Citat:
Klimatförnekare förstår inte!
Det jag har observerat är att klimatförnekare poppar upp som gubbar i lådor när PDO gör att vi har en period med en långsammare ökning av den globala medeltemperaturen och i kör ropar:
"– Uppvärmningspaus, uppvärmningspaus!"
Ett uppenbart bevis för en oförmåga att förstå betydelsen av att skilja mellan "cykliska" förlopp som PDO och den långsiktiga ökningen av den globala medeltemperaturen som främst orsakas av förbränning av fossila bränslen.
Till den som är seriös och vill förstå rekommenderar jag att gå igenom trenden för den globala medeltemperaturen som, 1, 3, 6, 10, 20 och 30-års medelvärden. Se länken i min signatur. Där kan man tydligt se hur "bruset" av väder och relativt kortvariga fenomen som PDO successivt avtar för att nästan försvinna helt när man kommer upp mot medelvärdesintervall på 10 år eller mer.
Titta gärna lite extra noga på grafen som beskriver 6-års medelvärden. Med den som utgångspunkt skulle man kunna säga:
– 2004 – 2010 hade vi nästan ingen uppvärmning alls.
eller
– 2010 – 2014 hade vi en uppvärmningstakt av 0,19°C under 4 år, dvs. 0,475°C/10 år eller 4,75°C/100 år.
Båda dessa påståenden är felaktiga därför att dom beaktar för korta tidsintervall.
Om man i stället, utgående från samma graf, ser på de senaste 40 åren så får man 0,8°C/40 år eller 0,20°C/10 år. Det är ett rimligt närmevärde för den ökningstakt som den globala medeltemperaturen haft de senaste 40 åren. Med det som utgångspunkt är en ökning av den globala medeltemperaturen med 1° de kommande 50 åren en rimlig prognos. Om utsläppen av CO2 fortsätter ungefär som nu.
Vilka blir följderna om vi höjer Jordens medeltemperatur med 2°C?
Om 50 år kan det vara så att vi har höjt Jordens medeltemperatur med 2°C. Sett i dagens ljus kan man väl t.o.m. säga att det är en rimlig prognos. Vilka konsekvenser får det?
– Lite varmare i Skandinavien med mindre snöskottning och mindre uppvärmningskostnad som följd?
– En förändrad havsmiljö som gör att resultatet av fiske kommer att minska drastiskt?
Det senare ska ses mot bakgrund av att medelkonsumtionen per capita globalt i dag är ca 40 kg kött och 20 kg fisk per år.
Jag tycker att det är uppenbart att vi vet för lite. Vi måste skaffa mer kunskap så att vi kan basera vårt agerande på kunskap och inte på retorik.
Varför kan man hela tiden, här och i övriga världen, se klimatförnekare argumentera för att ansträngningarna för att öka kunskapen om den pågående klimatförändringen och dess konskvenser måste upphöra? Trumps sätt att styra EPA, NOAA och NASA är bra exempel på försök att motverka att kunskapen ökar. Det svenska förslaget att minska anslagen till SMHI för att stoppa information om klimatförändringar är ett annat exempel.
Bottom line: Vem vill ha mer kunskap och vem är rädd för mer kunskap?
Retorisk fråga kanske, men de allra flesta vill ha mer kunskap. Klimatförnekare argumenterar för att vi inte ska skaffa mer kunskap. Varför?
–