavsett om nyckeln passar i låset. Att tjuvkoppla en sån bil går inte... Men kan en låssmed göra en kopia av nycklar från nyare bilar eller måste man specialbeställa dem från bilimportören?

Jag har en Opel Astra Comfort 2001'a med fjärr/centrallås, kan låssmeden kopiera den nyckeln?
Citera
2004-12-27, 12:26
Bannlyst
Såvitt jag har blivit informerad så KAN han kopiera nyckeln, men inte saken som ger signalen, vilket gör nyckeln värdelös.
Citera
2004-12-27, 12:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
Japp - man får ju upp dörren med nyckeln - men det går inte att starta bilen utan signalen. Har själv en Renault Megane med detta "startspärr"-system.
Guld för glömska - slår på sig själv efter en kvart om man glömmer att låsa.
Citera
2004-12-27, 12:55
Medlem
Capones avatar
På min Audi från 97 är det likadant, nyckeln måste vara aktiverad för att det ska gå att starta bilen. Annars går motorn igång men dör direkt.
Citera
2004-12-27, 13:06
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag skulle kopiera min nyckel till en 945. 1997 det skulle kosta mig 600kr
Citera
2004-12-28, 02:29
Medlem
Ariels avatar
På nyckeln till min Corvette (C4) sitter ett motstånd, vilket jag upptäckte först när jag skulle
göra kopior hos en låssmed. För att få en reservnyckel måste jag kontakta GM.
Nå, dörrnyckeln gick att kopiera i alla fall, så jag kommer åtminstone in i bilen om jag skulle
råka låsa mig ute.
Citera
2004-12-28, 03:02
Medlem
suryoyos avatar
Såhär är det.
I regel är bilar från 97+ bilar som kräver transponderämnen.
Nycklarna har en sorts chip som skickar ut koden till läsaren som sitter i cylindern.
Nycklarna kan göras hos vissa låssmeder, men gör du det hos skomakare tar dom ca 60% mindre.
Många skomakare har börjat skaffa sig silcamaskiner med sidofräs och transponderprogramerare.
Är man däremot dum beställer man tex sin nyckel från volvo för 1995:- eller liknande.
Nyckeln är helt riktigt värdelös för att köra bilen med, men den funkar som en sorts nödnyckel för dörrar osv.
F.ö kan jag ingenting om nycklar så ni vet
Citera
2009-06-03, 13:17
Medlem
Du kan kopiera en bilnyckel med transponder hos vissa låssmeder.
Förmodligen inte hos skomakare.
Det kan gå på en del pengar men det kostar mer att gå till återförsäljaren.
Jag va på en låssmed i fridhemsplan och det gick skitbra!
Citera
2009-06-03, 13:25
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canabi
Du kan kopiera en bilnyckel med transponder hos vissa låssmeder.
Förmodligen inte hos skomakare.
Det kan gå på en del pengar men det kostar mer att gå till återförsäljaren.
Jag va på en låssmed i fridhemsplan och det gick skitbra!
Flesta skomakare i Malmö fixar transpondernycklar busenkelt.
Audi skulle ha 1600 spänn för att beställa hem orginalnyckeln, skomakaren gjorde det för 350 spänn på 5 minuter...
Citera
2009-06-03, 15:34
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Flesta skomakare i Malmö fixar transpondernycklar busenkelt.
Det är väl för att alla skabbiga importholkar kommer via Skåne? En av nycklarna är ju alltid borta, så de passar väl på att fräsa till en ny nyckel samtidigt som de förfalskar serviceboken och backar mätaren.
Citera
2009-06-03, 15:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Det är väl för att alla skabbiga importholkar kommer via Skåne? En av nycklarna är ju alltid borta, så de passar väl på att fräsa till en ny nyckel samtidigt som de förfalskar serviceboken och backar mätaren.
Det är ju en teori. Dock ger jag inte mycket för den....
Citera
2009-06-03, 15:44
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är ju en teori. Dock ger jag inte mycket för den....
Vad tror du om att importören gör en extranyckel som han behåller för att den kan vara "bra att ha"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in