2018-06-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kolla Interstellar hur det kan gå.
Och vad förväntar du dig att jag skall lära mig av den filmen?
Citat:
Nu sägs det inte det som en förklaring men blir det kallare och CO2 nivån sjunker vilken den kommer att göra då haven binder mer CO2 ju kallare de blir så återstår det bara för människan att odla C4-grödor som majs och sockerrör.
Jaha, men ser du det blir inte kallare utan varmare. CO2 halten stiger trots att haven tar upp en massa CO2. Vad sägs om att du diskuterar något som har med verkligheten att göra istället för en science fiction film av oklar relevans och några privata alarmistiska hypoteser som går tvärs emot vad som faktiskt händer?
Citera
2018-06-04, 14:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det finns det om man letar:

China’s annual coal consumption rises for first time in 3 years

Despite the Paris Agreement, China and India Continue To Build Coal Plants
[i]With the United States on its way to official withdrawal, China and Germany are expected to take the lead promoting the Paris Agreement. This is despite China’s role in constructing over 700 new coal-fired power plants around the world. According to Urgewald, an environmental group based in Berlin, some of these new coal plants will be built in countries that burn little or no coal today. While many of the coal plants will be located in China, about one-fifth of the capacity of these new coal power plants is going to be located in other countries.[ii]
https://instituteforenergyresearch.org/analysis/despite-paris-agreement-china-india-continue-build-coal-plants/

vilket jag förstår att det är helt okey enl. Parisöverenskommelsen.

As Beijing Joins Climate Fight, Chinese Companies Build Coal Plants
When China halted plans for more than 100 new coal-fired power plants this year, even as President Trump vowed to “bring back coal” in America, the contrast seemed to confirm Beijing’s new role as a leader in the fight against climate change.

But new data on the world’s biggest developers of coal-fired power plants paints a very different picture: China’s energy companies will make up nearly half of the new coal generation expected to go online in the next decade.

These Chinese corporations are building or planning to build more than 700 new coal plants at home and around the world, some in countries that today burn little or no coal, according to tallies compiled by Urgewald, an environmental group based in Berlin. Many of the plants are in China, but by capacity, roughly a fifth of these new coal power stations are in other countries.

Over all, 1,600 coal plants are planned or under construction in 62 countries, according to Urgewald’s tally, which uses data from the Global Coal Plant Tracker portal. The new plants would expand the world’s coal-fired power capacity by 43 percent.
https://www.nytimes.com/2017/07/01/climate/china-energy-companies-coal-plants-climate-change.html

Vem ska minska sina utsläpp och hur?
24 000 miljoner ton CO2 släpps ut varje år enligt U.S. Geological Survey, USGS.

En stor del fördelar sig mellan länderna som släpper ut mest, ungefär så här (miljoner ton/%, 2015, Wikipedia):
– Kina: 10 642 / 44,3%
– USA: 5 172 / 21,6%
– EU: 3 470 / 14,5%
– Indien: 2 455 / 10,2%

Dessa släpper tillsammans ut 90,6% av den CO2-mängd som släpps ut totalt.

Utan tvekan är Kina en stor del av problemet med sina ca 44% av världens utsläpp. Förklaringarna är flera, som den snabba tillväxten, tillgång på kol och var man befinner sig i utvecklingen från ett jordbrukssamhälle mot ett industrialiserat samhälle. Jämför gärna t.ex. UK, koltillgångar och användning av kol historiskt.

För mig är frågan i min rubrik retorisk och svaret är:
– Alla, på bästa möjliga sätt!

Att gömma sig bakom att det finns andra som släpper ut mer är ungefär som att säga att det begås ett antal överlagda mord varje år och då kan väl myndigheterna bortse från att jag begår ett väpnat rån då och då. En oförrätt kan aldrig ursäktas med att det finns större oförrätter.

Jag ser Sverige som ett land som kan:
– Vara en föregångare i en övergång till nära 100% förnybar energi.
– Vara en föregångare när det gäller effektivitet i all energianvändning.
– Nå ekonomiska fördelar genom att minska importen av fossila bränslen.
– Skapa lösningar för energiproduktion och energieffektivitet som kan exporteras.

Om det finns lite realism i mina visioner så är det inte en minskning av 10 miljoner svenskars CO2-utsläpp som är det viktigaste. Det viktigaste är att skapa en förebild. När det finns förebilder som förverkligats så går det inte längre att säga att det inte går. Jag är väl medveten om att förutsättningarna varierar. USA t.ex. som nästan är "världsledande" när det gäller CO2-utsläpp per capita har också vissa "problem", såsom:
– Stora avstånd.
– Små tillgångar på vattenkraft (i förhållande till folkmängden).
– En tradition och en "kultur" som sprider ut människor över stora ytor, även runt storstäder.

Finns det något alternativ?
Jag vet inte om du explicit sagt att du rekommenderar det, men anta att det finns en plan som i korthet går ut på:
– Fortsätt förbruka fossila bränslen så länge dom går att köpa.
– Fortsätt med utsläpp, CO2 och andra.
– Hoppas att följderna av klimatförändringen inte blir så allvarliga.
– Fortsätt skicka en stor del av bruttonationalprodukten till Saudiarabien, Iran, Irak, Kuwait och några länder till. Så länge dom har olja.
Följderna av detta alternativ är, är jag övertygad om, katastrofala. Inte i år. Troligen inte heller om 15 år. Kanske om ca 30 år. Då kommer, om vi fortsätter att satsa på det här alternativet, världspolitiken att präglas av en kamp mellan länder för att få tag på olja. Den olja som behövs för att producera och distribuera mat, komma till arbetet, värma bostäder och mycket annat som vi inte längre kommer att kunna ta för givet.

Hur vill du ha det? För oss och för våra barn?

Citera
2018-06-04, 15:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vad förväntar du dig att jag skall lära mig av den filmen?

Jaha, men ser du det blir inte kallare utan varmare. CO2 halten stiger trots att haven tar upp en massa CO2. Vad sägs om att du diskuterar något som har med verkligheten att göra istället för en science fiction film av oklar relevans och några privata alarmistiska hypoteser som går tvärs emot vad som faktiskt händer?
Slipper vi en ny isstid? Toppen! Bara att brassa på då med kol och olja så slipper vi vara oroliga.
Citera
2018-06-04, 15:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vem ska minska sina utsläpp och hur?
24 000 miljoner ton CO2 släpps ut varje år enligt U.S. Geological Survey, USGS.

En stor del fördelar sig mellan länderna som släpper ut mest, ungefär så här (miljoner ton/%, 2015, Wikipedia):
– Kina: 10 642 / 44,3%
– USA: 5 172 / 21,6%
– EU: 3 470 / 14,5%
– Indien: 2 455 / 10,2%

Dessa släpper tillsammans ut 90,6% av den CO2-mängd som släpps ut totalt.

Utan tvekan är Kina en stor del av problemet med sina ca 44% av världens utsläpp. Förklaringarna är flera, som den snabba tillväxten, tillgång på kol och var man befinner sig i utvecklingen från ett jordbrukssamhälle mot ett industrialiserat samhälle. Jämför gärna t.ex. UK, koltillgångar och användning av kol historiskt.

För mig är frågan i min rubrik retorisk och svaret är:
– Alla, på bästa möjliga sätt!

Att gömma sig bakom att det finns andra som släpper ut mer är ungefär som att säga att det begås ett antal överlagda mord varje år och då kan väl myndigheterna bortse från att jag begår ett väpnat rån då och då. En oförrätt kan aldrig ursäktas med att det finns större oförrätter.

Jag ser Sverige som ett land som kan:
– Vara en föregångare i en övergång till nära 100% förnybar energi.
– Vara en föregångare när det gäller effektivitet i all energianvändning.
– Nå ekonomiska fördelar genom att minska importen av fossila bränslen.
– Skapa lösningar för energiproduktion och energieffektivitet som kan exporteras.

Om det finns lite realism i mina visioner så är det inte en minskning av 10 miljoner svenskars CO2-utsläpp som är det viktigaste. Det viktigaste är att skapa en förebild. När det finns förebilder som förverkligats så går det inte längre att säga att det inte går. Jag är väl medveten om att förutsättningarna varierar. USA t.ex. som nästan är "världsledande" när det gäller CO2-utsläpp per capita har också vissa "problem", såsom:
– Stora avstånd.
– Små tillgångar på vattenkraft (i förhållande till folkmängden).
– En tradition och en "kultur" som sprider ut människor över stora ytor, även runt storstäder.

Finns det något alternativ?
Jag vet inte om du explicit sagt att du rekommenderar det, men anta att det finns en plan som i korthet går ut på:
– Fortsätt förbruka fossila bränslen så länge dom går att köpa.
– Fortsätt med utsläpp, CO2 och andra.
– Hoppas att följderna av klimatförändringen inte blir så allvarliga.
– Fortsätt skicka en stor del av bruttonationalprodukten till Saudiarabien, Iran, Irak, Kuwait och några länder till. Så länge dom har olja.
Följderna av detta alternativ är, är jag övertygad om, katastrofala. Inte i år. Troligen inte heller om 15 år. Kanske om ca 30 år. Då kommer, om vi fortsätter att satsa på det här alternativet, världspolitiken att präglas av en kamp mellan länder för att få tag på olja. Den olja som behövs för att producera och distribuera mat, komma till arbetet, värma bostäder och mycket annat som vi inte längre kommer att kunna ta för givet.

Hur vill du ha det? För oss och för våra barn?

Jag vill att MP hamnar under 4%-strecket och att vi tar tag i de verkliga problemen vi står inför istället.

Den nya bilskatten: Bonus Malus:

Att ta från de fattiga och ge till de rika!

vilket blir följden när gamla bilar ska finansiera bonus till den välbeställda medelklassen och de besuttna när de skaffar sig en miljöchick ny extraelbil till familjen. Något som våra socialt fattiga barnfamiljer i de utsatta områdena bara kan drömma om inte minst parkeringsmässigt.
Senast redigerad av arbetet 2018-06-04 kl. 15:15.
Citera
2018-06-05, 00:40
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Nej, det är bara ett namn ni koldioxidreligiösa gett gasen. Åk du till Venus där du har hur mycket CO2 som helst och se hur bra du trivs! Skall vi nu ha något som kallas "livets gas" får det bli syre eftersom det är en gas som så vitt vi vet bara kan finnas i större mängder om den produceras av liv.

Vad sägs om att du tar reda på lite fakta själv?
Nästan hela Venus uppvärmning relativt Jorden förklaras av adiabatisk expansion/kontraktion (vilket i sig beror på atmosfärstrycket vid planetytan). CO2 behövs inte för att förklara skillnaderna i yttemperqtur trots att Venus har till större delen co2 i atmosfären och jorden nästan inget.
Senast redigerad av Superlistig 2018-06-05 kl. 00:43.
Citera
2018-06-05, 00:53
Medlem
Superlistigs avatar
Enligt följande artikel i en etablerad och erkänd fysikjournal har människan bidragit med 0,02 graders uppvärmning.

http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1361-6463/aabac6/meta

Sammanfattning av resultaten:

För lite ner intro:
http://notrickszone.com/#sthash.niFLqUSV.dpbs

På mobilen.
Citera
2018-06-05, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Enligt följande artikel i en etablerad och erkänd fysikjournal har människan bidragit med 0,02 graders uppvärmning.
Fysiker utan bakgrund i klimatforskning publicerar sig i en tidskrift ej avsedd för klimatforskning (dvs de har inte tillgång till kompetenta granskare). Resultatet blir därefter.
Citera
2018-06-06, 14:22
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Fysiker utan bakgrund i klimatforskning publicerar sig i en tidskrift ej avsedd för klimatforskning (dvs de har inte tillgång till kompetenta granskare). Resultatet blir därefter.
Det är väl bättre att du pekar på vad som är fel?

Jag har hört att växthuseffekten baserar sig på fundamental fysik, så om man behandlar fysiken fel är det väl ändå relevant?

När det påstås att fysiken behandlas fel i växthuseffektsberäknibgarna är det väl också rimligt att påståendet granskas av andra fysiker, snarare än random klimatforskare?
Citera
2018-06-06, 14:47
Medlem
Citat:
Det är väl bättre att du pekar på vad som är fel?
Om man som du bara publicerar en länk utan att själv orka säga vad man tycker är rätt blir svaret därefter.

Jag har bara sett abstract, men ur det tycks det som att han bara tittar på strålning direkt till och från ytan, medan varje seriös beräkning av växthuseffekten måste ta med strålning mellan olika atmosfärslager, konvektion, latent värme osv. Dessutom gör han det uppenbara felet att tro att ökningen av CO2-halten är till största delen naturlig.
Citat:
När det påstås att fysiken behandlas fel i växthuseffektsberäknibgarna är det väl också rimligt att påståendet granskas av andra fysiker, snarare än random klimatforskare?
Det förutsätter att dessa fysiker är så insatta att de vet vad klimatforskarna faktiskt gör snarare än att angripa en halmdocka, vilket tyvärr är vad man ständigt ser i sådana här artiklar. Det brukar dyka upp några sådana här artiklar om året med olika argument för varför AGW är fel, och de glöms alla bort lika snabbt som de skrivs.
Citera
2018-06-08, 21:12
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Om man som du bara publicerar en länk utan att själv orka säga vad man tycker är rätt blir svaret därefter.

Jag har bara sett abstract, men ur det tycks det som att han bara tittar på strålning direkt till och från ytan, medan varje seriös beräkning av växthuseffekten måste ta med strålning mellan olika atmosfärslager, konvektion, latent värme osv. Dessutom gör han det uppenbara felet att tro att ökningen av CO2-halten är till största delen naturlig.

Det förutsätter att dessa fysiker är så insatta att de vet vad klimatforskarna faktiskt gör snarare än att angripa en halmdocka, vilket tyvärr är vad man ständigt ser i sådana här artiklar. Det brukar dyka upp några sådana här artiklar om året med olika argument för varför AGW är fel, och de glöms alla bort lika snabbt som de skrivs.

Jag ”tycker” inte. Jag försöker hitta sanningen. Bara det faktum att du tar för givet att jag ”tycker”, visar att du bara ”tycker”.

Du har ju tidigare visat att du inte ens klarar av att läsa mer än sju ord av en Nature abstract innan du ”tycker”, och därefter inte läser resten, så jag är inte förvånad.

Du visar även i resten av ditt ohederliga (eller efterblivna? - jag är osäker) inlägg att du systematiskt perverterar varje enskild komponent som skulle gjort vetenskap till sanningsökande. Din version av ”vetenskap” är propaganda och politik.

På mobilen.
Citera
2018-06-09, 07:50
Medlem
Citat:
.Du visar även i resten av ditt ohederliga (eller efterblivna? - jag är osäker) inlägg att du systematiskt perverterar varje enskild komponent som skulle gjort vetenskap till sanningsökande. Din version av ”vetenskap” är propaganda och politik.
Som väntat har du inte ett ord att säga om vetenskapen i artikeln eller gör minsta försök att bemöta mina argument. Du har bara personangrepp.
Citera
2018-06-09, 13:41
Medlem
elastikmandens avatar
Det var länge sedan jag såg ett riktigt moln på himlen här i Skåne. Men en jävla massa "streckmoln" från flygplan, som spyr ut sina gifter. Kanske et betydande bidrag till att atmosfären har så hög koldioxidhalt nu?
Hela himlen är fyllt. Man undrar ju hur mycket "vi" flyger? Att det sedan har varit liknade torkperioder, begriper jag mig inte på, men just nu verkar det som om jorden tar "time out", och inte orkar snurra som den skall. Den har nog fastnat i detta lågtryck. Stackars jord.
Ja, ingenting att skämta om, men detta om lågtryck och högtryck? Varför stabiliserar sig ett lågtryck på detta sättet, just här över Skandinavien? Vad är det som har hänt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in