Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Vi är 10 miljarder om 30-40 år. Vad är lösningen?
Än en gång, denna diskussion handlar just nu inte om lösningen. Som jag sade tidigare, lösningen är en helt annan femma, men jag håller nog med dig i att den kommer svida lite (eller mycket, om vi väntar). Om vi väntar med att agera så säger ju forskarna att det kommer bli så ofantligt mycket kostsammare att 'förhoppningsvis' kunna backa bandet. För det är inte säkert att det finns en Undo-knapp i klimatet, även om vi kastar hela världens kollektiva resurser på problemet. Om vi börjar idag så kan det röra sig om ca 2% av vår årliga BNP (om jag minns rätt. Dessutom har jag sett siffror på att USA's krigföring kostar mångfaldigt mer än vad klimatinsatsen skulle kosta, vilket kanske kan sätta saker i ett perspektiv?), medan det kanske blir 20-30% årligen om vi väntar 10-20 år. Det är nog ytterst väldigt sällsynt få (rabiata vänstermänniskor finns det naturligtvis, men tro inte för ett ögonblick att majoriteten som förstår allvaret i situationen låter en vänsterideologisk övertygelse agera måttstock för hur problemet skall adresseras, för detta är på intet sätt en politiskideologisk fråga) som vill pådyvla västvärlden ännu tyngre börda än den prekära ekonomiska situation vi redan är i. Det är naturligtvis en fjäder i hatten för dem och de får äntligen ett alibi för att jämna ut spelplanen, i god vänsteranda. Men sätt dig över Khadaffi, även om han är en rektal varböld. Det är inte för honom vi måste agera, det är för oss själva. Jag vet med säkerhet att jag är jävulskt osugen på en ekonomiskt ännu knepigare framtid. Men vad är alternativet? Det blir ju bara värre ju längre vi väntar.
Din argumentation tycks vara att det är lika bra att köra bilen rakt ut för stupet, med dig själv i den, för du inte vet hur du ska finansiera nästa reparation, och med den bittra parentesen att Khadaffi helt otippat skulle tjänat några spänn om du lämnat in kärran på verkstan. Om du på fullaste allvar tycker det verkar vara den bästa lösningen så är det helt OK med mig, om det bara gällt dig själv. Problemet nu är att vi spelar poker med hela jävla planetens framtida existens som insats och då gör det mig något så enastående förbannad att det finns folk som inte tycker det är läge att lyssna på forskningen och stanna upp och ta reda på vad fan det är som händer. Och den absolut övergripande orsaken är att folk inte kan komma överens om hur skiten skall finansieras. Ingrepp i plånboken begränsar deras frihet. Som om vi här på jorden har någon jävla gudomlig carte blanche att bete oss som vi behagar gentemot vår miljö utan att det skall kunna påverka vår framtida överlevnad. Vetenskap och forskning har ALLTID varit det som tagit vår civilisation framåt så då torde denna vår samtid utgöra beviset på hur episkt krondumma vi blivit och hur begränsade vi i själva verket är. Om framtiden blir enligt föregående inlägg så tycker vi uppenbarligen att den enda utvägen är att vi ger vår egen ras ett kollektivt nackskott, antingen för att vi inte ville betala, eller för att vi valde att hålla för öronen när experterna varnade. Ingen annan levande organism, på jorden eller annorstädes, kommer någonsin sakna oss, det är ett som är säkert. Jag menar det, jorden skulle må fan så mycket bättre om vi försvann.
Föreställ dig att några aliens kommer och lägger sitt osynliga rymdskepp i omloppsbana och kikar på vad vi håller på med. Och inte nödvändigtvis bara vad gäller klimatfrågan. Tänk på alla riktigt idiotiska saker vi gör med och mot varandra. Vad tror du de säger till varandra om vårt beteende? Är vi en högt stående ras och civilisation? Eller är vi snarare hyfsat talangfulla apor när det gäller att bygga fabriker, vapen och att stilla vårat omättliga behov av självuppfyllelse?
Nu drog det iväg lite, men men. Du kanske börjar förstå att forskarna, och vi som lyssnar till dem, inte bara är en bunt dårar? Jag är glad för din uppriktiga oro för befolkningsproblemet. Jag är det likaså.
PS. Som svar på din fråga. Jag skulle tro att mänskligheten reduceras ganska kraftigt till följd av krig när skiten på allvar drar igång. Föreställ dig en framtid där de viktigaste naturresurserna sinar (olja mm), samtidigt som klimatet löper amok, haven dör, havsnivån stiger ett par meter, folk svälter och törstar ihjäl. Det kommer bli krig av bibliska proportioner. Slå ihop mänsklighetens alla konflikter och de kommer ändå framstå som Björnes Magasin i jämförelse. Och även om dessa krig skulle reducera den globala populationen med 99% så har det exakt NOLL betydelse om vi redan sett till att slå i de sista spikarna i kistan. Människan är, vare sig vi gillar det eller inte, helt beroende av jorden för sin existens.
PPS. Det scenario jag refererade till i tidigare inlägg är naturligtvis extremfall. MEN, och det är ett otroligt viktigt men, chansen att det blir denna framtid är ungefär lika stor som den framtid du gärna vill tro ligger framför oss, trots vetenskapen och forskarnas rön. Personligen tror jag det kommer bli värre än vad IPCC säger, men förhoppningsvis och sannolikt inte så jävligt som föregående inlägg. I jämförelse med vad en hel del forskare befarar så är IPCC's rapport på intet sätt den domedagsprofetia som skeptiker och förnekare tycks tro. Anledningen är enkel, nämligen att forskarna är så förbannat försiktiga och livrädda för att överestimera potentiella hot (kom nu inte dragandes med Himalaya eller annat nonsens från AR4, det var bara mikroskopiska parenteser i en mångtusensidig rapport). För sådana är i allmänhet forskare av naturen. De är livrädda att stå med Svarte Petter. Det är sånt som dödar deras status och karriär inom den vetenskapliga världen. Hellre ta i alldeles för lite och vara på 'rätt' sida, än att faktiskt tala klarspråk och riskera stå med svansen mellan benen när vargen aldrig kom. Och för att själv då referera till Himalayafadäsen som ett gott exempel på vad jag menar, så såg ju även du vad som hände?