2011-12-20, 01:53
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppHuvud
Ifrågasätter du Guds ord nu? Om bibeln skall tolkas bokstavligt skall den inte tolkas bokstavligt då? Skulle Gud låtit sitt eget ord förvanskas?
Får en stark känsla av att du argumenterar bara för argumenterandets skull. Jag ifrågasätter inte Guds ord, lägg bara ner. Bibeln skall inte tolkas bokstavligt rakt igenom. Det resonemanget håller inte. Dessutom är det ett allmänt erkännande av majoriteten av teologer att man anser att det är ett avskrivningsfel. Uppenbarligen stämmer det ju inte i o m att en extra nolla har tillsatts. Varför ifrågasätta något som teologer - oavsett vilken övertygelse - är överens om? ateist-troll...
Citera
2011-12-20, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Får en stark känsla av att du argumenterar bara för argumenterandets skull. Jag ifrågasätter inte Guds ord, lägg bara ner. Bibeln skall inte tolkas bokstavligt rakt igenom. Det resonemanget håller inte. Dessutom är det ett allmänt erkännande av majoriteten av teologer att man anser att det är ett avskrivningsfel. Uppenbarligen stämmer det ju inte i o m att en extra nolla har tillsatts. Varför ifrågasätta något som teologer - oavsett vilken övertygelse - är överens om? ateist-troll...

Attityder mot Världen utanför.

'Jehovas Vittnen, varför så impopulära' är ämnet för tråden. Själv tänkte jag skriva att er attityd mot 'skenkristna' kan vara en faktor i detta. Men ska man döma av din reaktion på Mupphuvuds invändning, så är det nog lika illa med ateister som säger emot. Mitt bidrag få istället bli: 'attityder mot världen utanför'.
Citera
2011-12-20, 11:16
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
=Julistaja]
"om man istället använder sin egen hjärna"... Du menar på fullaste allvar att du är smartare än Gud, då det ju är Gud Jehovas ord, du ifrågasätter. Är du smartare än Gud? Varför skulle detta vara omöjligt? Skulle det vara omöjligt för Jehova att genom helig ande ge dessa upplysningar till profeten som skrev ner dessa ord? Eller för folket att för den delen utföra själva offrandet? Gud ställer inga orimliga krav på sitt folk.
Nej, jag ifrågasatte dem som skrev bibeln.
Så du menar att helig ande verkade genom dem som skrev bibeln, alltså orginal texterna, men att guds heliga anden inte verkade genom dem som skrev/kopierade texterna.

Citat:
Här anser man allmänt att "40.000" är ett avskrivningsfel och att det skulle ha stått "4.000".
Citera
2011-12-20, 11:20
Medlem
Citat:

Först och främst, tack för att du tog dig tid att svara. Jag vill att du skall veta att jag inte hyser något ont mot dig eller Jehovas Vittnen i allmänhet, jag är en nyfiken pojk som gillar att diskutera, och jag är inte ateist.

Jag nappade på denna hyperboldiskussion som introducerades tidigare i tråden och speciellt de stora slag som skall ha skett. Och mitt logiska resonemang är att ett sådant stort slag måste ha lämnat spår efter sig, andra skrifter eller arkeologiska. Om inte detta finns så föreslår logiken att det borde vara hyperbol som Gud genom sina författare använt för att markera för den framtida läsaren.

Dock kan jag inte utesluta att det har skett på det sätt som Bibeln beskriver, men min personliga åsikt är att det pekar på en överdrift.
Citera
2011-12-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Så du menar att helig ande verkade genom dem som skrev bibeln, alltså orginal texterna, men att guds heliga anden inte verkade genom dem som skrev/kopierade texterna.

Uppfattningen i den frågan verkar skifta bland de bibeltroende. Den evangeliska rörelsen, inklusive Frälsningaarmén har i Lausannedeklarationen klart uttryckt att Bibeln är utan fel. Punkt två inleds med: "Vi bekräftar vår tro på både Gamla och Nya testamentets gudomliga inspiration, sanning och auktoritet i dess helhet, såsom Guds enda skrivna ord, utan fel i allt som det påstår och det enda ofelbara rättesnöret för tro och liv ..."

Att Bibeln har förändrats genom fel vid kopiering och annat genom tiderna har varit väl känt sedan början av 1700 talet, när John Mill skulle ta fram texter för tryckning av Bibeln. Han upptäckte då att det fanns många versioner. Men många kristna har valt att ändå anse den felfri och då måste man väl mena att Gud har inspirerat felskrivningar, tillägg och rättelser som gjorts senare. Jaq vet inte om Vakttornet ställer sig bakom denna syn eller att man anser att dagens Biblar innehåller fel.

Jag tror egentligen inte att många kristna vill ha en uppfattning i frågan generellt, utan mer i det specifika fallet för att kunna förklara sådant texterna som man inte själv kan ställa sig bakom. De texter som stämmer med den egna uppfattningen brukar man nog hålla för ett felfritt rättesnöre och det vore väl synd att nagga på sina bergfasta uppfattningar genom att generellt uttrycka att Bibeln inte är felfri? Det är den uppfattning jag får när jag ser hur frågan hanteras.
Citera
2011-12-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertLind
Jag tror egentligen inte att många kristna vill ha en uppfattning i frågan generellt, utan mer i det specifika fallet för att kunna förklara sådant texterna som man inte själv kan ställa sig bakom. De texter som stämmer med den egna uppfattningen brukar man nog hålla för ett felfritt rättesnöre och det vore väl synd att nagga på sina bergfasta uppfattningar genom att generellt uttrycka att Bibeln inte är felfri? Det är den uppfattning jag får när jag ser hur frågan hanteras.

Jag tror att du har en bra poäng där.
Vi har ju inlägget av Julistaja här ovan där han använder "majoriteten av teologer" som stöd för sitt argument.
Vi vet ju att JV samtidigt avfärdar denna "majoritet av teologer" när de uttrycker andra åsikter än de som JV har.
Argument av det slaget används selektivt när det passar för syftet, precis som med tolkningar av Bibeln.
Citera
2011-12-20, 16:45
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Attityder mot Världen utanför.

'Jehovas Vittnen, varför så impopulära' är ämnet för tråden. Själv tänkte jag skriva att er attityd mot 'skenkristna' kan vara en faktor i detta. Men ska man döma av din reaktion på Mupphuvuds invändning, så är det nog lika illa med ateister som säger emot. Mitt bidrag få istället bli: 'attityder mot världen utanför'.
Min reaktion mot Mupphuvud var av den enkla anledning att klockan var sent på natten och jag hade svarat på andra hatiska inlägg och var fortfarande uppeldad. De som anser att vi har en "attityd" kanske själva känner sig träffade då vi 10 ggr av 10 alltid stöder oss på bibliska principer och skriftställen. Bibeln är ju som bekant inte nådig mot motståndare till Gud. När man då vidarebefordrar vissa skriftställen och principer så kan det tänkas att de missuppfattar syftet, vilket alltid är att upplysa om vad som är korrekt enligt Bibeln.

mvh

Citat:
Ursprungligen postat av MuppHuvud
Först och främst, tack för att du tog dig tid att svara. Jag vill att du skall veta att jag inte hyser något ont mot dig eller Jehovas Vittnen i allmänhet, jag är en nyfiken pojk som gillar att diskutera, och jag är inte ateist.

Jag nappade på denna hyperboldiskussion som introducerades tidigare i tråden och speciellt de stora slag som skall ha skett. Och mitt logiska resonemang är att ett sådant stort slag måste ha lämnat spår efter sig, andra skrifter eller arkeologiska. Om inte detta finns så föreslår logiken att det borde vara hyperbol som Gud genom sina författare använt för att markera för den framtida läsaren.

Dock kan jag inte utesluta att det har skett på det sätt som Bibeln beskriver, men min personliga åsikt är att det pekar på en överdrift.
Ber om ursäkt när jag fräste åt dig sådär senast inatt. Det var av den enkla anledning att klockan var sent på natten och jag hade svarat på andra (en del hatiska och onödigt spydiga) inlägg och var fortfarande uppeldad. Jag vet inte om det finns några "arkeologiska spår" men teoretiskt sett borde det finnas om man inte så tog hand om alla lik + tillhörigheter efter striderna. Som tidigare nämnt så används aldrig hyperboler i Bibeln i sådana sammanhang. Det finns som sagt ingen anledning för Gud att överdriva med siffror i antal soldater, boskap osv. Det fyller ingen funktion. I Bibeln används hyperboler uteslutande i liknelser som t ex den om kamelen och nålsögat. Jag har inte hittat något i Bibeln som tyder på att det skulle vara på något annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag tror att du har en bra poäng där.
Vi har ju inlägget av Julistaja här ovan där han använder "majoriteten av teologer" som stöd för sitt argument.
Vi vet ju att JV samtidigt avfärdar denna "majoritet av teologer" när de uttrycker andra åsikter än de som JV har.
Argument av det slaget används selektivt när det passar för syftet, precis som med tolkningar av Bibeln.
Att du bara orkar spy din galla. Ta reda på fakta istället. När vi avfärdar något som du påstår i det här fallet så är det av andra skäl än att det är just "majoriteten av teologer" så lägg bara ner ditt skitsnack, sitt inte här och sprid dina lögner om att vi skulle vara selektiva, att vi tar det som passar oss och vilka motiv vi har. Hade vi varit selektiva så hade vi aldrig ändrat oss i frågor som uppenbarligen bevisat att vi har förstått fel i skrifterna t ex, så vänligen men bestämt. Men du som ex-vittne har ju redan bestämt dig för att vad vi än företar oss så är det fel på något sätt. För tydligen så kan vi inte göra nåt rätt med tanke på att du inte kan skriva något annat än negativa kommentarer om Jehovas vittnen på Flashback. In fact det är väl det enda du gör här på FB, eller? Stackars dig som måste ödsla så mycket tid och energi på allt skitskyfflande... blir du inte trött? Be till Gud och be om vägledning vettja. Vem vet, du kanske kommer på bättre tankar?

Det var allt jag hade att säga till dig, tack för kaffet!
Senast redigerad av Julistaja 2011-12-20 kl. 16:59.
Citera
2011-12-20, 17:38
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Uppfattningen i den frågan verkar skifta bland de bibeltroende. Den evangeliska rörelsen, inklusive Frälsningaarmén har i Lausannedeklarationen klart uttryckt att Bibeln är utan fel. Punkt två inleds med: "Vi bekräftar vår tro på både Gamla och Nya testamentets gudomliga inspiration, sanning och auktoritet i dess helhet, såsom Guds enda skrivna ord, utan fel i allt som det påstår och det enda ofelbara rättesnöret för tro och liv ..."

Att Bibeln har förändrats genom fel vid kopiering och annat genom tiderna har varit väl känt sedan början av 1700 talet, när John Mill skulle ta fram texter för tryckning av Bibeln. Han upptäckte då att det fanns många versioner. Men många kristna har valt att ändå anse den felfri och då måste man väl mena att Gud har inspirerat felskrivningar, tillägg och rättelser som gjorts senare. Jaq vet inte om Vakttornet ställer sig bakom denna syn eller att man anser att dagens Biblar innehåller fel.

Nu har jag ju inte fått svar från Julistaja om på frågan om han anser att det bara är orginalskribenterna som är inspirerade av gud eller om det även gäller de som skrivit av/kopierat.

Hur som helst så är faktiskt inte kalten helt fel ute när han säger "när det passar deras syfte". Jag har läst i deras litteratur där det står att Jehova har sett till att rätt saker har hamnat i bibeln inga fel har kommit till, han har alltså även lett avskrivarna.

Detta låter ju bra i rätt sammanhang, men detta skapar ju problem i andra sammanhang för jv. Gudsnamnet finns inte med i ett enda av alla dokument/avskrivningar som ligger till grund för NT.
Inte förvånande kan man då läsa i annan litteratur från jv att avskrivarna var minsann inte felfria.

Så visst är man selektiva och oärliga för bara för att få ihop sin lära.

Och genom att ha förmedlat detta så väntar jag nu på att Julistaja skall elda upp sig och replikera med att jag bara skyfflar dynga på jehovas vittnen, förvrider ord osv osv.....men faktum är att så här är det.
Senast redigerad av KalleGustav 2011-12-20 kl. 17:49.
Citera
2011-12-20, 18:18
Medlem
Citat:
Jasså och hur har du kommit fram till det? Är det styrande kretsen som säger så?

Men om man istället använder sin egen hjärna och tänker till, har du då ens funderat kring rimligheten i dessa historier.
Hur räknar man tex 120 000 småboskap? Eller för den delen 22000 tjurar? Är det möjligt att räkna ihop 400 000 och 800 000 man? Hur kom man fram till att 500 000 man hade dödats. Räknade man liken, eller de som var kvar, och i så falla till vilken nytta?

144 000 djur offras på 7 dagar, det blir 14.3 djur per minut, dygnet runt. Jag antar att du ser inget orimligt i detta heller? Snacka om blodbad.

Julistaja tror ju på Noa och syndafloden och Adam o Eva också! Han tycker inte att något i bibeln är orimligt trots att det är vetenskapligt omöjligt! Man hade inga som helst logistiska möjligheter att utrusta massarmeer med vapen eller offra i sådan stor skala som beskrivs, man överdriver allt i bibeln...
Citera
2011-12-20, 18:35
Medlem
Citat:
Bibeln är ju som bekant inte nådig mot motståndare till Gud.

Det är säkert som du skriver att Bibeln inte är nådig mot 'motståndare till Gud' och när ni tillämpar detta på andra som bekänner sig till kristendomen, så tar dom illa upp och upplever en överlägsen attityd från er sida. Jag har sett hur man kallat en enskild person för 'skenkristen' i en debatt. Sådant väcker nog irritation och kanske ont blod även om det bara var sagt som ren faktaupplysning med stöd i Bibeln.
Citera
2011-12-21, 04:01
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Det är säkert som du skriver att Bibeln inte är nådig mot 'motståndare till Gud' och när ni tillämpar detta på andra som bekänner sig till kristendomen, så tar dom illa upp och upplever en överlägsen attityd från er sida. Jag har sett hur man kallat en enskild person för 'skenkristen' i en debatt. Sådant väcker nog irritation och kanske ont blod även om det bara var sagt som ren faktaupplysning med stöd i Bibeln.
Håller med dig. Jag råkar tyvärr ha ett hett temperament och tyvärr tänder jag till när man konsekvent bemöts av spydiga kommentarer, från de som inget annat gör här på FB än att hårt arbea på att misskreditera och skriva nedsättande om Jehovas vittnen, alltid med halvsanningar och döljer gärna bärande fakta, eller t o m kanske har förbisett visa detaljer. Dock har jag varit med vid ett otal tillfällen ute i tjänsten där det inte ens hjälper om man är lika ödmjuk, taktfull och vänlig som Kristus själv. Det landar sällan i god jord när man får reda på att man blivit lurad av sin egen kyrka till att tro på obibliska läror, som dessutom går att bevisa bortom allt tvivel med hjälp av Bibeln! Men det är ju självklart ingenting man direkt går in på vid dörren. Helst så ser vi att personen ifråga själv får komma fram till sina egna slutsatser, att de gör sanningen till sin egen!

Men det krävs ett ödmjukt och öppet hjärta och sinne att ta till sig detta, om man verkligen älskar Gud och vill lära känna honom då undersöker man saken närmare genom att studera Bibeln och begrundar noggrannt vad som är trovärdigt eller inte. Jag var själv likadan. Jag ifrågasatte allt, hade alltid frågor när vittnen kom för att studera. Jag ville veta och då tänkte jag minsann sätta dem på prov! Vareviga gång fick jag ett logiskt svar från Bibeln och utifrån det hölls ett logiskt resonemang och det håller än idag i mina ögon!

Men visst... det kan väcka irritation hos en del. Det är aldrig roligt att få svar som grundar sig på Bibeln som visar på att man tror på obibliska läror. En gudstro är ju bland det käraste en människa kan ha. En slags trygghet och om man tar bort den tryggheten då står man där i regnet och känner sig vilsen "Jaha? Vad ska jag tro nu då?"...... Därför anstränger sig Jehovas vittnen att vara taktfulla, vad någon än annan säger. Vi vet hur pass känsligt sånt här är. Detta grundar jag på fr o m att jag i vuxen ålder började studera Bibeln och på det sen ett 10-tal års erf. av olika församlingar.

mvh
Citera
2011-12-21, 04:15
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Nej, jag ifrågasatte dem som skrev bibeln.
Spelar det någon roll tycker du om David hade 4.000 eller 40.000 hästar? Tror du mer eller mindre på Gud då? Mitt svar är att den där extra 0:an kan lika gärna ha dykt upp efter att Gud förkastat judarna som sitt folk. Som du borde veta så verkar Guds ande inte hos de som inte tillber honom på ett sätt som han godkänner, alltså kan han inte låta sin heliga ande vila över de som gör avskrivningar. Tycker personligen att den där nollan ändrar absolut ingenting. Men du verkar ha slutat tro på Gud som vill göra en höna av den här fjädern. Är det inte bara så att du argumenterar för argumenterandets skull? För du verkar ju ha åsikter om precis allt som Jehovas vittnen ser positivt på. Du har ju aldrig något gott att säga om Jv t ex. Hatar du Jehovas vittnen så pass mycket att du måste uttala dig negativt om precis varenda stavelse? Ärligt talat. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att du går så långt för att spotta och spy galla på precis allt som Jv företar sig, för det verkar ju som att i din värld så finns det inget gott som kommer från Jv, det är de indikationer som du ger i a f. Jag har inte mycket mer att säga till dig, för det är lönlöst att skriva till någon som inte kan se objektivt på frågorna som dryftas här.

Tack för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in