Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-23, 17:35
  #73
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Minst 3,700, läser varje dag.
God vad mycket. Ja, jag önskade jag tog mig tid att läsa så många böcker.
Citera
2017-09-23, 17:38
  #74
Medlem
Cheeswisss avatar
2017 lyssnar man på böcker
Citera
2017-09-23, 17:48
  #75
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeswiss
2017 lyssnar man på böcker
Har aldrig förstått det, det är för folk som inte kan läsa mestadels?
Citera
2017-09-23, 18:04
  #76
Medlem
Zests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeswiss
2017 lyssnar man på böcker
har faktiskt testat men är inte samma sak alls. läser hellre.
har blivit ett gäng genom åren.
Citera
2017-09-23, 19:14
  #77
Medlem
Jag skapade ett kalkyleringsblad och började räkna utifrån de böcker jag har hemma och tog exempelvis Astrid Lindgren via wikipedia för att se vilka böcker jag läst. Alfons Åberg och andra barnböcker kan jag ju lägga till, men någonstans ska vi väl ändå dra gränsen. Jag har också slängt en jävla massa böcker och har inte i huvudet hur många böcker om 2 vk jag läst sedan jag var barn. Har glömt bort alla biografier jag läst.

Tom Clancy har jag exempelvis läst 16 böcker av, 25 st av Astrid Lindgren, 10 Jan Guillio.

På mitt uträkningsblad har jag för tillfället 250 böcker, men jag har säkert läst det dubbla minst och säkert tre gånger så många. Homeros, Krig och fred, Bibeln och Mein Kampf har jag läst en del i men inte hela, ska man räkna med de man bara läst en del?

Sen är det så att om man räknar med alla böcker man tvingats läsa i studiesyfte lär jag ju komma upp i ytterligare 100 om man räknar allt från ettan i grundskolan till högskola.

Sen läser jag ju inte allt enbart en gång utan flera gånger, jag har tre fulla bokhyllor och för tillfället läser jag John Jakes Nord och Sydtrillogi som jag läste senast på 90-talet.

Summa summarum är att jag läst 250 till 1000 böcker
Citera
2017-09-24, 20:46
  #78
Medlem
Det är väl inte så lätt att komma ihåg, men jag tror att det är ett tresiffrigt tal, mellan 100 och 1000. Så har jag läst några e-böcker och PDF-filer på internet i utskrivet exemplar, om det ska räknas som böcker.
Citera
2017-09-26, 21:19
  #79
Medlem
Enydrions avatar
Det borde bli mellan 7 till 8000, sen några år tillbaka så lyssnar jag på dem i stället, jag har ungefär 4000 ljudböcker att välja mellan
Citera
2017-11-24, 18:38
  #80
Medlem
Shit, oj, oj, oj ?

Läsande har ju alltid gått upp och ner.
Drog mig undan allt när jag var i slutet av 20års åldern under tio månader och då läste jag 12 - 14 timmar varje dag, för det fanns inget annat att göra. Bodde på en liten ö långt ute i havsbandet.
Så mycket kan jag idag läsa under kortare perioder 1 - 2 veckor om jag hittat någon ny intressant författare och plöjer denne.
Annars kan det ibland gå en månad när jag håller på med samma författare.
Innan jag gjorde utröjning nu pga platsbrist hade jag runt 45 hyllmeter och det torde röra sig om 1500 böcker. Det såg otroligt mycket ut i min lilla etta men det var ändå bara en bråkdel av allt jag har läst.
Sen typ åttaårsåldern har jag läst flitigt och nu närmar jag mig femtio.

Tycker jag borde hunnit med 10.000 böcker men när jag räknar på det så betyder det 250 böcker per år, och det har jag nog inte snittat hela tiden.
Men 6-7000 har jag nog hunnit med.

Kanske ?

Peace
Citera
2017-11-25, 20:46
  #81
Medlem
Läste någonting längre bak i tråden om lästakt.
Den har ändrats enormt sen jag var i mitten av tjugoårsåldern.
Jag hade förfinat snabbläsande till en upphöjd konst och läste enormt snabbt.
Jag vet inte idag exakt hur mycket jag var kapabel att läsa men jag ljuger nog inte om jag säger att när det gick som fortast, under idealiska förhållanden, kom upp i över tvåhundra sidor i timmen.
Det är extremt mycket, jag vet, men jag undrar om inte min salig far läste ännu snabbare?

Idag ligger jag mer på 40 - 60 sidor i timmen.
Det beror på att jag målar upp allt på ett helt annat sätt. Läser ofta om meningar, tänker och funderar och drömmer.

Det lustiga är att jag minns inte böckerna bättre för att jag läser långsamt.
Det händer då och då att jag sextio - sjuttio sidor in i en bok inser att jag läst den förut.
Det kan delvis bero på det jag brukar kalla gallopperande ADHD. Det gör en glömsk, och min är verkligen gallopperande.
Det kan också bero på extensivt brukande av jazztobak i ungdomen.

Hur som helst är det inte enbart av ondo. Böcker jag tycker om kan jag läsa flera gånger bara jag väntar lite tid. Jag minns ofta ramberättelsen men inte detaljerna.

Ondo var väl att jag fick avsluta mina försök att bli bibliotekarie.
Läste litteraturvetenskap och älskade det verkligen, alla diskussioner kring det man läste.
Tyvärr gick tentorna bara så och så då jag trots intensivt pluggande bara kom ihåg runt hälften eller så = /

Men mitt liv har blivit bra ändå och det är ju huvudsaken.

Peace
Citera
2017-11-26, 08:57
  #82
Medlem
Jag har efter en hel del funderande insett att jag nog får skriva ner siffran till 4000 - 5000.
Två böcker i veckan är nog ett mer realistiskt tal om man slår ut det på hela tiden.
Det är ju onekligen så att mina andra stora intressen musik och film tar upp en hel del tid, om än inte ens tillsammans lika mycket som läsandet.
Och hojåkandet och friluftslivet, visseligen prioriterar jag min fritid framför pengar men den är ju onekligen ändå begränsad.

Peace
Citera
2017-11-26, 12:00
  #83
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Gillade alltid att läsa men började att göra det på allvar runt 2012 och sen dess har jag läst ungefär 200 böcker (enligt listan på fb). Har dock inte tid över för läsning då jag jobbar så då blir det mellan 30-35 böcker per år..

Skulle gissa på att jag har läst runt 300 böcker i hela mitt liv. Är 29 år gammal nu.
Citera
2017-11-29, 14:44
  #84
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det borde bli mellan 7 till 8000, sen några år tillbaka så lyssnar jag på dem i stället, jag har ungefär 4000 ljudböcker att välja mellan

Det är utspritt på bortåt 50 år, då jag började låna en hög böcker på biblioteket en gång i veckan, nån gång på högstadiet, minns jag lånade Den stora hemsökelsen då....

Ljudböcker på svenska och engelska är väl under de sista 15 åren eller så, sen jag började med mp3 spelare, den första med hårddisk...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback