Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-03, 19:10
  #1
Medlem
Tjena FB. Jag ska beställa ett par Doc's från Jamesandjames. Det är en trolig sida? Har läst om många som beställt därifrån. Nu undrar jag lite över storlekar, har vanligtvis 44 men har hört att man ska ta en storlek mindre i.o.m att det är skinn, sen så läser jag någon annan stans att det är en storlek större som gäller? Jag har testat 43or och de känns helt okej, men de kanske töjer sig som sagt? Är lite rädd att råka köpa för stora / för små skor med tanke på att de är ganska dyra. Någon med erfarenheter?
__________________
Senast redigerad av Git7 2011-11-03 kl. 19:24.
Citera
2011-11-03, 19:24
  #2
Medlem
janne3196s avatar
Det bästa skulle va att gå till en butik som har Doc Martens och testa kängor där, och sen beställa på nätet.

Annars ta en titt på denna tabell:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ult-en.svg.png

Doc Martens storlek anges i engelska mått, tror jag.
Citera
2011-11-03, 19:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Det bästa skulle va att gå till en butik som har Doc Martens och testa kängor där, och sen beställa på nätet.

Annars ta en titt på denna tabell:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ult-en.svg.png

Doc Martens storlek anges i engelska mått, tror jag.

Jo men testat har jag. Hon i butiken sa att jag absolut inte skulle välja samma storlek som jag har, 44, utan 43. De töjer sig tydligen bara på en vecka.

Jag har mätt min fot och får måttet cirka 27cm lång och 11cm bred vid bredaste parti.
__________________
Senast redigerad av Git7 2011-11-03 kl. 19:34.
Citera
2011-11-03, 19:34
  #4
Medlem
janne3196s avatar
Citat:
Jo men testat har jag.
Då är det väl bara att ta storleken som passade i butik. Kängorna kommer formas efter foten, jag kan itne tro att de töjer ut sig mer än vad de utsätts för.
Citera
2011-11-03, 19:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Då är det väl bara att ta storleken som passade i butik. Kängorna kommer formas efter foten, jag kan itne tro att de töjer ut sig mer än vad de utsätts för.

Ja men det är så svårt att veta när alla säger olika, men de ska tydligen töjas riktigt bra efter foten även om de är lite små i början.
Citera
2011-11-11, 11:02
  #6
Medlem
.44s avatar
Jag har en storlek större på mina dr martens än vad jag har på mina converse, dock gillar jag när conversen sitter tight och gött. När jag köpte mina dr martens tog jag en storlek mindre än vad som kändes lagom i butik. De töjer sig på alla håll utom längden. Pallar man några dagars lidande med ömma fötter får man ett par kängor som bara blir skönare och skönare. De formas verkligen efter foten. Glöm inte att smörja in dem ordentligt och ofta så håller de länge, blir mjukare och riktigt snyggt inslitna utan sprickor i skinnet.
Citera
2011-11-12, 00:18
  #7
Medlem
Falconbacks avatar
När jag skulle beställa mina 1490 så blev jag helt tokig, på ena sidan stod det såhär och på andra sådär.
Det kunde skilja flera cm per storlek beroende på vilken sida det var!

Höll på att ta 44, men sen köpte jag från shock och gick efter deras tabell. Hade ungefär 27cm fot på ena foten, och ungefär 26 på andra (lite störda fötter, får anpassa mig efter den största..) och enligt andra ställen skulle jag ha 44, men enligt shock skulle jag ha 43. Körde på 43, och dom har nog någon halv cm eller så över, så det var jävligt tur att jag följde shocks lista!

Mät fötterna och kör efter shock.se 's lista. Funkade för mig.
Citera
2018-10-29, 12:59
  #8
Medlem
Hej, nu hoppar jag bara lite in här men tänkte köpa ett par begagnade dr martens 1460. Är dock osäker på storleken. I och med att dessa jag funderar på att köpa redan är lite mjuknande (de är i bra skick och säljaren hade knappt använt dem) så funderar jag på om jag ska köpa en storlek mindre än det jag har i vanliga fall, eller om jag ska gå på min vanliga storlek?
Citera
2018-10-29, 14:42
  #9
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inaiso
Hej, nu hoppar jag bara lite in här men tänkte köpa ett par begagnade dr martens 1460. Är dock osäker på storleken. I och med att dessa jag funderar på att köpa redan är lite mjuknande (de är i bra skick och säljaren hade knappt använt dem) så funderar jag på om jag ska köpa en storlek mindre än det jag har i vanliga fall, eller om jag ska gå på min vanliga storlek?

Ditt säkraste kort är att utgå från centimetermåtten som ges. Jag skulle säga att Dr. Martens har bra konvertering från UK till EU medan t.ex. Converse har en annan konvertering som är svårare att adaptera.

För att underlätta något för dig så har jag ett par fötter på ca 28 cm där min högerfot är något mindre än vänstern vilket översätts till UK9,5 eller 43,5 för Dr. Martens. Mina Converse å andra sidan är 28 cm men UK9. Utgår jag endast från UK/EU-storlekarna så får jag således in differens på 0,5-1 cm vilket är en ganska stor skillnad.

Mät dina fötter och utgå från det.
__________________
Senast redigerad av Ripples 2018-10-29 kl. 14:45.
Citera
2018-11-02, 14:30
  #10
Medlem
bobhnuds avatar
Jag vill kunna ha ett par tjocka raggsockor och en värmande iläggssula i mina docs, så jag brukar köpa en storlek större än jag har annars.
Citera
2018-11-02, 15:01
  #11
Medlem
hesons avatar
När jag handlar brukar jag prova ett par tre stycken olika i samma storlek för att hitta det par som är skönast. Jag tycker det skiljer rätt mycket i storlek och form på dem, även om det kanske jämnar ut sig när man går in dem. Inget heller som märks om man har raggsockar i dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback