Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-22, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför är du så besatt av Al Gore? Tydligen är du fundamentalistisk kristen, så det kanske beror på att du förutsätter att allt är en form av religion och att vi ser Gore som någon sorts profet? Det gör vi inte, utan det är bara projektion från din sida.

Jag läste faktiskt "Earth in the Balance" för länge sedan, men det var nog innan du var född.

LOL! Först klagas det på att Gore drog upp att somliga forskare en gång menade att isen skulle smälta så snabbt att det redan skulle vara isfritt. När jag påpekade att det var en minoritetsåsikt som inte återspeglades i IPCC, ja då vart det plötsligt fel att hävda att det skulle ta ett bra tag. Du bryr dig inte, bara du får säga att det är fel på något sätt.

Storleken på istäcket varierar oförutsägbart mellan olika år så man kan inte säga exakt vilket år Arktis först blir isfritt, det beror på väder, vilket år moln och vindar först genererar en tillräckligt bra sommar för att smälta is eller blåsa ned den till lägre latituder. Det vi kan säga är att år för år blir oddsen allt större. Själv skulle jag säga att 2050 är för optimistiskt. En linjärextrapolering av isyta eller -volym tyder på att det sker någonstans mellan 2030 och 2040.

Jag nämnde Gore i slutet i förbifarten och sen blev det diskussioner av det här.,,besattheten är väl att visa hur fel han hade eller dessa "somliga forskare", måste ha varit ännu fler "somliga forskare" om man räknar fram till idag med 7 år till och inget isfritt på kartan framöver heller, börjar väl närma sig en betydande andel vi någon tidpunkt. Till slut har väl alla fel när vi kommit till den minst pessimistiska bedömningen.

Vad är det då som genererar de oförutsägbara vindarna och andra faktorer tror du?

Vad hände då på 30-talet (eller däromkring) när det var ännu varmare somrar än nu? Eller värsta översvämningarna på 50 år som det skrevs om i år någonstans i världen, varför var det ännu värre långt tillbaka?
Citera
2021-11-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Jag nämnde Gore i slutet i förbifarten och sen blev det diskussioner av det här.,,besattheten är väl att visa hur fel han hade eller dessa "somliga forskare", måste ha varit ännu fler "somliga forskare" om man räknar fram till idag med 7 år till och inget isfritt på kartan framöver heller, börjar väl närma sig en betydande andel vi någon tidpunkt. Till slut har väl alla fel när vi kommit till den minst pessimistiska bedömningen.
Jag vet inte varför jag ens låtsas att du skall förstå något. Jag citerade ju just IPCC och hur de sammanfattade forskningsläget.
Citat:
Vad är det då som genererar de oförutsägbara vindarna och andra faktorer tror du?
Vill du ha en detaljerad beskrivning av väder, eller hade du någon speciell poäng?
Citat:
Vad hände då på 30-talet (eller däromkring) när det var ännu varmare somrar än nu? Eller värsta översvämningarna på 50 år som det skrevs om i år någonstans i världen, varför var det ännu värre långt tillbaka?
Det var inte varmare på 30-talet.

Nå, du får nog famla vidare på egen hand. Jag orkar inte med alla idioter på FB.
Citera
2021-11-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag vet inte varför jag ens låtsas att du skall förstå något. Jag citerade ju just IPCC och hur de sammanfattade forskningsläget.

Vill du ha en detaljerad beskrivning av väder, eller hade du någon speciell poäng?

Det var inte varmare på 30-talet.

Nå, du får nog famla vidare på egen hand. Jag orkar inte med alla idioter på FB.

Nä. det är förståeligt, men du är beroende av idioterna i din vardag, ingen Einstein klarar sig själv utan alla enkla städare, kockar, dörrvakter m.m.
Citera
2021-11-22, 19:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nä. det är förståeligt, men du är beroende av idioterna i din vardag, ingen Einstein klarar sig själv utan alla enkla städare, kockar, dörrvakter m.m.
Fult grepp. Det är sånt här som får oss att tröttna på er. Ni vill inte lära er något.
Förnekarna är ca 2 % i Sverige, inte fler. De allra flesta har alltså insett att klimatet ändras.
Citera
2021-11-22, 20:04
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Fult grepp. Det är sånt här som får oss att tröttna på er. Ni vill inte lära er något.
Förnekarna är ca 2 % i Sverige, inte fler. De allra flesta har alltså insett att klimatet ändras.

Göteborgs stad bygger bostäder precis vid vattnet Masthuggskajen /göta älv, innebär det då att de är "förnekare" eftersom dom låtsas som att havsnivån kommer vara den samma nästkommande hundra år?

Hur skall dom kunna få havsnivån oförändrad utan att Greta™️ göra något åt det är stora kommunistiska landet i östs misshandel av atmosfären?

Lär mig hur man minskar växthusgaserna genom att lägga ner all USAs kolkraft men en bygga upp lika mycket i Kina under samma tid.
"Förnekare"
Citera
2021-11-22, 23:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Göteborgs stad bygger bostäder precis vid vattnet Masthuggskajen /göta älv, innebär det då att de är "förnekare" eftersom dom låtsas som att havsnivån kommer vara den samma nästkommande hundra år?

Göteborgs stad verkar inte vara några "förnekare". Inte enligt dem själva i alla fall:

Citat:
Göteborgs Stads arbete med klimatförändringar
När Göteborgs Stad planerar för nya byggnationer måste det göras med hänsyn till de stigande vattennivåerna.

https://goteborg.se/wps/portal/start/byggande--lantmateri-och-planarbete/kommunens-planarbete/verktyg-for-stadsplanering-2/miljo-och-klimat-i-stadsplaneringen/klimatforandringar-och-extremt-vader/stadens-arbete-med-klimatforandringar
Citat:
Här kan du ta del av hur staden arbetar för att möta klimatförändringarna med höga vattenstånd, mer regn och varmare temperatur. Göteborgs Stad samarbetar med Trafikverket, som ansvarar för de flesta tunnlar. När vi planerar för nya byggnationer, till exempel i detaljplaner, så tar vi hänsyn till de stigande vattennivåerna.

https://goteborg.se/wps/portal/start/byggande--lantmateri-och-planarbete/kommunens-planarbete/verktyg-for-stadsplanering-2/miljo-och-klimat-i-stadsplaneringen/klimatforandringar-och-extremt-vader
Citat:
Vi arbetar med klimatanpassning
Vi har arbetat med frågorna kring klimatanpassning i över tio år. Staden gör flera saker för att möta klimatförändringarna med höga vattenstånd, mer regn och varmare temperatur. Läs mer om hur staden arbetar med extremt väder. En hydromodell för staden har satts upp och i den kopplas markyta, rör under mark, havsnivå och flöden i vattendrag ihop till ett stort system. Med hjälp av hydromodellen kan vi göra simuleringar över förhöjda nivåer i hav, sjöar och vattendrag, kraftiga regn med mera.

https://goteborg.se/wps/portal/start/byggande--lantmateri-och-planarbete/kommunens-planarbete/verktyg-for-stadsplanering-2/miljo-och-klimat-i-stadsplaneringen/om-miljo-och-klimat
Citera
2021-11-23, 00:17
Medlem
Cancerogens avatar
Fyra dagar efter att Biden skrev på COP26 så auktionerade han ut 80 miljoner tunnland i Mexikanska gulfen för oljeutvinning.

https://climatechangedispatch.com/forget-glasgow-biden-quietly-authorizes-largest-oil-lease-sale-in-us-history/

Hahahaha.

Citera
2021-11-23, 00:19
Medlem
Cancerogens avatar
Ny studie visar att klimatmodellerna överdriver koldioxidens betydelse femfaldigt (!):

https://www.mdpi.com/2673-9321/1/2/14/review_report
Citera
2021-11-23, 00:22
Medlem
Cancerogens avatar
Europa bränner mer kol än någonsin tack vare verklighetsfrånvända satsningar inom "grön energi":

https://climatechangedispatch.com/europe-burning-more-coal-than-ever-as-energy-crisis-deepens/

Klirr i kassan!

Senast redigerad av Cancerogen 2021-11-23 kl. 00:30.
Citera
2021-11-23, 00:25
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Gjorde den?? Källa på det tack.

Har inte istiderna att göra med att jordaxeln sakta vobblar och ändrar lutning?

De senaste 5000 åren har jorden upplevt flera växlingar av temperaturen som gått mycket snabbare än det vi upplever idag.
Både uppåt och nedåt.

Det finns temperaturtrender om du googlar.
Både 5000 års och 10 000 års.
Där ser du att det som sker just nu har inträffat många gånger tidigare.
Citera
2021-11-23, 00:27
Medlem
Citat:

Det är egentligen en intressant och delvis obesvarad fråga. Vad hände de årtionden eller årtal då tidigare rekord slogs?

Jag tror dock att vetenskapen har gett svaret. Extrema år har alltid förekommit och därför finns olika slag av väderrekord utspritt under alla de år som man har mätt och noterat.

Skillnaden är att nu går det inte 30-50 år mellan olika nya väderrekord utan det kommer betydligt tätare och t o m fler år efter varandra.

Vilket är helt i enlighet med vetenskapens påståenden om klimatförändringar.
Citera
2021-11-23, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
De senaste 5000 åren har jorden upplevt flera växlingar av temperaturen som gått mycket snabbare än det vi upplever idag.
Både uppåt och nedåt.

Det finns temperaturtrender om du googlar.
Både 5000 års och 10 000 års.
Där ser du att det som sker just nu har inträffat många gånger tidigare.

Ja, den stora skillnaden är att det sker med en hastighet som inte skett förr i tiden.

Men nu säger jag absolut inte att människan eller vår civilisation är dödshotad av klimatförändringar. Vi har gott om tid att anpassa oss och även minska på befolkningsmängden till mer rimliga nivåer för ett hållbart samhälle.

Det är inte klimatet som är det stora hotet utan överbefolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in