2018-09-06, 15:27
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förstår du inte att CO2-utsläpp är ett globalt problem?
Du har ju med all tydlighet visat att du inte förstår att det är ett globalt problem. Eller ett problem öht.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du säger att du inte är klimatförnekare och samtidigt svarar du nej på humanlifes fråga
"Har du förstått att vi måste minska CO2-utsläppen?"
Citat:
Jag har inte "förstått det" nej.

Så varför låtsas du ha en position du inte har när lösningarna diskuteras? Det kan ju inte vara minskade koldioxidutsläpp som är målet med dina förslag, eftersom du inte ser någon mening i att begränsa dessa. Oärligt.
Citera
2018-09-06, 15:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det verkar ju snarare som att det är du som gör skillnad på var man minskar utsläppen. Nog inser du väl vad som är vårt ansvar och vad som är andra länders?
Kärnfrågan här är varför du och Timbro inte vill minska utsläppen av CO2 från transportsektorn? Den står för en stor del av utsläppen i Sverige.

Du har redan tagit upp exporten flera gånger här. Det är tydligt att somliga tror att det finns vinstmöjligheter här. Men nu handlar det inte om affärsmöjligheter utan om klimatet.
Är du dum i huvudet? Även om vi i morgon helt slutar att köra bil så får det knappast någon märkbar påverkan av de globala CO2-utsläppen. Jag kan heller inte förstå vad det är för fel och ansvarslöst att t.ex. hjälpa Afrikas länder att gå över till mer energieffektiva matlagningsmetoder som samtidigt ökar deras levnadsstandard och troligtvis bidrar till folkhälsan där. Ska vi istället använda pengarna här till ett ineffektivt Bonus/Malus-system som egentligen bara gynnar elbilstillverkarna och de med pengar som har råd med elbilar och klimatångestterapi?
Citera
2018-09-06, 15:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du har ju med all tydlighet visat att du inte förstår att det är ett globalt problem. Eller ett problem öht.

Så varför låtsas du ha en position du inte har när lösningarna diskuteras? Det kan ju inte vara minskade koldioxidutsläpp som är målet med dina förslag, eftersom du inte ser någon mening i att begränsa dessa. Oärligt.
Vad yrar du om? Att vi i Sverige satsar på ineffektiva och dyra klimatåtgärder här hemma istället för att satsa pengarna på billigare och effektivare åtgärder utomlands bidrar väl knappast till det globala problemet. Det enda det gör är att en massa miljömuppar kan slå sig för bröstet och känna sig lite godare.
Citera
2018-09-06, 15:45
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vad yrar du om? Att vi i Sverige satsar på ineffektiva och dyra klimatåtgärder här hemma istället för att satsa pengarna på billigare och effektivare åtgärder utomlands bidrar väl knappast till det globala problemet. Det enda det gör är att en massa miljömuppar kan slå sig för bröstet och känna sig lite godare.
Hur lite något än må kosta eller hur billigt något än må vara, kommer det alltid att framstå som dyrt när intressenten inte ser någon nytta med utgiften. Därför kan en diskussion med någon som ej ser nyttan aldrig bära någon frukt.
Citera
2018-09-06, 15:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Är du dum i huvudet? Även om vi i morgon helt slutar att köra bil så får det knappast någon märkbar påverkan av de globala CO2-utsläppen. Jag kan heller inte förstå vad det är för fel och ansvarslöst att t.ex. hjälpa Afrikas länder att gå över till mer energieffektiva matlagningsmetoder som samtidigt ökar deras levnadsstandard och troligtvis bidrar till folkhälsan där. Ska vi istället använda pengarna här till ett ineffektivt Bonus/Malus-system som egentligen bara gynnar elbilstillverkarna och de med pengar som har råd med elbilar och klimatångestterapi?
Men det är ju inte bara Sverige som skall minska utsläppen. Om alla gör vad de kan, så kommer det att få effekt. Har du aldrig hört uttrycket "Många bäckar små"?

Varför är du emot att ersätta fossilbilar med fossilfria?
Citera
2018-09-06, 15:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hur lite något än må kosta eller hur billigt något än må vara, kommer det alltid att framstå som dyrt när intressenten inte ser någon nytta med utgiften. Därför kan en diskussion med någon som ej ser nyttan aldrig bära någon frukt.
Att jag ej ser nyttan av kostsamma och meningslösa klimatsatsningar i Sverige som i flera fall är direkt tvivelaktiga i sammanhanget. Oki doki!

Det var som miljömuppen i TV4 i morse som sa att olönsamma satsningar kan löna sig om man bara skalar upp dem internationellt. Jag hoppas att han för sin egen skull aldrig blir företagare.
Senast redigerad av arbetet 2018-09-06 kl. 15:58.
Citera
2018-09-06, 15:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men det är ju inte bara Sverige som skall minska utsläppen. Om alla gör vad de kan, så kommer det att få effekt. Har du aldrig hört uttrycket "Många bäckar små"?

Varför är du emot att ersätta fossilbilar med fossilfria?
Inte alls. Har du något sätt som det kan göras på som:
  • inte bidrar till en negativ miljöpåverkan.
  • faktiskt minskar på CO2-utsläppen.
  • inte slösar med resurser som kan användas till mer effektiva klimatåtgärder.
  • inte gynnar rika och tillverkare.
  • blir tillgängligt även för utsatta hushåll.

så kommer jag att rösta på det direkt. Jag vill ha en utförlig förklaring på samtliga punkter ovan och inget flummeri.

Edit:

Jag vet ett sätt och ska återkomma med det senare.
Senast redigerad av arbetet 2018-09-06 kl. 16:01.
Citera
2018-09-06, 16:18
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Att jag ej ser nyttan av kostsamma och meningslösa klimatsatsningar i Sverige som i flera fall är direkt tvivelaktiga i sammanhanget. Oki doki!
För den som inte ser poängen i att reducera utsläpp blir alla åtgärder meningslösa. Och likväl skriver du dels att du inte inser att vi måste minska utsläpp och dels skriver du att utsläppen är ett globalt problem. Ser du hur dessa två ståndpunkter talar emot varandra?
Citera
2018-09-06, 16:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Inte alls. Har du något sätt som det kan göras på som:
  • inte bidrar till en negativ miljöpåverkan.
  • faktiskt minskar på CO2-utsläppen.
  • inte slösar med resurser som kan användas till mer effektiva klimatåtgärder.
  • inte gynnar rika och tillverkare.
  • blir tillgängligt även för utsatta hushåll.

så kommer jag att rösta på det direkt. Jag vill ha en utförlig förklaring på samtliga punkter ovan och inget flummeri.

Edit:

Jag vet ett sätt och ska återkomma med det senare.

Vi kan inte komma ifrån att ny teknik och utveckling medför problem som vi inte kunnat förutse. Precis på samma sätt som det blev när vi började använda olja.

Att du konstrar till på det här viset, visar ju bara att du värnar oljeindustrin. Aldrig har du klagat på deras vinster. Du är sååå genomskinlig.
Citera
2018-09-06, 16:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
För den som inte ser poängen i att reducera utsläpp blir alla åtgärder meningslösa. Och likväl skriver du dels att du inte inser att vi måste minska utsläpp och dels skriver du att utsläppen är ett globalt problem. Ser du hur dessa två ståndpunkter talar emot varandra?
Fortfarande så anser jag att vi får en större effekt av att minska utsläppen (eller hjälpa till med) utomlands än att satsa pengar på att minska utsläppen i Sverige. Ärligt talat så ser jag ingen motsättning i det. Jag förstår inte att vi måste minska utsläppen i Sverige i första hand, nej.
Citera
2018-09-06, 16:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vi kan inte komma ifrån att ny teknik och utveckling medför problem som vi inte kunnat förutse. Precis på samma sätt som det blev när vi började använda olja.

Att du konstrar till på det här viset, visar ju bara att du värnar oljeindustrin. Aldrig har du klagat på deras vinster. Du är sååå genomskinlig.
Nej, det är snarare du som inte klarar av att se sekundäreffekter av beslut med stora strukturella konsekvenser. Nu till min modell:

Låt marknadskrafter helt styra elbilsutvecklingen utan konstiga regleringar och straffskatter eller andra bidrag. Låter vi marknaden sköta sig själv så löser vi alla punkter som jag har listat ovan.

Skulle t.o.m. tro att utvecklingen gick fortare på det viset. Brukar gör det när marknaden får sköta sig själv. Framförallt så blir det billigare för var och en samt samhället.
Citera
2018-09-06, 16:47
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Fortfarande så anser jag att vi får en större effekt av att minska utsläppen (eller hjälpa till med) utomlands än att satsa pengar på att minska utsläppen i Sverige. Ärligt talat så ser jag ingen motsättning i det. Jag förstår inte att vi måste minska utsläppen i Sverige i första hand, nej.
Förstår du att vi måste minska utsläppen av växthusgaser i atmosfären på global nivå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in