2011-02-26, 02:45
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assa2010
Att man som hem-brännare inte skulle kunna ha kunder är befängt. Det är hembränt inte hemförtärt.

Trist att den här myten är så sprid.

De flesta starkvinerna på bolaget som produceras i små upplagor produceras på traditionella vingårdar där företagaren bor på gården. Dessa starkviner på bolaget är alltså hembränt enligt dig?
Citera
2011-02-26, 12:03
Medlem
Bobofesks avatar
Dumt att chansa
Citera
2011-02-27, 10:35
Medlem
liqueurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobofesk
Dumt att chansa

Helt rätt, om du ska dricka hembränt så ska du antingen veta vem som har tillverkat spriten eller gjort den själv annars riskerar man att någon idiot har blandat ut den med metanol för att han/hon trodde att det oxo var etanol.
Citera
2011-02-27, 12:57
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liqueur
Helt rätt, om du ska dricka hembränt så ska du antingen veta vem som har tillverkat spriten eller gjort den själv annars riskerar man att någon idiot har blandat ut den med metanol för att han/hon trodde att det oxo var etanol.

Fast det gäller i så fall även sprit från systembolaget. De har inte koll på vad varenda flaska innehåller.

Edit: Resonemanget måste även tillämpas på alla livsmedel. T.ex. måste man då även odla all sin egen mat.
Citera
2011-03-02, 15:02
Medlem
notnaantons avatar
Frågade faktiskt min naturkunskapslärare om detta. Fick svaret att etanol KAN brytas ned till metanol, hur visste han dock inte. Vad jag vet annars är att det inte blir metanol om du inte torrdestillerar.
Citera
2011-03-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Fast det gäller i så fall även sprit från systembolaget. De har inte koll på vad varenda flaska innehåller.

Edit: Resonemanget måste även tillämpas på alla livsmedel. T.ex. måste man då även odla all sin egen mat.

Kan du ge ett enda exempel på att systemet haft något allvarligare fel på någon av sina spritdrycker!?

Jag tror knappt att dom får en enda reklamation..

När en tillverkare får "kontrakt" med systemet är det som att vinna på lotto och dom är extremt noggranna vid leveranserna..

.
Citera
2011-03-02, 20:32
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Kan du ge ett enda exempel på att systemet haft något allvarligare fel på någon av sina spritdrycker!?

Jag tror knappt att dom får en enda reklamation..

När en tillverkare får "kontrakt" med systemet är det som att vinna på lotto och dom är extremt noggranna vid leveranserna..

.

http://www.vinochgastronomi.se/systembolaget-infor-saljstopp/

http://www.silobreaker.se/l-med-glassplitter-terkallas-5_2263970437815861300

I slutändan talar vi om tämligen teoretiska risker där ingen kommer i närheten av de risker som etanolruset för med sig. Men vill man påstå att det alltid finns nån slags fara med hembränt så ska man inte tro att det inte finns det med systemsprit.
Citera
2011-03-02, 22:40
Medlem
klybans avatar
Glykol har väl varit problem som har funnits förr i alla fall.
Som används till att söta upp viner, vilket man verkligen kan undra om smartheten
Citera
2011-05-21, 19:52
Medlem
Hyarrostars avatar
Här är en hembränningsguide där står det bland annat om att man inte blir blind av HB.

Tryck Ctrl + F sedan skriver man "Bra att veta om Hembränt" så kommer det upp ett stycke där ni kan läsa.

http://www.amazingstill.com/se/Plastbrannaren.pdf
Citera
2011-05-21, 22:43
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Glykol har väl varit problem som har funnits förr i alla fall.
Som används till att söta upp viner, vilket man verkligen kan undra om smartheten
Det finns olika glykoler, propylenglykol tex, är inte farlig. (det använder jag till snus)
Etylenglykol däremot är giftigt, men billigare.
Det är väl det man blandat i ex vin för att få det sötare skulle jag tippa.
Citera
2011-05-21, 23:05
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det finns olika glykoler, propylenglykol tex, är inte farlig. (det använder jag till snus)
Etylenglykol däremot är giftigt, men billigare.
Det är väl det man blandat i ex vin för att få det sötare skulle jag tippa.
korrekt, men dom flesta använder nog glycerin/glycerol i dag, som i princip har samma egenskaper, men är billigare. om det funkar i snus har jag dock ingen aning om.
Citera
2011-05-21, 23:13
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
korrekt, men dom flesta använder nog glycerin/glycerol i dag, som i princip har samma egenskaper, men är billigare. om det funkar i snus har jag dock ingen aning om.
Det är samma i princip som propylenglykol va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in