Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Visst, men det här är ju uppmätt temperatur och inte någon rekonstruktion. Lutningen på kurvan bör vara representativ för jorden. Därför att de här temperaturförändringarna beror ju på solen. Och solen verkar globalt.
https://www.nasa.gov/images/content/599325main_ssn_yearly.jpg
Temperaturen ökar ca 1690, samtidigt som solen börjar uppvisa fläckar.
Rekonstruktionerna över stora områden har långsamma filter och ofta lågfrekvent mätning. Dessutom finns den uppenbara risken med många mätkällor att dateringen blir något fel. Vilket minskar hastigheten på ändringarna när man sätter samman alla mätkällor. Rekonstruktionerna kan därför inte användas i den här diskussionen om hastigheten på temperaturförändringarna.
Ge ett vettigt eller rationellt skäl för att
"lutningen på kurvan" för hur temperaturen förändras på en plats på Jorden är representativ för hur den globala medeltemperaturen ökar (eller minskar)?
Det finns ju en hel rad exempel som bevisar motsatsen, dvs. att din hypotes är felaktig.
MWP och
LIA är ett par exempel.
När du skriver
"att de här temperaturförändringarna beror på solen" så utgår jag från att det är en ren spekulation från din sida. Bevisa gärna att jag har fel genom att visa på faktabelägg för ditt påstående.
Inser du verkligen inte att lokala variationer kan var betydligt större och ske snabbare än dom variationer som vi ser globalt?
Jag hoppas att du också inser att även globala variationer har ett betydande stokastiskt inslag, från variationer i väder och vertikala vattenrörelser i oceanerna. Så att betydligt bättre mått på vad som händer med klimatet fås om man t.ex. följer 5-årsmedelvärden i stället för årsmedelvärden. Eller ännu hellre 11-15-års medelvärden. Helst skulle vi vilja följa 30-års medelvärden, men dessa har nackdelen att dom slutar för 15 år sedan och vi vill gärna få en bild av vad som händer de senaste 15 åren också.
–