Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Det är inte självklart att just etanol ska bildas när jästsvamparna vill få energi ur en sockerart. Varför skulle de inte lika gärna kunna bilda metanol, det är bara en väteatom som byts ut mot en metylgrupp? Eller varför inte lite av varje, så de måste separeras vid destillationsprocessen? Hade naturen varit inrättad på det sättet (eller ja, mer än den redan är, det bildas ju pyttelite metanol under jäsprocessen) så hade det varit möjligt för en oerfaren hembrännare att få en mycket giftig slutprodukt.
Kör du samma resonemang när det gäller giftiga växter? "Det är en jävla planta som tar upp vatten och mineraler ur marken och får sin energi från solen. låter det rimligt att dö av det?".
Då metanolen har lægre kokpunkt æn etanol så borde man kunna lyckas med att plocka ut en hel del metanol om man kokar mycket. Det borde man finna i det som kallas heads.
Animals - Oral LD50 values for methanol in animals are 0.4 g/kg
in the mouse, 6.2 to 13 g/kg in the rat, 14.4 g/kg in the rabbit,
and 2 to 7 g/kg in the monkey
LDLo 143 mg/kg oralt människa
Men om jag inte ræknar fel hær så skulle jag behøva få i mig ca 3 dl 100% metanol før att ha en 1/2 att dø. Det kanske till och med ær så att det ær metanolen som ær giftig och skadar mænniskor, så man skadas mindre om man spæder spiritus fortis med vatten.
Då har vi inte bara ett kaloriargument før att sænka spritskatten utan æven ett metanol argument.
:Med den nya datan så ær ca 1 dl tack och adjø.