2016-04-15, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Nu var ju det presenterat av en känd skeptiker men visst. Här har du en god dos matte, det handlar huvudsakligen om metan men principen funkar. http://www.ams.org/notices/201110/rtx111001421p.pdf

Jag tittar på den, men för att jag ska diskutera den med dig så måste du visa hur s-b:s strålningslag används på ett sätt som tillåter strålning som strider mot termodynamikens andra lag.
Citera
2016-04-15, 10:54
Medlem
Citat:
Nu var ju det presenterat av en känd skeptiker men visst. Här har du en god dos matte, det handlar huvudsakligen om metan men principen funkar. http://www.ams.org/notices/201110/rtx111001421p.pdf

Jag kollade igenom snabbt och den visar inte hur strålning från en kallare kropp kan värma upp en varmare. Den visar beräkningar på egenskaper hos metan och när de slänger in en bild på en glaciär som har minskat i storlek så visar de på egenskaperna hos sina byxor när de skiter ner sig. Vad i helvete har den i en matematisk artikel att göra?
Citera
2016-04-15, 11:00
Medlem
Citat:

Kom ihåg vad det är du hävdar pågår. Att en planet blir varmare av att mängden gaser som ligger i en position mellan planeten och värmekällan, gaser som reflekterar strålning som träffar atmosfären - alltså minskar instrålning i ökande grad med ökande massa, skulle kunna värma upp planeten som är varmare än gaserna. Det du hävdar är att man kan värma upp en glödgad järnkula genom att bromsa dess strålning med en kall barriär. Utan att tillföra energi.

Det är så enkelt. Du vet att det inte är möjligt.
Citera
2016-04-15, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Låt oss ta det här enkelt. Du har två helt svarta plattor som är vända mot varandra med vakuum emellan och termisk isolering på baksidan. Platta A håller temperaturen 0 C och platta B temperaturen 100 C. Hur kommer enligt dig strålningen mellan plattorna att se ut?

Den här också:

Det gör ju inte saken bättre när co2 strålar med -79.9654 grader celsius vid 15 grader. Hur ska detta kunna värma upp atmosfären?

Co2:s strålningstemperatur är -80 grader.
Citera
2016-04-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ok, för din skull skall jag göra något jag inte trodde, referera till Roy Spencer Är skeptiskt till väldigt mycket av det han hävdar men han har trots allt en gedigen vetenskaplig grund. Så det kanske inte är fel att hänvisa till en skeptiker som känner sig tvingad att förklara vissa grunder för andra, mindre vetenskapligt bevandrade skeptiker. http://www.drroyspencer.com/2010/07/yes-virginia-cooler-objects-can-make-warmer-objects-even-warmer-still/
Strålning från en kall kropp värmer egentligen inte upp den varmare kroppen men den minskar dess värmeförluster vilket ger samma slutresultat.

Felet han gjorde är att den riktiga strålkroppen är wiren som värmer metallen, och den är fler hundra, kanske tusen grader, varmare än båda järnbitarna.
Citera
2016-04-15, 11:22
Medlem
Citat:
Låt oss ta det här enkelt. Du har två helt svarta plattor som är vända mot varandra med vakuum emellan och termisk isolering på baksidan. Platta A håller temperaturen 0 C och platta B temperaturen 100 C. Hur kommer enligt dig strålningen mellan plattorna att se ut?

Eftersom jag är på så bra humör idag så ska du få ett tuggben till.

När co2 fångar upp IR-strålning i sina bindningar, så gör den ju det med samma frekvens som den avger den. Eftersom den absorberar IR-strålning så sjunker ju temperaturen med motsvarande energimängd så länge strålningen finns lagrad i bindningarna, och höjs när den emitteras. Hur kan detta leda till en ökad temperatur?
Citera
2016-04-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Kom ihåg vad det är du hävdar pågår. Att en planet blir varmare av att mängden gaser som ligger i en position mellan planeten och värmekällan, gaser som reflekterar strålning som träffar atmosfären - alltså minskar instrålning i ökande grad med ökande massa, skulle kunna värma upp planeten som är varmare än gaserna. Det du hävdar är att man kan värma upp en glödgad järnkula genom att bromsa dess strålning med en kall barriär. Utan att tillföra energi.

Det är så enkelt. Du vet att det inte är möjligt.

Nu förklarades ju med all önskvärd tydlighet att det snarare var så att avkylningen minskas tack vara den kallare kroppens bidrag av ir-strålning.
Citera
2016-04-15, 11:41
Medlem
Citat:
Eftersom jag är på så bra humör idag så ska du få ett tuggben till.
Vore det inte enklare att bara svara på min fråga? Låt oss börja från sådana väldigt enkla problem och jobba oss uppåt eftersom du uppenbarligen går vilse så fort det blir mer komplicerat.
Citera
2016-04-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ok, för din skull skall jag göra något jag inte trodde, referera till Roy Spencer Är skeptiskt till väldigt mycket av det han hävdar men han har trots allt en gedigen vetenskaplig grund. Så det kanske inte är fel att hänvisa till en skeptiker som känner sig tvingad att förklara vissa grunder för andra, mindre vetenskapligt bevandrade skeptiker. http://www.drroyspencer.com/2010/07/yes-virginia-cooler-objects-can-make-warmer-objects-even-warmer-still/
Strålning från en kall kropp värmer egentligen inte upp den varmare kroppen men den minskar dess värmeförluster vilket ger samma slutresultat.

Fan vad kul, jag kom att tänka på en sak. Enligt Roys beskrivning så kan man stoppa in en extra järnbit i värmepumpen, pannan eller helt enkelt bara lägga den på ett element, så kommer man höja effektiviteten med typ 15%. Genom att tillföra en järnbit!

Väldigt typiskt feltänk hos klimatskrämmare.

Ja, jag vet att han är skeptiker. Han är uppenbarligen inte smart ändå.
Citera
2016-04-15, 11:42
Medlem
Citat:
Jag tittar på den, men för att jag ska diskutera den med dig så måste du visa hur s-b:s strålningslag används på ett sätt som tillåter strålning som strider mot termodynamikens andra lag.

Det känns som att du har snöat in på en väldigt specifik invändning på en inom vetenskapen helt vedertaget teori, det du pratar om är så självklart så det anses sällan finns någon anledning att ge den typ av förklaring du efterfrågar isolerat, även om det givetvis går att härleda, bland annat i de länkar som presenterats här. Dessa grundläggande delar är ju inget som ens skeptiska forskare (de få som finns) invänder mot.
Vad tror du är mest sannolikt, att alla dessa forskare under alla år helt missat något så grundläggande eller att du helt enkelt inte har förmåga att ta det som presenteras till dig?
Kan du visa på någon som på vetenskaplig grund har de invändningar du presenterar? Då menar jag vetenskapligt från en forskare inom ett relevant fält snarare än random tyckare på skeptikeblogg.
Citera
2016-04-15, 11:43
Medlem
Citat:
Nu förklarades ju med all önskvärd tydlighet att det snarare var så att avkylningen minskas tack vara den kallare kroppens bidrag av ir-strålning.

Så genom att lägga till en järnbit så kan man öka effektiviteten med 15% utan att tillföra energi.
Man får alltså 60 grader gratis?

Är du allvarlig?
Citera
2016-04-15, 11:46
Medlem
Citat:
Vore det inte enklare att bara svara på min fråga? Låt oss börja från sådana väldigt enkla problem och jobba oss uppåt eftersom du uppenbarligen går vilse så fort det blir mer komplicerat.

Du ska svara på hur en extra platta kommer att öka effektiviteten i uppvärmning utan att tillföra energi.

Sluta låtsas som att det är jag som har bevisbördan. Du har inte levererat någon strålningsekvation som visar hur processen där två svarkroppsstrålare med olika temperatur bryter mot termodynamikens andra lag.

Du gör ett sinnesjukt påstående. DU har bevisbördan.

Seså. Visa nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in