Citat:
Ursprungligen postat av
Anklagaren
Kan du utveckla det fetade? Vad menas med att förändringen ”drivs av moln” och vad menas med ”extern ökning av solinstrålning”?
Finns det t.ex. någon intern ökning av solinstrålning?
Med att förändringen i ASR drivs av exvis moln menar jag att den observerade ökningen i ASR i Loeb främst beror på minskad reflektion av kortvågig strålning, alltså förändringar i molnighet och molnegenskaper. Färre eller mindre reflekterande moln - > mindre solstrålning reflekteras bort - > högre ASR.
Det är alltså en förändring i jordens albedo, inte i den inkommande sol(in)strålningen.
Med extern ökning av solinstrålning menar jag en förändring i total solar irradiance (TSI), alltså hur mycket energi solen faktiskt skickar mot jorden. Det är den enda relevanta externa kortvågs-forcingen på den här tidsskalan, och den visar ingen trend som kan förklara uppvärmningen.
Och nej, det finns ingen ”intern” ökning av solinstrålning. Det som däremot kan förändras internt i klimatsystemet är hur mycket av den inkommande solstrålningen som reflekteras bort eller absorberas, till exempel via moln, is eller aerosoler.
Det är just därför ASR inte är en forcing utan ett resultat av både externa drivkrafter och interna processer/feedbacks.
Och som jag skrivit tidigare, som jag tror att du har läst, så är ASR helt innehållslöst som förklaring till uppvärmningen. Det är endast en term av två i ekvationen för enrgibalansen. Och säger inte ett dyft om orsaker till förändringar i ASR.
ASR kan beskrivas som TSI*(1-a)/4 som globalt medel. Det som finns att skruva på är således både TSI (extern forcing ) och a (intern). Där a dessutom kan delas in i en rad olika termer som tidigare nämnts..
Jag vill också tydligt klargöra villkoren för en fortsatt diskussion mellan dig och mig. Vill du lära dig om och diskutera klimatvetenskap som den faktiskt ser ut, diskuterar jag gärna.
Men om dina motiv snarare ligger i att lära dig och utveckla dina klimatförnekar - talking points, så är jag ointresserad.
Du kan se min historik i tråden, så ser du att jag varit väldigt aktiv i tråden tidigare. Men lämnade för att det inte är meningsfullt att varken förklara eller diskutera med folk som inte
vill förstå.