2012-03-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Frågorna som har behandlats har gällt vad som skrevs före 1914. En historisk revision kan visserligen vara av intresse, men det besvarar tyvärr inget av det som har diskuterats här.
Läser man det citerade så framgår det likväl att det som man skrev om 1914 faktiskt var helt fel. Inte ett smack av det man förväntade sig inträffade. Men , tydligen var man från JV-ledningens sida väldigt snabb med att göra omtolkningar och flytta fram kronologin!
Sedan kan man tillägga att fakta var inlindade i väldigt mycket ordbajseri! Men inte ens TSPP kan väl med någon heder i behåll dementera att det som i förhand skrevs om 1914 var åt helsicke galet!
Citera
2012-03-13, 20:26
Medlem
[quote=ttsp]

Här serverar ttsp ett antal bedrägerier från Jvs senaste historiebok. Han antyder också att de klara citat som presenterats tidigare skulle ge en felaktig bild, ja även att Rutherfords sällsynt ärliga medgivande om saken skulle vara helt fel!

Jag nämner nämner här några bedrägerier i hans citat i tur och ordning:

1) Jvs historiebok säger att John Aqila Brown inte hade "klart urskilt vid vilken tidpunkt den profetiska tidsperioden började eller när den skulle sluta". Detta är en MEDVETEN lögn!

I sin år 1823 utgivna bok THE EVEN-TIDE framhöll han UTTRYCKLIGEN att de "sju tiderna" skulle sträcka sig mellan 604 f Kr och 1917 e Kr. (Vol. I, s XLIII, XLIV; Vol. II, s 134,135)

2) Jvs historiebok säger i samma andetag att Brown "kopplade samman dessa "sju tider" med hedningarnas tider i Luk. 21:24". Detta är OCKSÅ en MEDVETEN lögn! John Aqula Brown förknippade INTE de "sju tiderna" med Luk. 21:24!

3) Jvs historiebok säger att Bibelforskarna inte var "helt säkra på vad som skulle hända" 1914. Det är också en medveten lögn. Band II av Studier i Skriften listade 7 punkter som man inte framförde någon som helst tvekan till. Böckerna spreds ända fram till 1914, men efter det årtalet gjordes ändringar i texten. Man var från början helt säker på vad som skulle ske senast 1914. Det är bedrägligt när man påstår att de "trodde" först på ett visst sätt när man i själva verket FÖRKUNNADE detta och den detaljerade, tvärsäkra litteraturen fortsatte att spridas.

VAKTTORNET OCH FÖRKUNNARE AF KRISTI NÄRVARO säger i numret för november 1910 att det skulle få katastrofala konsekvenser för kronologin om "icke alla de "utvalda" blivit "förvandlade", och att det naturliga Israels återställande till ynnest under det nya förbundet (Rom. 11:12,15) utesblivit" vid det utpekade årtalet. "Skulle icke detta bevisa, att vår kronologi är orätt? Jo, säkerligen! Och skulle icke detta vara en svår missräkning? Jo, i sanning! ....En av strängarna på vår "harpa" skulle fullständigt brista!" (s. 165,166)

Man måste ge Russell rätt i denna bedömning, fast han själv senare inte orkade vara ärlig nog att stå fast vid den. Inga krumbukter från apologetiska Jv, inga citat från Jvs senare tillrättalagda litteratur kan ändra fakta som de var. "Slut på alla riken 1914" hade budskapet varit, precis som artikeln i The World 30 augusti 1914 framhöll: "END OF ALL KINGDOMS IN 1914 "Millennial Dawners´" 25 Year Prophecy" (själva titeln på artikeln som Jv haft mage att anföra till sin fördel).

Det blev inte "slut på alla riken 1914". Det finns mångdubbelt fler riken och nationer idag än det fanns före 1914! Man hade drivit ett falskt budskap i ord och skrift. Det fanns det ingen anledning att göra eftersom tider och stunder undandrar sig de kristnas vetande. (Apg. 1:7)

Jv spår men Gud rår.
Citera
2012-03-13, 20:35
Medlem
[quote=anordman]
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Men 1878 började Kristus regera enligt Russell, inte 1874, då han osynligen kom tillbaka enligt honom
[quote\]
Har du källor på det där?

(det 98% andra faktan går jag med på *ler*. dvs inget av ett JV intrycksmässigt)

Det är bara för dig att begrunda de utförliga citat jag presenterat ovan. Det du efterfrågar finns där. Det räcker även om jag har mer.
Citera
2012-03-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Russel hade en egotripp.
han utsåg 1874 till harmagedon,

när han blev hånad för sin falska profetia då kom han på en briljant idé

han var tvungen att använda sig av ett starkt symboliskt bibliskt tal för att vara övertygande,

vad är bättre än 40 ...

judarnas vandring i öknen innan de kom till det förlovade landet
det skulle oxå ge Russel en tid att bygga upp sin ny kyrka och han hoppades att om 10-20 år kommer
folk glömma hans falska profetia, eller avlida, livslängden var väl 50 ?

vet inte om det var från början som han garderade sig med en osynlig återkomst av Jesus,
Russel var slug och hans storhetsvansinne och narcissism fick sig väl ett törn 1874

en osynlig återkomst !
försök att motbevisa det !

Russell förutsade aldrig att något skulle hända 1874. Det gjorde i stället vissa adventister, och dessa hade efter fiaskot 1874 omtolkat det hela till att Jesus då kom tillbaka osynligen. Russell fick kläm på dessa föreställningar först 1876 och han anslöt sig då till dem. Han köpte adventisten Barbours hela kronologiska system och anslöt sig till Barbour och hjälpte till att sprida idéerna. Även årtalet 1914 fick han via Barbour, så han räknade inte ut någonting alls. Däremot är det korrekt som någon framhöll att han själv fann de kronologiska talen i pyramiden. Detta framgår av del 3 av Studier i Skriften. Russell trodde benhårt på pyramiden till sin död, inte som något ursprung till lärorna, men som en bekräftelse. Pyramidologin som sådan fick han också från andra, adventister och den lutherske prästen Seiss.
Citera
2012-03-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Läser man det citerade så framgår det likväl att det som man skrev om 1914 faktiskt var helt fel. Inte ett smack av det man förväntade sig inträffade.

Nej det var inte "helt fel", och flera saker som man förväntade sig inträffade, det är tydligt att du inte kan vara objektiv i frågan.

Jag inser och erkänner att man hade fel uppfattningar, och även officiellt erkänner man detta i citaten jag gav (och i annan litteratur), OCH även Russell erkände fel och misstag, detta är tecken på ödmjukhet och viljan att vara objektiv och uppriktig.

Men du och dom flesta andra skribenter här som har dessa kategoriska uttalanden som "det som man skrev om 1914 faktiskt var helt fel" och "Inte ett smack av det man förväntade sig inträffade", visar en vilja att blunda för verkligheten, och blundar för objektiviteten bara för att man hyser ett sånt agg mot Jehovas vittnen av olika orsaker (oftast för att man blivit utesluten från Jv, vad har du för orsak?).

Det är detta agg och viljan att förvränga och ljuga till det yttersta som gör Jehovas vittnen impopulära (trådens ämne). Det är denna stora ljugar- och förvrängningsmaskin till motståndskraft som överröstar alla Jehovas vittnen som orkar gå emot denna massa och skriva inlägg i sådana här forum, som förstör för och smutskastar Jehovas vittnen, helt oförtjänt.

Som sagt, dom som värderar objektivitet kan inte ignorera Jehovas vittnens bild av det hela, och det finns massor av att studera om man vill det, självklart även all litteratur som skrevs på den tiden.
Senast redigerad av ttsp 2012-03-13 kl. 21:19.
Citera
2012-03-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det var inte "helt fel", och flera saker som man förväntade sig inträffade, det är tydligt att du inte kan vara objektiv i frågan.

Jag inser och erkänner att man hade fel uppfattningar, och även officiellt erkänner man detta i citaten jag gav (och i annan litteratur), OCH även Russell erkände fel och misstag, detta är tecken på ödmjukhet och viljan att vara objektiv och uppriktig.

Men du och dom flesta andra skribenter här som har dessa kategoriska uttalanden som "det som man skrev om 1914 faktiskt var helt fel" och "Inte ett smack av det man förväntade sig inträffade", visar en vilja att blunda för verkligheten, och blundar för objektiviteten bara för att man hyser ett sånt agg mot Jehovas vittnen av olika orsaker (oftast för att man blivit utesluten från Jv, vad har du för orsak?).

Det är detta agg och viljan att förvränga och ljuga till det yttersta som gör Jehovas vittnen impopulära (trådens ämne). Det är denna stora ljugar- och förvrängningsmaskin till motståndskraft som överröstar alla Jehovas vittnen som orkar gå emot denna massa och skriva inlägg i sådana här forum, som förstör för och smutskastar Jehovas vittnen, helt oförtjänt.

Som sagt, dom som värderar objektivitet kan inte ignorera Jehovas vittnens bild av det hela, och det finns massor av att studera om man vill det, självklart även all litteratur som skrevs på den tiden.

Vad menar du då stämde med 1914? Nu menar jag objektiva bevisbara påståenden, inte sånt snack som att Jesus återkom osynligt!
Citera
2012-03-13, 23:44
Medlem
Citat:

Man erkände ALDRIG att man hade FÖRKUNNAT falsk lära. Inte ens Russell gjorde det, och hans efterföljare gjorde det ännu mindre, med undantag för Rutherfords erkännande i böckerna "Ljus".

Objektivt sett inträffade INGENTING av det som förutsades för 1914. Att "hedningarnas tider" skulle utgå det året är INGENTING som OBJEKTIVT kan fastställas. Detsamma gäller upprättandet av Riket i himmelen. Och det sistnämnda hade enligt bibelforskarna hänt redan 1878. Det upprättande på jorden som man förutsagt för 1914 inträffade inte. Staden Jerusalem slutade inte att förtrampas av hedningarna 1914. Kristi medförbundna blev inte förhärligade 1914, osv.

Det som föutsagts skulle inträffa inträffade INTE enligt en objektiv bedömning. Och det stora kriget i Europa hade inte förutsagts för 1914. Senast hade det förutsagts för 1905. Detta är kategoriska men sanna påståenden och ett lika kategoriskt och sant påstående är att Jv INTE kan visa att något av det som förutsagts för 1914 också hände. Jvs indoktrinerade apologeter blundar helt för verkligheten. Att konstatera detta har ingenting med felaktigt påstått "agg" att göra. Det är helt enkelt den verklighet som Jv inte kan erkänna eftersom så mycket står på spel. Det är en myt som Jv försöker sprida att det är folk som blivit "uteslutna" som kommer med de fakta som Jv kallar förvrängningar. Ja mer sän så, det är en illasinnad lögn. Knappast någon har varit mer skoningslös i avslöjandet av Jvs lögner om 1914 än jag, och jag har aldrig blivit utesluten, varken fråm Jv ellefr någon annan sammanslutning. Dessutom har jag försvarat Jv mot verkligt falska anklagelser. Jag kan inte hjälpa att Jv så kapitalt har kommit med falsk FÖRKUNNELSE om årtal som de gjort - bl a om 1914, 1925 och 1975. Det finns en verklig "förvrängningsmaskin" som opererar för att göra Jvs svarta årtalsförkunnelser till vita sanningar, och det är de Jv som opererar här. Men eftersom de går emot sanning och fakta i sin iver att försvara sin trygghet i Vakttornet måste de bemötas med verkliga fakta. Så sker också. Särskilt när de vill göra sin sekteriska, förvrängda historieskrivning till "objektiv".

Det är helt välförtjänt att Jv skickas till skamvrån för sin falska FÖRKUNNELSE om olika årtal, inte minst 1914. Jvs MODERNA "bild av det hela" är totalt kass eftersom den strider mot de ursprungliga uttalandena. Tillrättalägganden och jämkningar efteråt gör inte svart till vitt. Det gjorde det inte heller efter 1844 då vissa adventister påstod att Kristus gått in i det himmelska "allra heligaste" 1944 i stället för att komma till jorden, som man faktiskt förutsagt. Objektivt sett hade INGET skett av det som föutsagts, och därför hade man varit falska profeter, fast man värjde sig med näbbar och klor för den objektiva sanningen. Exakt samma förhållande gällde Jv efter 1914. Det som förutsagts kunde inte objektivt sägas ha hänt, och det som hänt hade inte förtsagts. Det var inte ett stort krig i Europa man förutsagt för 1914.
Citera
2012-03-13, 23:59
Medlem
FÖRUTSÄGELSERNA OM 1914 IV

Att 1914 enligt Bibelforskarna skulle bli "slutpunkten" och inte början på "ändens tid" fastställdes klart av Russell i Zion´s Watch Tower, July 15, 1894. Under rubriken "CAN IT BE DELAYED UNTIL 1914?" hette det där:

"We see no reason for changing the figures - nor could we change them if we would. They are, we believe, God´s dates, not ours. But bear in mind that the end of 1914 is not the date for the BEGINNING, but for the end of the time of trouble." (The Watch Tower Reprints, 1919, s. 1677, kursiv utbytt till VERSALER)

Självfallet var detta inte bara något som man "trodde" utan något som man, för att man trodde det, också FÖRKUNNADE, därmed vilseledande många. För 1914 medförde INTE slutet på "the time of trouble".
Citera
2012-03-14, 00:31
Medlem
Uppmärksammar ni vilken förneknings- och förtalskampanj vissa utför? Vissa är helt desperata och producerar massvis med desinformation, man undrar vad dom drivs av? Är dom helt friska? Dag ut och dag in bevakar dessa personer olika forum för att kunna motsäga Jehovas vittnen.

Frenetisk desinformation är deras ledsaga, man är så produktiv som möjligt med massor med desinformation, ganska patetiskt.

Återigen. de som är intresserade av saklig och objektiva slutsatser är välkomna att undersöka Jehovas vittnens ståndpunkt i olika saker.

Nu är det avfällingars(avhoppares) synpunkt på saker och ting som kommer fram i majoritet på Flashback´s forum(de flesta Jehovas vittnen bryr sig inte om olika forum). Vad Jehovas vittnen anser är starkt nedtryckt av denna vägg av motstånd mot Jehovas vittnen, därför finns denna "impopulära syn" på Jehovas vittnen.
Citera
2012-03-14, 00:40
Medlem
Citat:
Uppmärksammar ni vilken förneknings- och förtalskampanj vissa utför? Vissa är helt desperata och producerar massvis med desinformation, man undrar vad dom drivs av? Är dom helt friska? Dag ut och dag in bevakar dessa personer olika forum för att kunna motsäga Jehovas vittnen.

Frenetisk desinformation är deras ledsaga, man är så produktiv som möjligt med massor med desinformation, ganska patetiskt.

Återigen. de som är intresserade av saklig och objektiva slutsatser är välkomna att undersöka Jehovas vittnens ståndpunkt i olika saker.

Nu är det avfällingars(avhoppares) synpunkt på saker och ting som kommer fram i majoritet på Flashback´s forum(de flesta Jehovas vittnen bryr sig inte om olika forum). Vad Jehovas vittnen anser är starkt nedtryckt av denna vägg av motstånd mot Jehovas vittnen, därför finns denna "impopulära syn" på Jehovas vittnen.

Jag kan i o f s förstå om du känner dig förbannat trängd! Det är mänskligt! Men att gnälla och mena att det är förtal leder inte till mycket. Tvärtom är det så att de som är f d Jehovasmedlemmar har visat väldigt mycket fakta från originalkällor! Bemöt det med fakta istället Nu har du ju själv chansen att visa fakta! Exakt vad var rätt av det som Jehovas skrev om 1914 visade sig stämma?
Dessutom borde du väldigt lätt kunna påpeka exakt vilka saker som skrivits här som är desinformation. Menar du t ex att citaten från äldre böcker/tidningar är förfalskade?
Citera
2012-03-14, 00:42
Medlem
ujhs, jag är ganska trött på att förklara mig. Om du uppriktigt är intresserad av att veta vad Jehovas vittnens ståndpunkt är i olika saker, så tror jag att du förstår vilka frågor du ska ställa till mig, Mvh Jonny.
Citera
2012-03-14, 00:58
Medlem
Citat:
ujhs, jag är ganska trött på att förklara mig. Om du uppriktigt är intresserad av att veta vad Jehovas vittnens ståndpunkt är i olika saker, så tror jag att du förstår vilka frågor du ska ställa till mig, Mvh Jonny.

Mitt intresse är faktiskt mest på det psykologiska planet! Lärosatser/dogmer är väldigt att hitta och läsa in sig på. Men det är intressantare att se vad en viss tro gör med en människa och dennes tänkande/kännande och det sätt som vederbörande hanterar fakta på.
Det jag märkt är att JV-apologeterna på det är forumet när de blir trängda väldigt ofta börjar gasta om lögner, förtal och avfällingspropaganda, men man är väldigt svepande och ospecifik med vad som är lögn och förtal. Nu ska du få ett tips! Ni blir säkert mer respekterade om du ärligt och uppriktigt kan ge klara och koncisa svar. Att bli undanglidande när det hettar till med besvärande fakta är inte meriterande. JAg har förståelse för att folk helt enkelt blir förbannade på sånt.

Nu förstår jag att du i "det civila" inte kan vara uppriktig med vissa saker, jag gissar att om du skulle vara uppriktig inom ditt eget samfund med att tex skriverierna om 1914 var åt helsicke felaktiga! Men du är på ett anonymt forum nu! Du behöver inte väga dina ord på en guldvåg, för att inte riskera att få en fot i arslet och bli kickad ur församlingen. Så var litet rak och uppriktig, t ex med frågan jag ställde tidigare; vad anser du stämmer av det som skrevs om 1914?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in