2026-03-20, 00:16
  #64285
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, det är faktisk energi från ökande ASR som mätts av CERES. ASR är inte med i IPCC:s förklaringsmodell som bara har med TSI för solen.

Och det brukar man väl kalla en feedbackeffekt? Och du vill stoppa in det som en forcing, som om det var något extra som kom utifrån? Varför vill du göra det?
Citera
2026-03-20, 00:21
  #64286
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Och det brukar man väl kalla en feedbackeffekt? Och du vill stoppa in det som en forcing, som om det var något extra som kom utifrån? Varför vill du göra det?
Om ökningen av ASR är en feedback så innebär det att klimatkänsligheten för CO2 är mycket högre än vad IPCC anger. Det är ju precis vad Hansen & Kharecha säger. Förstår du inte det?
Citera
2026-03-20, 00:24
  #64287
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Om ökningen av ASR är en feedback så innebär det att klimatkänsligheten för CO2 är mycket högre än vad IPCC anger. Det är ju precis vad Hansen & Kharecha säger. Förstår du inte det?

Men du vill räkna in den på ett ställe där den inte hör hemma? Om du stoppar in siffrorna på rätt ställe, där forskarna tycker att de ska stoppas in, så kanske allt löser sig?
Citera
2026-03-20, 00:28
  #64288
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Men du vill räkna in den på ett ställe där den inte hör hemma? Om du stoppar in siffrorna på rätt ställe, där forskarna tycker att de ska stoppas in, så kanske allt löser sig?
IPCCs förklaringsmodell innehåller de energier som lett till uppvärmningen från 1750 (enligt IPCC). Det finns inget annat ställe att stoppa energin från ökande ASR i IPCC:s förklaringsmodell.
Citera
2026-03-20, 00:38
  #64289
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
IPCCs förklaringsmodell innehåller de energier som lett till uppvärmningen från 1750 (enligt IPCC). Det finns inget annat ställe att stoppa energin från ökande ASR i IPCC:s förklaringsmodell.

Så du tycker att den ska in där för att det inte finns något annat ställe att stoppa den? Vad tycker experter om att räkna på det viset?

Det känns spontant som att det finns viss risk att det blir tokigt och man stoppar in siffror lite hux-flux utan att veta vad man gör.
Citera
2026-03-20, 00:44
  #64290
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Så du tycker att den ska in där för att det inte finns något annat ställe att stoppa den? Vad tycker experter om att räkna på det viset?

Det känns spontant som att det finns viss risk att det blir tokigt och man stoppar in siffror lite hux-flux utan att veta vad man gör.
Nej, energin måste in i modellen som modellerar globala temperaturen annars blir globala temperaturen felmodellerad. Förstår du inte det?
Citera
2026-03-20, 00:57
  #64291
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, energin måste in i modellen som modellerar globala temperaturen annars blir globala temperaturen felmodellerad. Förstår du inte det?

Eftersom du inte har kunnat hänvisa till någon extern källa för att styrka att din uträkning är korrekt, och den verkar suspekt för att uttrycka det milt, som att jämföra äpplen med päron, eller som att försöka betala i affären med kaffefilter istället för pengar, så verkar det för mig som att det är du som riskerar att ställa till det med felaktig uträkning. Är du verkligen säker på att det sätt att räkna är korrekt?
Citera
2026-03-20, 01:08
  #64292
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Eftersom du inte har kunnat hänvisa till någon extern källa för att styrka att din uträkning är korrekt, och den verkar suspekt för att uttrycka det milt, som att jämföra äpplen med päron, eller som att försöka betala i affären med kaffefilter istället för pengar, så verkar det för mig som att det är du som riskerar att ställa till det med felaktig uträkning. Är du verkligen säker på att det sätt att räkna är korrekt?
Jag har visat större tålamod med dig än vad någon kan begära. Det du nu skriver är så sjukt att det får vara nog. Alla gränser är sedan länge passerade. Det är helt oacceptabelt att du håller på såhär i tråden.
Citera
2026-03-20, 01:13
  #64293
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har visat större tålamod med dig än vad någon kan begära. Det du nu skriver är så sjukt att det får vara nog. Alla gränser är sedan länge passerade. Det är helt oacceptabelt att du håller på såhär i tråden.

Jag försöker nå fram till sanningen. Det är mitt enda mål. Jag frågade dig om du är säker på att det är ett korrekt sätt att räkna, det är väl inte en så svår sak att svara på.
Citera
2026-03-20, 01:20
  #64294
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag försöker nå fram till sanningen. Det är mitt enda mål. Jag frågade dig om du är säker på att det är ett korrekt sätt att räkna, det är väl inte en så svår sak att svara på.
Du svamlar om kaffefilter, äpplen, päron och att något är suspekt. Är du påverkad? Vad är det för ”sätt att räkna” du yrar om?
Citera
2026-03-20, 01:24
  #64295
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du svamlar om kaffefilter, äpplen, päron och att något är suspekt. Är du påverkad? Vad är det för ”sätt att räkna” du yrar om?

Jag efterfrågar upprepat en enda sak, och är ganska övertydlig i att göra det. Du kan med fördel fokusera på den egentliga frågan (vet du att du verkligen räknar på korrekt vis?) istället för på mina tramsiga liknelser, de är ju inte viktiga utan mer tänkt som ett inslag av humor i allt det här tragiska.

Jo, jag missade andra delen av inlägget. Vad jag menar med sättet att räkna är följande: Det verkar för mig som att du vill räkna in en siffra i en tabell där den kanske inte fungerar att stoppa in, eftersom den indirekt redan kanske är inräknad på ett eller annat vis. Så jag undrar om du verkligen är säker på att du tänker rätt med din uträkning.
__________________
Senast redigerad av anomalign 2026-03-20 kl. 01:26.
Citera
2026-03-20, 01:32
  #64296
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag efterfrågar upprepat en enda sak, och är ganska övertydlig i att göra det. Du kan med fördel fokusera på den egentliga frågan (vet du att du verkligen räknar på korrekt vis?) istället för på mina tramsiga liknelser, de är ju inte viktiga utan mer tänkt som ett inslag av humor i allt det här tragiska.

Jo, jag missade andra delen av inlägget. Vad jag menar med sättet att räkna är följande: Det verkar för mig som att du vill räkna in en siffra i en tabell där den kanske inte fungerar att stoppa in, eftersom den indirekt redan kanske är inräknad på ett eller annat vis. Så jag undrar om du verkligen är säker på att du tänker rätt med din uträkning.
Saken handlar om att uppmätt forcing från ASR inte är kompatibel med IPCC:s förklaringsmodell. Jag har inte ”räknat” på något så din fråga är nonsens. Och skippa din ”humor” den är bara barnslig, tråkig och OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in