2016-06-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja.
Handlar det "bara" om tro, eller ör det något vetenskapen kan undersöka? Det var väl så dom gamla "tänkarna" fick rätt, att det bevisades vetenskapligt?
Citera
2016-06-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Handlar det "bara" om tro, eller ör det något vetenskapen kan undersöka? Det var väl så dom gamla "tänkarna" fick rätt, att det bevisades vetenskapligt?

Nej det handlar inte bara om tro, tvärtom skulle jag vilja säga att det handlar om vetenskap och förnuft i olika former till 99% som ger en tro, en övertygelse.

Bibeln själv säger så här:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebreerna 11:1 NWT)

Vi kommer aldrig att få direkta bevis på Guds existens, eftersom ingen människa kan se Gud och leva. Men t.ex. när Gud delade röda havet, så blir man ganska övertygad om att det måste handla om något annat än en naturlig förklaring, eller dom 10 plågorna i Egypten, eller att döda människor uppväcks.

På liknande sätt kan man undersöka bibeln och bli övertygad/tro på att Gud existerar.

Bibeln ska läsas och tolkas, logiskt, vetenskapligt, språkvetenskapligt, men även andligt. Och i framtiden kommer Guds existens att bli bevisad genom att han ingriper på jorden och tar bort alla mänskliga regeringar och ersätter det med Guds kungarike. Då kan ingen förneka att Gud existerar, tvärtom kommer många människor förstå att Gud existerar, men ändå inte vända om från deras onda gärningar:

"Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar." (Upp 16:10-11 Bibel2000)
Citera
2016-06-30, 14:04
Medlem
Citat:
Nej det handlar inte bara om tro, tvärtom skulle jag vilja säga att det handlar om vetenskap och förnuft i olika former till 99% som ger en tro, en övertygelse.

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebreerna 11:1 NWT)

Vi kommer aldrig att få direkta bevis på Guds existens, eftersom ingen människa kan se Gud och leva. Men t.ex. när Gud delade röda havet, så blir man ganska övertygad om att det måste handla om något annat än en naturlig förklaring, eller dom 10 plågorna i Egypten, eller att döda människor uppväcks.

På liknande sätt kan man undersöka bibeln och bli övertygad/tro på att Gud existerar.

Bibeln ska läsas och tolkas, logiskt, vetenskapligt, språkvetenskapligt, men även andligt. Och i framtiden kommer Guds existens att bli bevisad genom att han ingriper på jorden och tar bort alla mänskliga regeringar och ersätter det med Guds kungarike. Då kan ingen förneka att Gud existerar, tvärtom kommer många människor förstå att Gud existerar, men ändå inte vända om från deras onda gärningar:

"Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta och hädade himlens Gud för sina smärtor och sina bölder och vände inte om från sina gärningar." (Upp 16:10-11 Bibel2000)
Det finns flera religioner och gudsföreställningar. Till och med inom samma religion har folk svårt att enas om vad Gud vill och hur skriften ska tolkas. Allt du skriver får mig att reagera som du (troligtvis) gör nör någon från en annan religion beskriver sin tro. En stor anledning till att du tror som du gör är geografisk.
Citera
2016-06-30, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
en kan tycka att man får skylla sig själv, om man kallar sig vittne men inte har sett Gud.

finns det nått såkallat vittne i världshistorien som gått ut med att han sett något himmelskt övht?

fattar ni inte att ni suddar bort betydelsen av ordet vittne?

Inom JV är man väldigt negativ till gudsupplevelser/uppenbarelser etc......man menar att gud kommunicerar via sin "jordiska organisation", d v s samfundet JV. Detta på gott och ont...knäppgökar som tycker sig höra guds röst har inget att hämta......men å andra sidan blir samfundet mer som en centralstyrd säljorganisation.
Citera
2016-06-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ja för att principen om synen på oliktänkare är densamma, även om det idag inte går så långt som till mord.

Hur ser JV på oliktänkande i de egna leden? För bövelen karl......kom inte och prata om tolerans; det klingar synnerligen falskt.
Citera
2016-06-30, 14:31
Medlem
Citat:

De tio plågorna över Egypten tycks ha gått egypterna förbi....trots att boskapen utrotades tre gånger (om jag minns rätt)....det finns inget i Egypten historia som tyder på detta. Liakså tycks ökenvandringen i Sinai inte satt arkeologiska spår.

Men; nu har du (organisationen) gjort en förutsägelse/tolkning om mänskliga regeringar. Varför då inte vänta med predikandet tills detta inträffat. Då finns det verifierbara bevis.
Förresten...skulle inte värdlens regeringar försvinna 1914 1916, 1925 och 1975? Jag tror det har funnits några fler årtal också
Citera
2016-06-30, 15:37
Medlem
Citat:
Det finns flera religioner och gudsföreställningar. Till och med inom samma religion har folk svårt att enas om vad Gud vill och hur skriften ska tolkas. Allt du skriver får mig att reagera som du (troligtvis) gör nör någon från en annan religion beskriver sin tro.

Jag reagerar: "Aha vad intressant, vill du resonera om det?" Är det så du reagerar?

Citat:
En stor anledning till att du tror som du gör är geografisk.

Nej, det finns Jehovas vittnen över hela världen, som kommer från alla möjliga etniska och kulturella bakgrunder.
Citera
2016-06-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
man menar att gud kommunicerar via sin "jordiska organisation", d v s samfundet JV.

Nej, man menar att Gud kommunicerar via bibeln.
Citera
2016-06-30, 15:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?
Jag tror att det handlar om att Jehovas Vittnen känns påträngande.
Människor vill söka sig själva till religion och tro.
De som kan det vill säga. En del föds in i religion.
Jag personligen gillar inte då människor kommer fram till mig och pratar om Gud men som i själva verket vill ha mig som medlem just till deras religion.
Idag ser jag mer att Jehovas Vittnen förändrat sitt sätt.
De står i centrum och har broschyrer men låter människor komma fram själva.
I allafall där jag bor ser jag detta.
Tror att det handlar mest om det påträngande sättet.
Citera
2016-06-30, 15:55
Medlem
Citat:
Hur ser JV på oliktänkande i de egna leden? För bövelen karl......kom inte och prata om tolerans; det klingar synnerligen falskt.

Man kan vara oliktänkande som Jv, så länge man inte agiterar och manifesterar och försöker påverka andra denna syn som man har.

Om personen som har dessa annorlunda tankar har rätt eller inte visar sig med tiden, men om personen har fel och personen agiterar som leder till splittring i församlingen, så är det en synd, sådana personer ska uteslutas:

"Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning." (Titus 3:10 Bibel2000)
Citera
2016-06-30, 16:02
Medlem
Citat:
De tio plågorna över Egypten tycks ha gått egypterna förbi....trots att boskapen utrotades tre gånger (om jag minns rätt)....det finns inget i Egypten historia som tyder på detta.

Det finns inte heller andra nederlag skrivet i Egyptens historia. Man skrev och skröt bara när det blev framgångar.

Citat:
Liakså tycks ökenvandringen i Sinai inte satt arkeologiska spår.

Hur mycket spår tror du att en ökenvandring avsätter?

Citat:
Men; nu har du (organisationen) gjort en förutsägelse/tolkning om mänskliga regeringar. Varför då inte vänta med predikandet tills detta inträffat. Då finns det verifierbara bevis.

Det finns bevis i bibeln om att dom mänskliga regeringarna ska krossas av Gud:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

Varför skulle vi tiga om det som står i bibeln?

Citat:
Förresten...skulle inte värdlens regeringar försvinna 1914 1916, 1925 och 1975? Jag tror det har funnits några fler årtal också

1914 trodde man det, men resten av "årtalen" är överdrivna påståenden från Jehovas vittnens motståndare.
Citera
2016-06-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ja.

På vilket sätt är du en tänkare som vet något som andra inte tror på?
Det är en extrem skillnad på att komma med revolutionerande information om vår världsbild kontra att presentera en domedagssekts profetior.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in