Citat:
Ursprungligen postat av RobertLind
Attityder mot Världen utanför.
'Jehovas Vittnen, varför så impopulära' är ämnet för tråden. Själv tänkte jag skriva att er attityd mot 'skenkristna' kan vara en faktor i detta. Men ska man döma av din reaktion på Mupphuvuds invändning, så är det nog lika illa med ateister som säger emot. Mitt bidrag få istället bli: 'attityder mot världen utanför'.
Min reaktion mot Mupphuvud var av den enkla anledning att klockan var sent på natten och jag hade svarat på andra hatiska inlägg och var fortfarande uppeldad. De som anser att vi har en "attityd" kanske själva känner sig träffade då vi 10 ggr av 10 alltid stöder oss på bibliska principer och skriftställen. Bibeln är ju som bekant inte nådig mot motståndare till Gud. När man då vidarebefordrar vissa skriftställen och principer så kan det tänkas att de missuppfattar syftet, vilket alltid är att upplysa om vad som är korrekt enligt Bibeln.
mvh
Citat:
Ursprungligen postat av MuppHuvud
Först och främst, tack för att du tog dig tid att svara. Jag vill att du skall veta att jag inte hyser något ont mot dig eller Jehovas Vittnen i allmänhet, jag är en nyfiken pojk som gillar att diskutera, och jag är inte ateist.
Jag nappade på denna hyperboldiskussion som introducerades tidigare i tråden och speciellt de stora slag som skall ha skett. Och mitt logiska resonemang är att ett sådant stort slag måste ha lämnat spår efter sig, andra skrifter eller arkeologiska. Om inte detta finns så föreslår logiken att det borde vara hyperbol som Gud genom sina författare använt för att markera för den framtida läsaren.
Dock kan jag inte utesluta att det har skett på det sätt som Bibeln beskriver, men min personliga åsikt är att det pekar på en överdrift.
Ber om ursäkt när jag fräste åt dig sådär senast inatt. Det var av den enkla anledning att klockan var sent på natten och jag hade svarat på andra (en del hatiska och onödigt spydiga) inlägg och var fortfarande uppeldad. Jag vet inte om det finns några "arkeologiska spår" men teoretiskt sett borde det finnas om man inte så tog hand om alla lik + tillhörigheter efter striderna. Som tidigare nämnt så används aldrig hyperboler i Bibeln i sådana sammanhang. Det finns som sagt ingen anledning för Gud att överdriva med siffror i antal soldater, boskap osv. Det fyller ingen funktion. I Bibeln används hyperboler uteslutande i liknelser som t ex den om kamelen och nålsögat. Jag har inte hittat något i Bibeln som tyder på att det skulle vara på något annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag tror att du har en bra poäng där.
Vi har ju inlägget av Julistaja här ovan där han använder "majoriteten av teologer" som stöd för sitt argument.
Vi vet ju att JV samtidigt avfärdar denna "majoritet av teologer" när de uttrycker andra åsikter än de som JV har.
Argument av det slaget används selektivt när det passar för syftet, precis som med tolkningar av Bibeln.
Att du bara orkar spy din galla. Ta reda på fakta istället. När vi avfärdar något som du påstår i det här fallet så är det av andra skäl än att det är just "majoriteten av teologer" så lägg bara ner ditt skitsnack, sitt inte här och sprid dina lögner om att vi skulle vara selektiva, att vi tar det som passar oss och vilka motiv vi har. Hade vi varit selektiva så hade vi aldrig ändrat oss i frågor som uppenbarligen bevisat att vi har förstått fel i skrifterna t ex, så vänligen men bestämt. Men du som ex-vittne har ju redan bestämt dig för att vad vi än företar oss så är det fel på något sätt. För tydligen så kan vi inte göra nåt rätt med tanke på att du inte kan skriva något annat än negativa kommentarer om Jehovas vittnen på Flashback. In fact det är väl det enda du gör här på FB, eller? Stackars dig som måste ödsla så mycket tid och energi på allt skitskyfflande... blir du inte trött? Be till Gud och be om vägledning vettja. Vem vet, du kanske kommer på bättre tankar?
Det var allt jag hade att säga till dig, tack för kaffet!