2024-12-27, 18:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Svt rapporterar:

"Klimatförändringar orsakade av människor gav i snitt 41 farligt varma dagar 2024, enligt World Weather Attribution (WWA) och Climate Central.

Klimatförändringarna bidrog till att minst 3 700 människor dog och miljoner tvingades på flykt i de väderhändelser man studerat i den nya rapporten."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...e-av-manniskan
SVT har inte med någon länk till rapporten så det går inte att bedöma sanningshalten i artikeln. Rubriken talar dock mot den forskning som tyder på att värmen orsakats av solinstrålning, se t.ex. inlägget av wwr ovanför ditt inlägg.
Citera
2024-12-29, 02:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
SVT har inte med någon länk till rapporten så det går inte att bedöma sanningshalten i artikeln. Rubriken talar dock mot den forskning som tyder på att värmen orsakats av solinstrålning, se t.ex. inlägget av wwr ovanför ditt inlägg.

https://www.worldweatherattribution....ather-in-2024/
Citera
2024-12-29, 02:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
https://www.worldweatherattribution....ather-in-2024/
Tack, den länken fanns såvitt jag kan se inte i källan som angavs.

Efter en snabb skumning hittar jag inga bevis på uppvärmning ensidigt orsakad av människan. Kan du vänligen citera för att snabba upp processen.
Citera
2024-12-29, 02:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tack, den länken fanns såvitt jag kan se inte i källan som angavs.

Efter en snabb skumning hittar jag inga bevis på uppvärmning ensidigt orsakad av människan. Kan du vänligen citera för att snabba upp processen.

Citera vad? Jag tror inte ett skvatt på det de skriver. Jag ville bara vidarebefordra länken.
Citera
2024-12-29, 02:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Citera vad? Jag tror inte ett skvatt på det de skriver. Jag ville bara vidarebefordra länken.
OK, tack för länken (som SVT utelämnade). Det finns såvitt jag kan se inte en enda källhänvisning till någonting som tydligt styrker att detta skulle vara orsakat av människan. Som vanligt alltså.
Citera
2024-12-29, 12:50
Medlem
MrArturs avatar
Här finns rapporten i sin helhet.
https://spiral.imperial.ac.uk/bitstr..._Report_LR.pdf

Sidan 6 sammanfattar metoden lite. Det går såklart att djupdyka ännu mer.
Citera
2024-12-29, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Nu fryser barn ihjäl.

https://www.expressen.se/nyheter/var...-ihjal-i-gaza/
Citera
2024-12-30, 09:21
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Här finns rapporten i sin helhet.
https://spiral.imperial.ac.uk/bitstr..._Report_LR.pdf

Sidan 6 sammanfattar metoden lite. Det går såklart att djupdyka ännu mer.
Välkommen tillbaka efter juluppehållet i ditt eviga klimatalarmist propaganda.
Hoppas du lever som du lär (Dina herrar bestämt att du ska lära ut). Ett sätt är att inte äta jäst bröd eller drycker. då jästsvampar avger koldioxid (co2) vid jäsning.

Tänk på alla miljoner västerlänningar som äter jäst bröd dagligen. Att kampanja om förbud för jästa matvaror, kunde vara ännu ett sätt för tok-vänstern att sticka ännu en dolk i ryggen på vita människor.

Jäst=koldioxid=klimatkris=pengar för klimatalarmister.
Citera
2024-12-30, 09:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Välkommen tillbaka efter juluppehållet i ditt eviga klimatalarmist propaganda

Tack!
Citat:

Hoppas du lever som du lär (Dina herrar bestämt att du ska lära ut). Ett sätt är att inte äta jäst bröd eller drycker. då jästsvampar avger koldioxid (co2) vid jäsning.

Tänk på alla miljoner västerlänningar som äter jäst bröd dagligen. Att kampanja om förbud för jästa matvaror, kunde vara ännu ett sätt för tok-vänstern att sticka ännu en dolk i ryggen på vita människor.

Jäst=koldioxid=klimatkris=pengar för klimatalarmister.
Om man vill göra syrliga poänger om klimatet kan det vara en bra idé att sätta sig in lite i ämnet först, innan man gör det enkelt för sig och avfärdar allt som propaganda. Det är inte att tänka själv. Det är att låta bli att tänka själv.

För alla som har koll på grunderna framstår du tyvärr mest som okunnig när du missar skillnaden mellan det korta och långa kolkretsloppet.

Koldioxiden från jäsning är en del av den korta kolcykeln. Den tas snabbt upp av växter igen och kolet togs dessutom upp av svampen (jästen) innan jäsningen. Den bidrar alltså inte till någon nettoökning av växthusgaser i atmosfären. Det är en helt annan sak än utsläppen från fossila bränslen, som tillför kol som varit bundet i hundratals miljoner år och nu rubbar hela balansen. Både i avseende på exempelvis kol och energi.

Kol i atmosfären är nödvändigt, bara inte i för mycket samtidigt, och inte i en förändringstakt som motsvarar geologiska förändringar komprimerade till en enda mänsklig generation.

Att du ser sådana eller andra baskunskaper som propaganda får mig att tänka på ett citat från Karl Popper:

True ignorance is not the abscense of knowledge, but the refusal to acquire it.
Senast redigerad av MrArtur 2024-12-30 kl. 10:32.
Citera
2024-12-30, 12:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Tack!

Om man vill göra syrliga poänger om klimatet kan det vara en bra idé att sätta sig in lite i ämnet först, innan man gör det enkelt för sig och avfärdar allt som propaganda. Det är inte att tänka själv. Det är att låta bli att tänka själv.

För alla som har koll på grunderna framstår du tyvärr mest som okunnig när du missar skillnaden mellan det korta och långa kolkretsloppet.

Koldioxiden från jäsning är en del av den korta kolcykeln. Den tas snabbt upp av växter igen och kolet togs dessutom upp av svampen (jästen) innan jäsningen. Den bidrar alltså inte till någon nettoökning av växthusgaser i atmosfären. Det är en helt annan sak än utsläppen från fossila bränslen, som tillför kol som varit bundet i hundratals miljoner år och nu rubbar hela balansen. Både i avseende på exempelvis kol och energi.

Kol i atmosfären är nödvändigt, bara inte i för mycket samtidigt, och inte i en förändringstakt som motsvarar geologiska förändringar komprimerade till en enda mänsklig generation.

Att du ser sådana eller andra baskunskaper som propaganda får mig att tänka på ett citat från Karl Popper:

True ignorance is not the abscense of knowledge, but the refusal to acquire it.
Nåja, WWF har gjort en klimatbudget som visar hur mycket klimatpåverkan våra måltider kan ha för att vi ska kunna nå målet om maximalt 1,5 graders global uppvärmning:
WWFs One Planet Plate har satt en så kallad klimatbudget för mat. Denna klimatbudget visar hur mycket klimatpåverkan våra måltider kan ha för att vi ska kunna nå målet om maximalt 1,5 graders global uppvärmning. Budgeten är 11 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) per vecka – sedan är det upp till alla matlagare att kreativt välja vad ni vill fylla den med.

För en lunch eller middag blir det i snitt 0,5 kg CO2e per måltid. Idag ger en svensk lunch eller middag i snitt en klimatpåverkan på cirka 1,8 kg CO2e – så vi behöver börja äta annorlunda för att nå klimatmålen. Testa Matkalkylatorn och se hur dina måltider ligger till.
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/matkalkylator/

Alltså enligt WWF: ”vi behöver börja äta annorlunda för att nå klimatmålen
Citera
2024-12-30, 13:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nåja, WWF har gjort en klimatbudget som visar hur mycket klimatpåverkan våra måltider kan ha för att vi ska kunna nå målet om maximalt 1,5 graders global uppvärmning:
WWFs One Planet Plate har satt en så kallad klimatbudget för mat. Denna klimatbudget visar hur mycket klimatpåverkan våra måltider kan ha för att vi ska kunna nå målet om maximalt 1,5 graders global uppvärmning. Budgeten är 11 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) per vecka – sedan är det upp till alla matlagare att kreativt välja vad ni vill fylla den med.

För en lunch eller middag blir det i snitt 0,5 kg CO2e per måltid. Idag ger en svensk lunch eller middag i snitt en klimatpåverkan på cirka 1,8 kg CO2e – så vi behöver börja äta annorlunda för att nå klimatmålen. Testa Matkalkylatorn och se hur dina måltider ligger till.
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/matkalkylator/

Alltså enligt WWF: ”vi behöver börja äta annorlunda för att nå klimatmålen
Ja, olika mat har olika avtryck. Jag ser dock inte vad det har med det som jag svarade på tidigare att göra där den koldioxid som avges från jäsningsprocessen kommer från atmosfären och inte från kol lagrat under geologiska tidsskalor som återintroduceras i atmosfären.

Om du har svårt att hålla isär detta, så föreslår jag att du tar en funderare på var ditt missförstånd kan ligga. Jag misstänker vart det ligger. Men tänk själv först och ge ett förslag.

Sedan har du ju helt och hållet ignorerat detta:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Varför?
Citera
2024-12-30, 13:24
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
För att åtgärder ska vara meningsfulla behövs en solid förståelse för vad som behöver åtgärdas och hur det ska göras och vilket resultat som förväntas.

Det råder koncensus om vad som skall göras, metoderna däremot kan variera, du m.fl. högerextremister pekar på att världsbefolkningen behöver minskas, oklart hur.

Citat:
Det är uppenbart att nuvarande kunskapsnivå gällande detta är mycket bristfällig.

Det finns ingen annan signifikant orsak till klimatförändringen än den remarkabla ökningen av koldioxidhalten om 50% sedan starten av industrialismen, alla alternativ har rensats bort, den låga kunskapsnivån får du representera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in