2011-11-06, 15:24
Medlem
Hej!

Jag har en fin mittbit oxfilé som jag tänkte köra i ugnen på låg temp. Men det jag funderade lite på är en grej jag läst på nätet om att enzymerna som bryter ner köttet jobbar bäst i 40 grader. Rätt eller fel?

Teorin jag har är att jag tänkte sätta ugnen på 40-50 grader och låta den stå ett tag när innertempen nått ca 40-45 grader för att sedan höja till 100-125 grader och steka klart. Tänkte bryna i panna först och kanske vira in i folie för att innesluta vätskan bättre. Är detta ett recept på framgång eller är det overkill att köra med två olika temperaturer?

Kryddning blir väl flingsalt och grovmalen svartpeppar. Borde väl tränga in fint om jag har folie runt?
Någon med åsikter? Tack på förhand
Citera
2011-11-06, 16:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewbaccafitta
Hej!

Jag har en fin mittbit oxfilé som jag tänkte köra i ugnen på låg temp. Men det jag funderade lite på är en grej jag läst på nätet om att enzymerna som bryter ner köttet jobbar bäst i 40 grader. Rätt eller fel?

Teorin jag har är att jag tänkte sätta ugnen på 40-50 grader och låta den stå ett tag när innertempen nått ca 40-45 grader för att sedan höja till 100-125 grader och steka klart. Tänkte bryna i panna först och kanske vira in i folie för att innesluta vätskan bättre. Är detta ett recept på framgång eller är det overkill att köra med två olika temperaturer?

Kryddning blir väl flingsalt och grovmalen svartpeppar. Borde väl tränga in fint om jag har folie runt?
Någon med åsikter? Tack på förhand

Det finns inget du behöver bryta ner i oxfilé. Den är perfekt mör även som rå.
Idén är inte så dum i alla fall, eftersom du får ett kött som är perfekt jämnstekt rakt igenom.
Däremot kommer ett folieinlindat kött som ligger i ugn runt 40 grader att vara en bakteriehärd av guds nåde. Lek inte med ugnstemperaturer under 50 - möjligvis med undantag för när du håller på med bröd
Citera
2011-11-06, 17:40
Medlem
christerys avatar
Nu har jag inte testat, men har en idé. Kör på 100-125 och plocka ut efter ungefär en 3dje del av tiden, vila några minuter, In igen osv till du når rätt temp.

Funkar det så hör av dig. Borde bli saftigare, eller min idé är att det ska bli så.
Citera
2011-11-06, 18:37
Medlem
Bakteriehärd, ja kanske det.. Kör väl 100-125 istället. Humm. Några verkar tycka 175 grader passar bättre.. Kanske mest av tidsskäl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in