2011-11-02, 21:19
Medlem
nojas avatar
Hejsan hoppsan!

Tyckte att det var dags att byta ut mitt ATI Radeon 4870X2 och köpte ett Nvidia GTX 580.
Jag monterar kortet med 2st 8pins strömkablar precis som de kräver. Nätagget ligger på 700w btw.

Börjar sedan formatera om datorn och tycker den verkar lite slöare än vanligt. Som jag trodde va datorn riktigt seg när installationen av Windows 7 var klar. Installerade Nvidia's senaste drivrutiner och skulle testat BF3, men det var in princip omöjligt. Medans BF3 laddades ner gick det inte ens att lyssna på musik för datorn laggade så jävligt.

Först trodde jag att det var min systemdisk som strulade(SSD), men så var inte fallet. Jag uppdaterade mitt moderkort till det senaste bioset, men inte det heller hjälpte. Datorn var lika seg ännu. Testade då med mitt gamla 4870X2 och datorn flöt på precis som den skulle. Booten av windows tog max 15 sek, med nvidia ca 1min.

Så hur som helst så har jag hittat flaskhalsen, jag kör tripplechannel 3x2gb. Tog ut 2st minnen och lämmnade 2gb kvar och datorn fungerar precis som den ska med Nvidia 580!

Nu till min fråga, varför är det så här ???
Det funkar med 2gb ram, men inte 6gb ?
Behöver jag nya minnen för att kunna köra mitt nya grafik kort ?

Datorspecs:

Nya kortet: GTX 580

Intel i7 920 ( Info )
XFX X58 SLI, Socket-1336 ( Info )
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 ( Info )

Hjälp mig, vore enormt tacksam!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in