2011-11-06, 12:51
Medlem
Hejsan!

Det är så att jag köpte mig en ny dator på mediamarkt i mitten utav Juni ungefär. Det är alltså en Acer och den var nersänkt från 7000 till 5000 kronor då, så jag slog till. Men för ungefär 3 månader sedan så fick jag alltså bluescreen för första gången. Och det visar sig att det blir så varenda gång som jag laddar ner stora filer så som filmer, serier o spel mm. Jag tog mig självklart till affären och lämnade in den då det var ett års garanti på datorn. Dem hade den inne i 1 vecka och vad de gjorde då var att köra någon skiva i den och "starta" om den liksom, från början (vet inte vad de heter). Fick tillbaka den och började självklart att ladda ner något för att se om problemet kvarstod, mycket riktigt gjorde det de. Lämnade in den igen i 3 veckor, då bytte dem moderkortet på den. Det här funkade inte heller. Nästa gång hade dem den nästan inne i 1 månad och då bytte dem hårddisken på den. När dem hade bytt hårddisken så verkade alllting funka igen. Nu har jag nästan haft datorn hemma i en månad. Men igår så upplevde jag samma sak igen, BLUESCREEN............ Stannade självklart nerladdningarna. Den funkar alltså utmärkt när man inte laddar ner, men så fort man börjar nu så stängs den av med bluescreen.

Då är alltså min fråga som jag hoppas att någon vänlig själ kan ha något svar på, vad är det egentligen som gäller nu?
Kan jag begära att jag ska få en ny dator? Eller kommer dem bara att ta in den igen och byta ut hårddisken ännu en gång, då det ändå verkade vara det som funkade sist, men varför kommer då bluescreen tillbaka igen?
Jag känner verkligen att jag inte har någon vidare koll här, är det någon som vet??
Senast redigerad av rappie92 2011-11-06 kl. 13:01.
Citera
2011-11-06, 13:09
Medlem
Står det någonting när du får bluescreen?
Citera
2011-11-06, 13:15
Medlem
http://dfwitdepartment.com/blog.aspx?month=2011-3

Om du skrollar ner lite, så ser du en bild på "bluescreen of death" det är så det ser ut.
Citera
2011-11-06, 13:24
Medlem
Kimmeriens avatar
Har ingen egen erfarenhet från sådant men kan läsa följande hos konsumentverket:

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning
Vid hävning kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, så kallat nyttoavdrag.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag.../Fel-pa-varan/

För Övrigt kan det vara intressant att veta att du har 3års reklamationsrätt även om garantitiden bara är på 1 år:

Du får upplysning om att du inte kan reklamera för att garantitiden gått ut (om din vara inte är äldre än tre år har du kvar din reklamationsrätt även om garantitiden gått ut).

http://www.goteborg.se/wps/portal/!u...%20information
Senast redigerad av Kimmerien 2011-11-06 kl. 13:27.
Citera
2011-11-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappie92
http://dfwitdepartment.com/blog.aspx?month=2011-3

Om du skrollar ner lite, så ser du en bild på "bluescreen of death" det är så det ser ut.
Exakt så eller något liknande med annan text?
Citera
2011-11-06, 13:38
Medlem
[quote=Kimmerien] Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. [b]Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

Så jag kan alltså gå dit nu och säga att jag vill ha en ny dator nu med tanke på att det här är fjärde gången det händer?
Citera
2011-11-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckad-
Exakt så eller något liknande med annan text?

Texten är nästan så, min säger dock inte vilken fil som orsakar typ. och lite siffror o sånt stämmer inte
Citera
2011-11-06, 13:58
Medlem
Murguss avatar
Det låter som samma acer som jag skaffade för några månader sedan. Min var också nedsänkt till 5000 kr. Den har fungerat bra tills förra veckan då jag fick blue screen of death. Efter det kunde den inte bootas. Den stänges av och sattes på av sig själv i några minuter innan den kunde bootas. Igår hände detta igen och det tog ännu längre tid innan den kunde bootas. Jag laddar inte ner något utan surfar mest bara och jag har varit otroligt försiktig med datorn. Nu är jag rädd för att det ska krasha varenda gång jag går in på en sida. Jag har tänkt att ta in den till mediamarkt och försöka få den utbytt men problemet är att jag har flyttat till en annat stad pga studier. Jag tycker man borde kunna kräva en ny dator eller pengarna tillbaka då detta uppenbarligen är en dator med otrolig kass kvalitet. Eftersom datorn inte har blivit skadad och är relativt ny så är det löjligt om de ska reparera den. Felet finns ju i datorn och har funnits där ända sedan jag köpte den tror jag.

Jag köper nog aldrig mer acer.
Citera
2011-11-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murgus
Det låter som samma acer som jag skaffade för några månader sedan. Min var också nedsänkt till 5000 kr. Den har fungerat bra tills förra veckan då jag fick blue screen of death. Efter det kunde den inte bootas. Den stänges av och sattes på av sig själv i några minuter innan den kunde bootas. Igår hände detta igen och det tog ännu längre tid innan den kunde bootas. Jag laddar inte ner något utan surfar mest bara och jag har varit otroligt försiktig med datorn. Nu är jag rädd för att det ska krasha varenda gång jag går in på en sida. Jag har tänkt att ta in den till mediamarkt och försöka få den utbytt men problemet är att jag har flyttat till en annat stad pga studier. Jag tycker man borde kunna kräva en ny dator eller pengarna tillbaka då detta uppenbarligen är en dator med otrolig kass kvalitet. Eftersom datorn inte har blivit skadad och är relativt ny så är det löjligt om de ska reparera den. Felet finns ju i datorn och har funnits där ända sedan jag köpte den tror jag.

Jag köper nog aldrig mer acer.

Aa jag tänkte dra dit nu och försöka kräva en ny, de kan man ju ändå begära!
Citera
2011-11-06, 18:35
Medlem
Kimmeriens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappie92
Så jag kan alltså gå dit nu och säga att jag vill ha en ny dator nu med tanke på att det här är fjärde gången det händer?

Har som sagt ingen egen erfarenhet men som jag tolkar konsumentverket så svarar texten väldigt tydligt ja på det.

Jag hade skrivit ut texten från Konsumentverket, tagit med mig den till MM och sagt att jag vill ha en ny och refererat till texten.
Citera
2011-11-06, 18:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd -> Hårdvara då köpet är redan gjort tills vidare. Tråden blir kanske flyttad till Juridik.

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in