2019-01-29, 18:45
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
När det gäller kärnkraften, räknas vanligen med 90-procentig tillgänglighet vintertid. För vindkraften räknas med 9 procent tillgänglighet, eller 675 MW. Vindkraftens minimivärde är under 100 MW och nivån 200-300 MW brukar förekomma varje månad. Nivån är bara cirka 1 procent av den totala elförbrukningen och ligger inom osäkerhetsmarginalen. Den försiktige driftplaneraren kan därför lika gärna sätta en nolla för vindkraften i sin kalkyl.

Ledningarna till grannländer kan ofta användas för import som förbättrar situationen men inga garantier finns för tillgängligheten. Vid brist här kan detsamma gälla särskilt för länder med mycket vindkraft. Minimiproduktionen för vindkraft är i både Danmark och Tyskland under 1 procent av installerad effekt.

Solceller kan inte ge något bidrag under effekttopparna på vintern då de inträffar vid mörker. Även energimässigt kan solen bara ge ett marginellt tillskott. Produktionen sker huvudsakligen sommartid då vi redan har exportöverskott långa tider med befintliga tillgångar.

Nuvarande utveckling ger förr eller senare elbrist, troligen en vinterdag med svaga vindar i Sydsverige och söderut. Då tvingas driftledningen att bryta elmatningen till ett antal orter för undvikande av större nätsammanbrott. Detta är oacceptabelt i ett modernt samhälle och måste förhindras. Senast vi hade elbrist var vintern 1969/70.
Rolling blackouts kommer vara en realitet som mer än gärna "glöms bort" att nämnas av grön-el förespråkarna. Undrar varför?
Citera
2019-01-29, 18:49
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Jag avfärdar inte IPCC och alla forskare som har något samröre med denna organisation. Var får du det ifrån? Än mindre sammanställer jag någon lista över alla dessa för att kunna avfärda allt de säger a priori baserat på detta samröre.

Vad jag säger är att IPCC liksom klimatforskare som i olika grad stöder IPCCs alarmism också har sina intressen och sina agendor och inte är att betrakta som objektiva i frågan.
Alltså avfärdar du IPCC och klimatforskningen.
Citera
2019-01-29, 19:12
Medlem
Citat:
Vad jag säger är att IPCC liksom klimatforskare som i olika grad stöder IPCCs alarmism också har sina intressen och sina agendor och inte är att betrakta som objektiva i frågan.
Saken är ju bara den att forskarna IPCC använder nomineras av en hel massa länder med helt olika agendor. Själva IPCC är bara ett litet kansli. flera av de kända "skeptikerna" har själva varit med i sammanställningen av IPCC-rapporter.
Citera
2019-01-29, 19:13
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Alltså avfärdar du IPCC och klimatforskningen.

Det är en extremt udda tolkning som säger mer om dig än om mig. Alltså accepterar jag inte okritiskt allt IPCC påstår som Sanningen. Det gör för övrigt inte forskarna som anlitas av IPCC heller eller de forskare vars acceptans av t.ex. koldioxid som en växthusgas tolkas till att man ingår i något konsensus kring alarmism.
Citera
2019-01-29, 19:17
Medlem
Citat:
Det är en extremt udda tolkning som säger mer om dig än om mig. Alltså accepterar jag inte okritiskt allt IPCC påstår som Sanningen. Det gör för övrigt inte forskarna som anlitas av IPCC heller eller de forskare vars acceptans av t.ex. koldioxid som en växthusgas tolkas till att man ingår i något konsensus kring alarmism.
Ingen är väl helt nöjd med IPCC:s rapport, så blir det när man kompromissar, men tänk då på att det är lika många som är missnöjda med att IPCC valt att inte ta med alltför "alarmistiska" resultat.
Citera
2019-01-29, 19:39
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du utgår frän en datamängd som inte är linjär, postulerar att den ändå är linjär och räknar därifrån. Jag tror inte du är fullt lika duktig på statistik som du vill låta påskina. Det finns t ex statiska metoder för att avgöra om man har statistiskt signifikanta brott i en trend.

Att konstatera en signifikant trend i befintlig data är inte svårt. Problemet är att du inte med säkerhet kan säga att det faktiskt är så. Du vet nämligen inte om datamängden du utgår från reflekterar verkligheten. Är datamängden HadCrut4 justerad för det systematiska felet eller har man bara mätt och rapporterat in resultatet?

Om det nu är ett verkligt trendbrott så undrar man ju var övriga trendbrott är? Belastningen på miljön har förmodligen ändrats sedan den industriella revolutionen. Ökningen av mängden bilar i världen från 1930-talet och framåt samt utökade miljökrav på aenare tid borde avspegla sig i den globala temperaturen. Varför ser man inte detta?
Citera
2019-01-29, 19:47
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ingen är väl helt nöjd med IPCC:s rapport, så blir det när man kompromissar, men tänk då på att det är lika många som är missnöjda med att IPCC valt att inte ta med alltför "alarmistiska" resultat.
Du brukar väl jämställa IPCC med den förhärskande vetenskapen. Och nu menar du att denna vetenskapliga institutions rapport är resultatet av en kompromiss. I mina öron låter det inte som någon särskilt vetenskaplig metod att lägga till grund för en rapport.
Citera
2019-01-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Att konstatera en signifikant trend i befintlig data är inte svårt. Problemet är att du inte med säkerhet kan säga att det faktiskt är så. Du vet nämligen inte om datamängden du utgår från reflekterar verkligheten. Är datamängden HadCrut4 justerad för det systematiska felet eller har man bara mätt och rapporterat in resultatet?
Man justerar för de fel man känner till, men det är klart att man kan ju aldrig utesluta att det finns systematiska fel man inte kommit på. det ligger ju i saken s natur att det inte finns någon matematisk algoritm för att hitta systematiska fel utan man måste gå tillbaka och analysera sådat som hur konstruktionen av stevensonskärmar ändrats med åren osv.

Om du är så misstänksam mot dessa äldre data är dock det rimliga att göra att strunta i dem och bara titta på de nyare data du anser vara mera pålitliga. Att samtidigt säga att äldre data är opålitliga och räkna en trend på dem går inte ihop.

Citat:
Om det nu är ett verkligt trendbrott så undrar man ju var övriga trendbrott är? Belastningen på miljön har förmodligen ändrats sedan den industriella revolutionen. Ökningen av mängden bilar i världen från 1930-talet och framåt samt utökade miljökrav på aenare tid borde avspegla sig i den globala temperaturen. Varför ser man inte detta?
En analys över signifikanta ändringar i trenden ger resultat liknande detta (tredje figuren):
https://tamino.wordpress.com/2019/01/07/fooled-by-noise/#more-10282
Bilar står för en mindre del av utsläppen. Däremot kan ökad rening av svavelutsläpp haft betydelse för att uppvärmningen stod stilla ett par decennier i mitten av förra seklet för att ta fart när man började rena svavlet bättre.
Citera
2019-01-29, 19:59
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Saken är ju bara den att forskarna IPCC använder nomineras av en hel massa länder med helt olika agendor. Själva IPCC är bara ett litet kansli. flera av de kända "skeptikerna" har själva varit med i sammanställningen av IPCC-rapporter.

De kanske har ett litet kansli men det är väldigt många inblandade, dock mest byråkrater och de verkar ha mer att säga till om än forskarna när det gäller formuleringarna. Alarmisterna brukar inte heller dra sig för att blåsa upp IPCCs storlek när de vill ge sina argument en tyngd som data eller argumenten i sig inte ger, gärna då med hänvisning till att de ”tusentals forskarna i IPCC” är överrens om det här. Men som du säger har ju även många av skeptikerna haft framträdande roller i olika skrivelser.

Citat:

Men nog höjer de ribban år för år, med mer och mer alarmism? I vart fall är det så det låter i media. Minns när jag såg Al Gores film när den kom, då hade vi 10 år på oss att vända utvecklingen, annars var det kört. Det var väl 2006 eller 2007. Då, till skillnad från nu, så köpte jag den filmen. När jag däremot har tittat på bevisen så upplever jag dem långt från så entydiga som många vill göra gällande. Michael Manns Hockey stick tycker jag fortfarande är tveksam och klimatmodellerna är ju bara trams. Alla alarmistiska uttalanden som baseras på data som man matat in i modellerna och som sedan extrapolerar dessa på framtiden underminerar hela frågans trovärdighet å det grövsta. Det går inte att ta på allvar när man uttalar sig om detta som om det vore fakta.

Med det sagt så skulle det inte falla mig in att avfärda allt Michael Mann gör eller skriver a priori bara för att han är tungt investerad i alarmismen eller för att han var sponsrad av vindkraft eller whatever. Argument och teorier måste kunna provas på egna meriter, inte beroende på avsändaren.
Citera
2019-01-29, 20:17
Medlem
Citat:
De kanske har ett litet kansli men det är väldigt många inblandade, dock mest byråkrater och de verkar ha mer att säga till om än forskarna när det gäller formuleringarna. Alarmisterna brukar inte heller dra sig för att blåsa upp IPCCs storlek när de vill ge sina argument en tyngd som data eller argumenten i sig inte ger, gärna då med hänvisning till att de ”tusentals forskarna i IPCC” är överrens om det här. Men som du säger har ju även många av skeptikerna haft framträdande roller i olika skrivelser.
IPCC:s som organisation är litet, däremot lånar man in en hel massa forskare från hela världen för att skriva rapporterna. Dessa får dock ingen lön, forskningsanslag eller liknande från IPCC så IPCC har inte någon makt att styra vad de skall tycka.

"Byråkraterna" kommer mest in i slutskedet för att fila på formuleringarna i sammanfattningarna, vilket inte påverkar det egentliga innehållet. Oftast är det från de "skeptiska" nationerna som USA och Saudiarabien som klagomålen kommer när de vill tona ned vissa slutsatser. Det går att ladda ned de olika versionerna för att se vilka ändringar som gjorts och vilka som klagat.
Citat:
Men nog höjer de ribban år för år, med mer och mer alarmism?
Om du ser till den fundamentala parametern klimatkänslighet har den legat i princip stilla genom åren. Det har egentligen skett förvånansvärt liten ändring i vad man förväntar sig om vi håller oss till den rena klimatforskningen i WG1. Däremot har man fått mer kunskap om vad det kan leda till för konsekvenser i biosfären och för mänskligheten.
Citat:
Minns när jag såg Al Gores film när den kom, då hade vi 10 år på oss att vända utvecklingen, annars var det kört. Det var väl 2006 eller 2007.
Notera dock att det inte handlar om att klimatet skulle vara kört om tio år utan att det skulle vara för sent att hindra stora skador längre fram i tiden. Det är som du kör en supertanker. Tiden från det att du inser att du inte längre hinner väja tills dess du kör på grundet kan vara väldigt lång. Det finns mycket tröghet i systemet.
Citat:
Michael Manns Hockey stick tycker jag fortfarande är tveksam och klimatmodellerna är ju bara trams. Alla alarmistiska uttalanden som baseras på data som man matat in i modellerna och som sedan extrapolerar dessa på framtiden underminerar hela frågans trovärdighet å det grövsta. Det går inte att ta på allvar när man uttalar sig om detta som om det vore fakta.
Hockeyklubban bekräftas dock av t ex PAGES2K så jag vet inte varför du ser den som trams, eller varför du ens ser den som så betydelsefull. Om du vill övertyga någon om att alla klimatmodeller är "trams" får du nog ha lite mer argument också. Alla prognoser om framtiden, oberoende av ämne, handlar om modeller. du kanske inte trodde på den där månförmörkelsen vi hade nyligen heller, förutsägelsen att den skulle inträffa var ju bara baserad på modeller.
Citat:
Argument och teorier måste kunna provas på egna meriter, inte beroende på avsändaren.
Du är välkommen att komma med vetenskapliga argument, men du verkar inte så intresserad av det i praktiken.
Citera
2019-01-29, 20:25
Medlem
Ribbentropps avatar
1-2graders uppvärmning orsakat av de ökade koldioxidutsläppen har vi att vänta oss kommande 50 åren enligt Sveriges mest meriterande(?) klimatforskare Lennart Bengtsson.
Inget direkt att oroa sig för dock enligt denne.
Om denna temperaturhöjning inte nu leder till varken betydande havsnivåhöjningar eller fler och värre oväder vad är då problemet?

https://detgodasamhallet.com/2019/01/29/att-satta-demokratin-i-andra-hand/#more-14723
Citera
2019-01-29, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Hela 97%-argumentet är fullt med felaktigheter.
1.Vetenskap bygger på experiment och inte konsensus eller antal artiklar.

2. Konsensus som mäts inom en grupp vars inkomst och makt beror på detta konsensus, saknar värde (97% av prästerna tror att det finns en gud)

3. Den viktigaste frågan är i vilken grad klimatmodellerna kan antas förutspå framtiden. Där har utomstående fysiker, statistiker (som Nic Lewis) och matematiker (som Freeman Dyson) bra mycket mer att tillföra än agronomer (Rockström). 97%-studierna viktar tvärt om.

4. Definitionen av vilka/vad som ingår in 97% är så vid att den inkluderar flera personer (eller deras artiklar) som kallas skeptiker eller ”klimatförnekare” ingår i dessa 97%. Andelen alarmister vs skeptiker skulle ge helt andra siffror.

5. Jag kan inte tänka mig att mer än någon procent av forskarna som faktiskt förstår hur modellerna fungerar och på villen data de baseras (fysiker/matematiker/statistiker) står bakom alarmismen. Alarmismen kommer från politiker, aktivister, journalister; många av dem med en globalistisk agenda.

Nu, med hänvisning till punkt 1, lämnar jag denna diskussion

På mobilen, inte datorn.

Jag antar att det är väl så vetenskaplig konsensus fungerar. Om 97% av experterna anser att choklad är den godaste glassen, kontra 3% som tycker jordgubb, så måste väl choklad vara godast då majoriteten tycker så.

Prästerna utgår iaf från seriösa vetenskapliga dokument, vars fakta väl beskriver verkligheten. Så självklart kan dessa inte jämföras med klimatexperterna, en Gud måste finnas.

Ja, och framförallt alla klimatskeptiker och deras modeller som varje gång lyckats förutspå i vilken riktning klimatet inte verkar gå. Hade dem bara varit på vår sida, och hjälpt oss beräkna den gällande trenden så hade Greta kunnat gå tillbaka till skolan.
Vi får heller inte glömma att konsultera Bill Gates eller James Gosling, för vem skulle annars programmera datamodellen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in