2011-11-06, 18:40
Medlem
amentjeinas avatar
Råkade förra vecka slå sönder mitt lillfinger nå så förjävligt...

Mitt problem är det att under nageln ligger det nu ett tjockt lager med levrat blod (ca 1cm tjockt skulle jag gissa på, tog alldeles nu en nål och försökte peta bort lite - men det är döfött då det är som betong och nageln vickar lite på sig. Kommer det levrade blodet försvinna en vacker dag eller lär jag slita bort nageln och rensa bort allt?

Kan ta bild på eländet om det spelar någon roll

Tack på förhand
Citera
2011-11-06, 20:20
Medlem
1 cm ?
dvs 10 mm lager av levrat blod under nageln ?

Sök en läkare kanske?
Citera
2011-11-06, 20:44
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Helst punkterar man nageln strax efter olycksögonblicket. (STERIL nål/spik el dylikt som man snurrar in mot nagelbädden. Eftersom det är blod under gör det aldrig särskilt ont då spetsen landar i hematomet. Man lättar då på trycket, blodet rinner ut, smärtan släpper. Plåster på och vänta tills nageln växer ut)

... men nu när det gått så lång tid får du nog låta blodet vara tills nageln ramlar av eller växer ut. Börja inte peta med osterila grejer under nageln för då får du bara en infektion.
Citera
2011-11-06, 21:15
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggel
1 cm ?
dvs 10 mm lager av levrat blod under nageln ?

Sök en läkare kanske?

oj, tänkte helt fel när jag skrev... tänkte mer 3 - 4 mm.

http://www.imghack.se/40036

Ser ut som på bilden som att lagret endast är så där tjockt längst utanpå, men det är lika tjockt längst in som jag ser när jag vickade upp lite på nageln och det levrade bloded följde med nageln.

Citat:
Ursprungligen postat av .Elle.Driver.
Helst punkterar man nageln strax efter olycksögonblicket. (STERIL nål/spik el dylikt som man snurrar in mot nagelbädden. Eftersom det är blod under gör det aldrig särskilt ont då spetsen landar i hematomet. Man lättar då på trycket, blodet rinner ut, smärtan släpper. Plåster på och vänta tills nageln växer ut)

... men nu när det gått så lång tid får du nog låta blodet vara tills nageln ramlar av eller växer ut. Börja inte peta med osterila grejer under nageln för då får du bara en infektion.

Jag läste det efteråt, att man kunde punktera nageln, men då hade det redan gått en dag, så jag prövade inte ens. Angående sterilt, så använde jag en nål för blodprovstagning.

Men; även om inte nageln ramlar av så kommer blodet att till slut försvinna?
Citera
2011-11-06, 21:22
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Ja, om inte nageln ramlar av (vilket den nog ändå kommer göra om den redan nu känns instabil) så försvinner hematomet allt eftersom den växer ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in