Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2002-11-06, 05:50
  #13
Medlem
r2d2s avatar
Det beror ju helt och hållet på vilket mål man har med sin programmering.
Assembler är ju absolut inget svårt språk att lära sig. Det är elementärt. Det svåra i assemler kommer när man vill göra något med det. Att skriva ett program som summerar två tal och faktiskt förstå vad som händer är simpelt. Att få den att skriva ut talet på skärmen, eller att fråga användaren om vilka två tal att addera, för att inte tala om att göra det i ett fönster med två Edit controller. Då börjar det bli riktigt svårt. Därfär är det i princip ingen som gör det i praktiken heller. Ett högnivå språk som C++, C eller VB gör sig bättre här (vilket som gör sig bäst beror på vem du frågar, föredrar själv C++, men smaken är som ... och VB är alls inte att förakta för att göra enklare prototyp system)

Assembler är användbart när man har extrema krav på performance och maskin nära kodning (t.ex. för drivrutiner o.d., eller Embedded system där du kanske jobbar med en processor som du inte har någon Basic kompilator för, eller ens en C kompilator)

Om målet är att bli en "jävel på datorer" och förstå hur allt hänger samman är det inte alls fel att börja från grunden. Började själv med en tidig MASM och en bok som hette "Assembly Language Programming for the IBM Personal Computer" av David J. Bradley som var bra och lättläst (finns säkert bättre idag, men på denna front händer det ju inte så mycket, så om den inte är av senaste stuk gör inte så mycket.)

Om du vill ha rudimentära kunskaper i programmering, och kanske skriva något flashigt javascript för en hemsida är det lite overkill. Vägen innan du når till din första kontakt med en browser med Assembler är väääldigt lång.
Citera
2002-11-06, 15:34
  #14
Medlem
Okej, jag hade visst missuppfattat det här men Assembler lite, jag visst inte att det var ett samlingsspråk för en massa olika...så den här "uppklarningen" tackar jag för =)

För väl köpa några böcker om ASM å lära mig lite =P
Citera
2002-11-08, 08:30
  #15
Medlem
Det är bara att köra på med assemblern. Men det tar lite tid innan man kan göra något vettigt. Personligen tycker jag att man bör med något högnivåspråk och arbeta ner sig till assembler.

Sidor om hur du lär dig programmera assembler finns det gott om på nätet.

http://www.free2code.net/tutorials/asm

är ett exempel
Citera
2002-11-09, 16:21
  #16
Medlem
Tror inte heller det spelar så stor roll i vilken ände man börjar. Dock är ju risken med att man börjar med ASM att man så att säga "går in i väggen". Risken kan vara att man hinner tröttna på det här med programmering om det tar en månad innan man klarar av att skriva ut "Hello World!" på skärmen....
Citera
2002-11-09, 16:46
  #17
Moderator
rancors avatar
öj öj.. fan va många gånger man skrivit dessa ord..

Hello World

Codat denna mening när jag arbetat med dessa olika språk

QBasic
Turbo Pascal
MC68k ASM
C++
Visual Basic
HTML
JAVA
ASP
XML
PERL

nästa steg får väll bli i x86 ASM misstänker jag :-)
Citera
2002-11-12, 08:56
  #18
Medlem
Jag har faktiskt också klarat av att skriva ut Hello World i C++, fatta att jag är stolt =)
Jag har fått tag i boken C++ Direkt (evighets-lånad från skolan...) och den verkar bra, så när jag läst ut den en 10ggr så kan jag börja med ASM. Fan nu har jag ju ingen fritid kvar =)
Citera
2002-11-12, 08:57
  #19
Medlem
Jag har faktiskt också klarat av att skriva ut Hello World i C++, fatta att jag är stolt =)
Jag har fått tag i boken C++ Direkt (evighets-lånad från skolan...) och den verkar bra, så när jag läst ut den en 10ggr så kan jag börja med ASM. Fan nu har jag ju ingen fritid kvar =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback